Itt az új MNB-program: jön a minősített vállalati hitel
Új minősített hitelterméke vezet be a Magyar Nemzeti Bank. Milyen előnyöket tartogat ez a lehetőség a vállalkozások számára?
A fővárosi közgyűlés harmadszor is eredménytelenné nyilvánította a városnéző buszok üzemeltetésére vonatkozó koncessziós eljárást. A közgyűlés a városnézést a BKV-val bonyolítaná le, közben a fél éve húzódó ügyben egyre több a furcsaság.
Szerdán szavazott immáron harmadszor a fővárosi közgyűlés a városnéző buszok üzemeltetésére vonatkozó koncessziós eljárásról, és úgy döntöttek, hogy eredménytelenné nyilvánítják azt. Három cég nyújtott be ajánlatot: a Big Bus, ők 41,7 milliós koncessziós díjat ajánlottak, a Program Centrum Utazásszervező Kft. és a Mr. Nilsz Idegenforgalmi és Szolgáltató Kft. közös pályázatot adott be, ők 25 millió forintos összeget ajánlottak föl havonta, illetve a Hop on Hop off, ők havi 15 millió forintot juttattak volna a fővárosnak.
A bírálóbizottság az előterjesztésben az első két ajánlatot érvényesnek, a harmadik, a Hop on Hop off által beadott pályázatot érvényetelennek nyilvánította. Azonban az árban legjobb ajánlatot tevő Big Bus pályázatát a bizottság lepontozta, míg a második, a Program Centrum – Mr. Nils által közösen tett ajánlatot tartották ár-érték arányban a legjobbnak. A bizottság két lehetőséget kínált fel a közgyűlésnek: vagy az árban csak második legjobb ajánlatot fogadják el, vagy mondják azt, hogy az eljárás érvénytelen. Ezt azzal az indoklással tették volna lehetővé, hogy nem megalapozott a pályázatban, miért érné meg egy cégnek havonta 16 millió forinttal többet fizetni, miből gondolják, hogy a szerződés 15 éves időtartama alatt 3 milliárd forinttal többet nyerhetnének a városnézésen.
A közgyűlés végül ez utóbbi lehetőség mellett döntött, nem fogadta el egyik cég javaslatát sem, hanem ismét érvénytelenné nyilvánította az eljárást – erről 24 igen szavazattal 4 tartózkodás mellett döntött a testület.
A kormánypárti média közben nagyjából egy hete támadja valamiért a Big Bus céget. Az Origo a közgyűlés napján két cikket is megjelentetett róluk, az egyikben azt próbálják bebizonyítani, hogy lopott buszokat közlekedtet a Big Bus, a másikban a Ripostra hivatkozva azt írják, a cég tönkreteszi a turisták budapesti nyaralását.
A BKV-val intéztetnék inkább
A közgyűlés azonban alternatívaként egy új ötletet dobott be: felkérték Tarlós István főpolgármestert, hogy vizsgálja meg, a BKV milyen feltételekkel tudná a saját erőforrásaival vagy alvállalkozó bevonásával üzemeltetni városnéző buszokat. A képviselők emellett kérték, hogy vizsgálják meg egy új koncessziós beszerzési eljárás BKV általi előkészítésének és lebonyolításának lehetőségét.
Többször próbálkoztak, mindig eredménytelen lett
Az ötlet, hogy szabályozzák a városnéző buszokat, logikusnak hangzik, hiszen a fővárosnak lényeges bevételt hozhatna az egyre növekvő városnéző buszos piac, iletve a társaságok a hatalmas profitjuk ellenére igen sok koros, szennyező buszt tartanak forgalomban, a beadvány szerint pedig egyebek mellett a buszok kibocsátását is szabályoznák. A kivitelezésben azonban valami mindig furcsa volt: eleve kérdéseket vet fel az előterjesztés, miszerint a nyertes a következő tizenöt évre monopolhelyzetbe kerülne Budapest összes városnéző buszának üzemeltetésére.
Mint megírtuk, legutóbb áprilisban zavazott volna a fővárosi közgyűlés a városnéző buszok üzemeltetéséről, akkor azonban nem sokkal a szavazás előtt levették a javaslatot a közgyűlés napirendjéről. Az akkori előterjesztés szerint is a Program Centrum és a Mr. Nilsz. ajánlata nyert volna, a két cég konzorciuma akkor is 25 millió forintos havi koncessziós díjat ajánlott fel. Csakhogy az ülés elején Tarlós István kérésére levették a napirendről a javaslatot.
A városvezetés korábban is többször megpróbálkozott a szabad verseny korlátozásával a városnéző buszos piacon. Először még 2008-ban négy évre a teljes piacot odaadták a Giraffe Hop on Hop off üzemeltetőjének, de egy GVH-eljárás után felbontották a szerződést. Egy darabig minden ment tovább a régi módon, de aztán 2016-ban tendert írtak ki a buszok üzemeltetésére. A GVH rögtön jelezte, hogy ezt is meg fogja támadni, de az önkormányzatot ez nem érdekelte. A tervet később mégis lefújták, arra hivatkozva, hogy a cégek „rendkívüli mértékű extraprofitot realizálnának”. Végül 2017 végén újra nekifutottak a pályáztatásnak, ezt azonban most eredménytelennek nyilvánították.
Új minősített hitelterméke vezet be a Magyar Nemzeti Bank. Milyen előnyöket tartogat ez a lehetőség a vállalkozások számára?
Kedvező lehetőség a likviditás javítására feldolgozóipari vállalatok számára.
Összefoglaló az aktív pályázatok legfontosabb feltételeiről: kik pályázhatnak, mekkora összeget lehet igényelni, mire fordítható az elnyert támogatás.
Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.
Évtizedek után kapta vissza árterét a Duna Románia egyik félreeső sarkában. A 400 hektárnyi nádas ugyanakkor önmagában elenyésző ahhoz a hatalmas területhez képest, amit a fejlődés nevében elraboltunk a folyamtól, mégis kijelöli az utat, amerre menni kellene. Kajakozzon velünk a vízitökös csatornán, mutatjuk az eredményt!
Hogyan is működött a modem, és mi volt az akusztikus csatoló?
Földes András riportja Munkácsról.
A Tisza Párt elnöke szerint lehet, hogy a tűzijátékban Szijjártó Pétert akarták kifigurázni.
A mentősöknek további 24 sérültet kellett ellátniuk.
Egy német elemzés szerint Kijev számára veszedelmes lenne egy közös csúcstalálkozó Trumppal és Putyinnal, főleg, ha Budapesten tárgyalnának.
Egyikük tartózkodási engedélyét azután vonták vissza, hogy várandós lett.