Joó Hajnalka
Joó Hajnalka
Tetszett a cikk?

Továbbra is teljes a káosz a Green Holidays csődje miatt Törökországban rekedt magyarok körében: sem a nagykövetségre, sem a csődbe ment cég helyett helytálló biztosítóra nem számíthat, akinek nincs pénze, hogy újra kifizesse egyszer már kifizetett szállását. Többtucatnyi utast ma kitettek a szállodából, még nem tudják, hol alszanak és azt sem, hogy miből jutnak haza.

Kétségbeesett posztokat közölnek egymás után a Green Holidays csődje miatt Törökországban rekedt magyarok: a hvg.hu öt, különböző időpontban érkezett társaság tagjaival beszélt, de mindannyian egybehangzóan állítják: totális a káosz odakint, fogalmuk sincs, hogy mi lesz velük, hol alszanak és mikor és hogyan juthatnak haza.

A csoportok tagjai több szempontból is eltérő helyzetben vannak: némelyeknek – főként a régebben érkezetteknek – bedőlése előtt még kifizette a szállásukat az utazási iroda, nekik „csak” a hazautazásuk bizonytalan. Másoknál hétfőn derült ki, hogy szállásuknak csak egy részét rendezte a Green Holidays, közülük többeket ma ki is tettek a szállodából.

"A szálloda kidobott bennünket. A biztosító elküldött a francba, legfeljebb utólag fizet, már ha. A külügy közölte, nincs pénz "

– írta például lapunknak Bea, aki alanyai szállodáját volt kénytelen elhagyni két kisgyerekével, és cikkünk megjelenése idején még fogalma sem volt, hogy hogyan tovább.

Hasonlóképpen jártak Nóráék is:

„Breaking: a Laguna Beach utasainak nincs kifizetve a szállása, senkinek. Ha nem fizetünk egy éjszakát, kiraknak minket az utcára. Senki nem tudja megmondani, hogy a repjegyünk ki van-e fizetve visszafelé. Kérdés, hogyan jutunk haza, és mit hoz a holnap. Ez egy rémálom, totális a káosz.”

– írta a kétségbeesett nő a Facebookon. Ők szombaton érkeztek, de mint írta, már az indulás előtt voltak gyanús jelek, hogy valami nem stimmel az irodával: 2 héttel az indulás előtt meg kellett változtatniuk az utazás időpontját, egy június elején kiutazó ismerősük pedig arról számolt be, hogy a csoportjából mindenkivel szállodát cseréltettek. Ezt végül Nóráék sem úszták meg: sok utastársukhoz hasonlóan ők is szombaton, a reptéren tudták meg, hogy nem abba a hotelbe viszik őket, amit befizettek. Ők és a velük érkezett hatvan magyar – mivel csak nemrég jöttek és alig költöttek – a nő beszámolója szerint végül is eleget tudtak tenni a hotel ultimátumának, és kifizették a hétfő éjszakájukat, de többen – köztük gyerekes családok – az utolsó eurójukat csengették ki a recepción, és ha igazak a hírek, hogy a külügyminisztérium csak szerdán küld értük egy chartergépet, akkor a keddről szerdára virradó éjszakát már nem lesz miből kifizetniük, és egyelőre fogalmuk sincs, mihez kezdenek.

©

Egy másik, Side városában található szállodában ugyanígy jártak a Green Holidays ügyfelei. Editék hoteljében körülbelül 200 magyar vált menekültté egyik óráról a másikra: még két napjuk lett volna a nyaralásból, de hétfő reggelre virradóra mindegyikük szobájába egy cetlit dugtak be az ajtó alatt: jelenjenek meg a recepción, és rendezzék az adósságaikat, vagy pakoljanak.

„Muszáj kifizetnünk a szállást, különben mehetünk innen. A konzul csak annyi mondott, hogy hívjuk az Uniqát. Semmi mást. Senki nem tud semmit. Az Uniqa azt mondta, elvileg szerdán hazavisznek minket, csak sokan ki sem tudják fizetni a szállást”

– írta a nő a hvg.hu-nak.

A Green Holyday állítja, nem felelős a történtekért
Az utazási iroda hétfő este közleményt adott ki, amelyben azt írják, hogy a cég török partnere, az Akdem Turizm a hétvégén érkező utasokat visszaigazolta, ennek ellenére a megrendelt szolgáltatásokat nem biztosította, holott előre ki lett fizetve azoknak az irodára eső része. Azt írják, a török partnercég az irodát írásban nem tájékoztatta őket, szerződést nem bontott, így csak a vasárnapi gép érkezése után értesültek a kialakult helyzetről. Azt is hozzátették, megtették a feljelentést az illetékes hatóságoknál.

