Nyersanyagpiaci kilátások 2025 második felére
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A dízelbotrányban érintett európai fogyasztók számára is kártérítést harcolna ki az Európai Bizottság. Eddig nem nagy sikerrel.
Csalódott az Európai Bizottság amiatt, hogy a Volkswagen nem akarja kárpótolni európai ügyfeleit. Vera Jourová az EuObserver brüsszeli szakportálnak adott interjúban beszélt arról, hogy a dízelbotrány után az uniós fogyasztóknak is igyekeztek olyan kártérítést kiharcolni, mint amilyet az amerikai autótulajdonosok kaphattak a megbuherált motorral eladott autóik után. Erre azonban a németországi cég nem nyitott.
Jourová 8,5 millió európai fogyasztó érdekében próbálja meggyőzni a Volkswagen vezetését, és nem is feltétlenül pénzbeli kártérítést szeretne. Azzal is beérné, ha például meghosszabbítanák a motor garanciaidejét – mondta el.
A politikus eddig háromszor tárgyalt a céggel, legutóbb február elején találkozott Matthias Mueller vezérigazgatóval – mindeddig eredménytelenül.
Az Egyesült Államokban az első pillanattól kezdve szó volt kártérítésről. A múlt héten egy amerikai bíróság előzetes jóváhagyását adta arra a megállapodásra, amelynek értelmében az érintett, nagyjából 75 ezer, háromliteres motorral rendelkező VW, Audi vagy Porsche tulajdonosa 7-16 ezer dolláros kompenzációra számíthat. Egy korábbi egyezség szerint a kétliteres autóknál ennél valamivel kevesebb, de így is több ezer dolláros a kártérítés.
A baj az, hogy ha mindezt Európában is kifizetnék, abba könnyen beleroppanhatna a cég. Itt ugyanis tizenhétszer több az érintett autók száma. Ha például minden európai fogyasztójuk 4600 eurót kapna, már az több mint 39 milliárd euróját vinné el a cégnek – érvel a konszern vezetője.
Az érvelés nem csak az Európai Bizottságot nem győzte meg, de a német fogyasztókat sem. Közülük az első pert a Deutsche See indította, a halászati cég 500 Volkswagent lízingelt, állításuk szerint azért, mert azt állították, a legkörnyezetbarátabb járműveket állítják elő.
A konszern 2015 szeptemberében egy amerikai vizsgálat után kényszerült beismerni azt, hogy meghamisította a dízelmotorjai nitrogén-oxid kibocsátásával kapcsolatos adatokat.
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
A bvk hosszú távú döntés, az adózási kérdéseket ezt figyelembe véve célszerű kezelni.
„A rendszerváltásnak három pillére kell legyen: a jogállam helyreállítása, az állami bűnszervezet, továbbá az orosz csatlósviszony felszámolása” – hangsúlyozza Magyar Bálint szociológus, a maffiaállam-elmélet kidolgozója, aki szerint a rezsimváltó ellenzék igazi szűk keresztmetszete Magyar Péter személye.
Ha kétségei merülnének fel, akkor nézze meg a 2025-ös év első negyedéves számait.