Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"27f1ff15-d330-464f-ab48-0a4532afbb3f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Intrum követeléskezelő friss felmérése szerint a fogyasztók egyharmada a mesterséges intelligenciát választaná a tartozáskezelés során az emberi ügyintézéssel szemben, mivel szerintük az objektív, diszkrét és előítéletmentes megoldásokat kínál. Azonban sokan aggódnak az MI alkalmazásával kapcsolatban, különösen az adatvédelem és az empátia hiánya miatt.","shortLead":"Az Intrum követeléskezelő friss felmérése szerint a fogyasztók egyharmada a mesterséges intelligenciát választaná...","id":"20241222_tartozaskezeles-behajtas-mesterseges-intelligencia-intrum","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/27f1ff15-d330-464f-ab48-0a4532afbb3f.jpg","index":0,"item":"009b325c-179a-488c-b943-5ec63a355b81","keywords":null,"link":"/tudomany/20241222_tartozaskezeles-behajtas-mesterseges-intelligencia-intrum","timestamp":"2024. december. 22. 14:03","title":"100-ból 19 ember MI-vel kérne kölcsön, a tartozás behajtását 100-ból 34 bízná inkább a gépre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"72386c8a-cf51-48cc-a7c1-68fb54e90f50","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Fővárosi Közgyűlés a napokban utasította el az új, gyűjtőpontos koncepciót. ","shortLead":"A Fővárosi Közgyűlés a napokban utasította el az új, gyűjtőpontos koncepciót. ","id":"20241221_lomtalanitas-mohu-energiaugyi-miniszterium","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/72386c8a-cf51-48cc-a7c1-68fb54e90f50.jpg","index":0,"item":"ac2ea0ef-abf9-434d-9bdf-278bf64f658c","keywords":null,"link":"/itthon/20241221_lomtalanitas-mohu-energiaugyi-miniszterium","timestamp":"2024. december. 21. 20:11","title":"Január első felében dönt a MOHU és az Energiaügyi Minisztérium az új lomtalanítási rendszerről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c76d8169-a0f8-43e2-922c-df3410b16cca","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az erről szóló tervetetet a Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda jegyzi.","shortLead":"Az erről szóló tervetetet a Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda jegyzi.","id":"20241220_szemelyi-igazolvany-lakcimkartya-dragulas-miniszterelnoki-kabinetiroda-rogan-antal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c76d8169-a0f8-43e2-922c-df3410b16cca.jpg","index":0,"item":"6a941c75-e6e9-402c-a416-b6f60f11accf","keywords":null,"link":"/itthon/20241220_szemelyi-igazolvany-lakcimkartya-dragulas-miniszterelnoki-kabinetiroda-rogan-antal","timestamp":"2024. december. 20. 20:50","title":"Februártól fizetős lehet a személyi igazolvány, az útlevél pedig nagyot drágulhat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8ee697e6-8d75-4eb5-a7d8-be0e1cfe0c49","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Akkor kaphatott kedvet a kocsihoz, amikor Leclerc autójába beült egy rövid időre. ","shortLead":"Akkor kaphatott kedvet a kocsihoz, amikor Leclerc autójába beült egy rövid időre. ","id":"20241220_Carlos-Sainz-Jr-annyiban-nem-bucsuzott-a-Ferraritol-hogy-vett-egy-Daytona-SP3-at","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8ee697e6-8d75-4eb5-a7d8-be0e1cfe0c49.jpg","index":0,"item":"e26eefdf-1728-4c1b-820b-9f9fb7960d80","keywords":null,"link":"/cegauto/20241220_Carlos-Sainz-Jr-annyiban-nem-bucsuzott-a-Ferraritol-hogy-vett-egy-Daytona-SP3-at","timestamp":"2024. december. 20. 20:20","title":"Carlos Sainz Jr. annyiban nem búcsúzott a Ferraritól, hogy vett egy Daytona SP3-at","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"79d07da5-d18f-43e6-8694-c217096cf33d","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Volt munkaadója miatt került bajba.","shortLead":"Volt munkaadója miatt került bajba.","id":"20241220_dubaj-google-ertekeles-ir-ferfi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/79d07da5-d18f-43e6-8694-c217096cf33d.jpg","index":0,"item":"dc482542-9de6-45fa-88a2-9728e0f58b31","keywords":null,"link":"/elet/20241220_dubaj-google-ertekeles-ir-ferfi","timestamp":"2024. december. 20. 