Se pénz, se szállás, se segítség

A nagykövetség az érintettek beszámolói szerint nem tud, vagy nem akar segíteni: Bea beszámolója szerint az ankarai konzul az isztambulihoz, az isztambuli pedig az anakaraihoz irányította, de utóbbi előbb még alaposan kioktatta, hogy miért tőlük vár segítséget, a konzulátus ugyanis – ha nem tudná – se nem bank, se nem utazási iroda. „Azért jó olvasni a neten a híreket, hogy a konzulátus segít a bajbajutottaknak” – mondta epésen Bea, megjegyezve, hogy a helyzetről kizárólag sorstársai Facebook-posztjaiból és újságcikkekből vannak információi. „Gyakorlatilag reggel óta telefonálgatok, hogy megpróbáljam kideríteni, mi lesz, de azon túl, hogy a szolgáltatóm már korlátozta a hívásaimat, nem jutottam semmire, ha én nem érdeklődöm, senki – se a konzulátus, se az iroda, se a biztosító – nem értesített semmiről.”

A károsultak zárt Facebook-csoportjában mások is írták egyébként, hogy a konzul a Green Holidays helyett helytálló Uniqua biztosítóhoz irányította őket, amely viszont előre nem fizet – a szállás és pénz nélkül maradtaknak tehát mindenképp maguknak kell valahogy előteremteniük nemcsak az ott tartózkodás, de még a hazajutás költségeit is. (A kártalanítás menetéről ebben a cikkünkben írtunk )

„Teljes a káosz. Nyugtatgatnak, de nem igazán sikerül. Csak várunk. Türelmet kérnek, de mire?? Oké, itt a konzul, de tehetetlen mindenki. Semmit az égvilágon nem tudnak mondani. Nem tudom, hová lehetne fordulni”

– írta hvg.hu-nak a legpechesebb, a csőd előtti utolsó csoporttal vasárnap érkezett Enikő, aki – ahogy korábbi cikkünkben megírtuk – két kisgyermekével hétfő hajnali 4-re jutott szobához.

©

Az utasok egy része most a 45 fokos hőség ellenére a szálloda halljában várja, hogy mi lesz, elmozdulni, strandra menni, kirándulni nem mernek. Többen egyébként még a vasárnap – a csőd hírének megjelenése előtt – befizetett fakultatív kirándulásaik árát is elbukták. A Green Holidays helyi idegenvezetői állításuk szerint rezzenéstelen arccal szedték be a 400-500 eurókat, miközben valószínűleg már tisztában voltak vele, hogy órákon belül bejelenti fizetésképtelenségét az iroda.

Az itthon maradtak közben személyesen vagy telefonon igyekeznek megtudni, hogy hogyan kaphatják vissza a már befizetett utazásaik árát. A Green Holidays útjait értékesítő elindultunk.hu ügyfelei felemás hozzáállással találkoztak: volt olyan partneriroda, ahol készségesen álltak a panaszosok rendelkezésére (bár segíteni nem tudtak, ugyanúgy mindenkit az Uniquához irányítottak), de olyan is, ahol lehúzott rácsok, illetve – hogy, hogy nem – „szabadság miatt zárva”-felirat fogadott a közvetítő irodánál.

A károsultak közül többen rendőrségi feljelentést tettek a Green Holidays Kft. ellen sikkasztás és csalás bűncselekmények gyanúja miatt, és egy igényfelmérés is zajlik, hogy alakítsanak-e pertársaságot.

A KKM enni-inni ad
A magyar külügy azt közölte hétfőn délután, hogy a tárca négy munkatársa sietett a helyszínre, hogy nyelvtudásukkal segítsék a bajbajutottakat. Azt írják, több esetben munkatársaik közbenjárásának volt köszönhető, hogy az érintettek enni-inni kaptak, vagy hogy nem kellett azonnal elhagyniuk a hotelt. Olyanra is volt példa, hogy a konzul jelentős kedvezményt tudott kiharcolni az érintetteknek, hogy legyen hol aludniuk, mivel az utazási iroda nem egyenlítette ki a szállás költségét. Ám azt is elmondják, hogy a konzuli segítségnyújtás és védelem jogi keretein belül nincs lehetőség a hazautazás és a szállás költségeinek átvállalására, megszervezésére, mivel ez a biztosító felelőssége.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
MTI Vállalkozás

Green Holidays: 1000 hoppon maradt utas

Megkezdődött a vasárnap csődöt jelentett Green Holidays Kft. törökországi Antalyában rekedt utasainak kártalanítása – mondta Vereczki András, az Uniqa biztosító lakossági és kárrendezési területért felelős vezetője.

Őrizetbe vették a ferencvárosi késelés gyanúsítottjait

Őrizetbe vették a ferencvárosi késelés gyanúsítottjait

Nem szabad megenni: szennyezett kétszersültet hív vissza az IKEA

Nem szabad megenni: szennyezett kétszersültet hív vissza az IKEA

Kizárták az eljárásból Czeglédy Csaba ügyvédjét

Kizárták az eljárásból Czeglédy Csaba ügyvédjét