16:10","title":"Google-értékelés miatt tartóztatták le Dubajban, karácsonyra hazatérhetett az ír férfi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8716e731-6425-4a91-9cc6-f3e2ede3e411","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A nemrég felújított vasútvonalon biztosítóberendezési hiba okozott leállást.","shortLead":"A nemrég felújított vasútvonalon biztosítóberendezési hiba okozott leállást.","id":"20241220_mav-rakos-hatvan-vasut-fennakadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8716e731-6425-4a91-9cc6-f3e2ede3e411.jpg","index":0,"item":"9f4ba876-5885-4fe7-890f-c133198e40a5","keywords":null,"link":"/itthon/20241220_mav-rakos-hatvan-vasut-fennakadas","timestamp":"2024. december. 20. 17:02","title":"Nem járnak a vonatok Rákos és Hatvan között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c8084477-0f86-46e5-844a-1539928cff5f","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Nagy részük eddig is a MÁV-csoportban töltött be vezető tisztségeket.","shortLead":"Nagy részük eddig is a MÁV-csoportban töltött be vezető tisztségeket.","id":"20241220_mav-atalakitas-uj-vezerigazgatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c8084477-0f86-46e5-844a-1539928cff5f.jpg","index":0,"item":"3614d413-20fb-4dd9-9cfc-1e756ccc9826","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241220_mav-atalakitas-uj-vezerigazgatok","timestamp":"2024. december. 20. 17:24","title":"Átalakul a MÁV vezetése, új vezérigazgatókat neveztek ki","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4c6a53d5-986d-4981-b126-19a835dbb93b","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A 19 éves elkövető, aki egy hétéves gyereket megölt, három másikat és egy tanárt pedig megsebesített, pszichés problémákkal küzd.","shortLead":"A 19 éves elkövető, aki egy hétéves gyereket megölt, három másikat és egy tanárt pedig megsebesített, pszichés...","id":"20241221_zagrab-iskola-keses-tamadas-serultek-elkoveto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4c6a53d5-986d-4981-b126-19a835dbb93b.jpg","index":0,"item":"699d7a27-2956-4c32-acb3-7b775a7abb46","keywords":null,"link":"/vilag/20241221_zagrab-iskola-keses-tamadas-serultek-elkoveto","timestamp":"2024. december. 21. 19:31","title":"Jobban vannak a zágrábi iskolai késelés sérültjei","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Tarlós az utolsó pillanatban fújta le a lezsírozottnak tűnt döntést a városnéző buszokról
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
A következő tizenöt évre egy kézbe került volna Budapest összes városnéző buszának üzemeltetése, csakhogy nem sokkal a szavazás előtt levették a javaslatot a Fővárosi Közgyűlés napirendjéről.
Szerdán szavazott volna a Fővárosi Közgyűlés, hogy melyik cégek üzemeltethetnek városnéző buszokat Budapesten. A közgyűlésnek benyújtott előterjesztés szerint a nyertes a közösen pályázó Program Centrum Utazásszervező Kft. és a Mr. Nilsz Idegenforgalmi és Szolgáltató Kft. lehetett volna, a két cég konzorciuma havi 25 millió forint koncessziós díjat ajánlott fel. Csakhogy az ülés elején Tarlós István kérésére úgy döntöttek a képviselők: leveszik a napirendről a javaslatot, a benyújtója, Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes pedig vissza is vonta az indítványt. Tarlós azt ígérte, májusban újra tárgyalhatnak a tervről.
Egy hvg.hu birtokába került dokumentum szerint a brit–francia The Big Bus Company Ltd. jóval többet, 41,6 millió forintot fizetett volna a városnak havonta a következő 15 évben, de a pályázatuk más pontjait lepontozták, a harmadik jelentkező pályázatát pedig érvénytelennek nyilvánították. Az, hogy a két érvényes pályázat közül az alacsonyabb koncessziós díjat ígérő lehetett volna a győztes, a szerződés 15 éves időtartama alatt 2,98 milliárd forint kiesést jelent a városnak.
Eddig Demszkyéknek és Tarlóséknak sem jött össze
Nem először próbálkozott a városvezetés hiába azzal, hogy korlátozza a szabad versenyt a városnéző buszos piacon. Először még 2008-ban négy évre a teljes piacot odaadták a Giraffe Hop on Hop off üzemeltetőjének, de egy GVH-eljárás után felbontották a szerződést. Egy darabig minden ment tovább a régi módon, de aztán 2016-ban tendert írtak ki a buszok üzemeltetésére. A GVH rögtön jelezte, hogy ezt is meg fogja támadni, de az önkormányzatot ez nem érdekelte. A tervet később mégis lefújták, arra hivatkozva, hogy a cégek „rendkívüli mértékű extraprofitot realizálnának”. Végül 2017 végén újra nekifutottak a pályáztatásnak, ennek az eredménye született volna meg ma.
Ők voltak eddig jelen a piacon
- City Sightseeing Budapest, a Mr. Nilsz üzemeltetésében
- Budapest Sightseeing, a Program Centrum üzemeltetésében
- Giraffe Hop on Hop off, a City Tour Hop on Hop off Kft. üzemeltetésében
- Big Bus, a francia-brit Big Bus Ltd. tulajdonában
MTI / Róka László
De miért nem volt jó a szabad piac?
Nem csoda, hogy sokan feltették a kérdést, miért volt szükség egyáltalán arra, hogy kiválassza az önkormányzat, melyik cégeknek lesz joguk városnéző buszokat indítani. Mindeddig négy vállalat is megélt a piacon, most ebből kettő maradhat, egy közös konzorciumban.
A budapesti városvezetés szerint azért van szükség arra, hogy kizárólagosságot adjanak, mert a mostani városnéző buszok ártanak a főváros turisztikai megítélésének. Így aztán az új szerződés majd előírja, hogy az üzemeltetőnek tisztán kell tartania a buszokat, sőt a járműveken meg kell jeleníteni Budapest logóját is. Ennél azért fontosabb lehet, hogy az Euro 4 vagy annál is magasabb környezetvédelmi kategóriába kell tartozniuk majd a buszoknak, négy éven belül pedig zéró emissziójú járműveket kell a forgalomba állítani. Annak a pozitívumait nem lehet elvitatni, hogy fontos a környezetvédelem – csakhogy a birtokunkba került dokumentumok szerint a szakértők arra is panaszkodtak: most még azt sem lehet tudni, hogy négy év múlva gyártanak-e majd olyan buszokat, amelyek a kiírásnak megfelelnek, de közben megfizethető árúak, és arra is képesek, hogy felmenjenek a Citadelláig.
A BKK még 2012-ben elkészített egy egyeztetési koncepciót a városnéző buszokról, ebben több problémát is felsoroltak. Például a városnéző buszok vagy a buszsávot lassítják le, vagy ahol tilos oda bemenniük, az autósokat kényszerítik lassú tempóra, a BKK buszai pedig többször miattuk nem férnek be a buszmegállókba. A dokumentum arról is említést tett, hogy agresszív marketingeszközöket használnak ezek a cégek, és a minőségen spórolnak, hogy minél olcsóbban tudjanak jegyet kínálni. A vállalatok azonban arra panaszkodtak: nehéz volt úgy előre tervezniük, hogy 6-9 hónapra, legjobb esetben egy évre kötötték meg eddig a szerződéseket a fővárossal, többször ezzel indokolták azt, hogy nem sok pénzt szántak a buszok karbantartására, vagy nem szívesen vágtak bele hitelfelvételbe.
MTI / Manek Attila
Már a BKK-elemzés sem azt a tanulságot vonta le, hogy a koncesszióba adás volna a legjobb lehetőség. 1-től 5-ig pontoztak négy megoldási tervet, a koncesszió csak 3,5 pontot ért el, még jobb ötletnek tartották a szabályozott versenyt. (A két gyengébb elképzelés a fővárosi tulajdonú cég létrehozása és a meglévő szabályozatlan verseny fenntartása volt.) Igaz, a koncesszió pontszámát lehúzta az, hogy az akkori jogi környezet ezt nem engedte volna egyszerűen, most már ezzel nincs gond.
Képbe jön Tiborcz István üzlettársa
Amikor 2016-ban meghirdette a főváros a tendert, a Program Centrum Kft. és a Mr. Nilsz egy kézben volt: mindkettőben társtulajdonos volt Zakaria Hamdan. A jordán üzletember most már nem szerepel a tulajdonosok között, de az ügyek intézésében részt vesz – olvasható az e heti HVG-ben.
MTI / Jászai Csaba
A Hamdan név nem ismeretlen a magyar üzleti életben, de a nagyobb üzleteket eddig inkább Zakaria Hamdan testvére, Szamir csinálta. Az évtizedek óta itt élő, már magyar állampolgárságot is szerzett egykori pénzváltó cégei tucatnyi belvárosi szállodát üzemeltetnek, hozzá tartozik a Buddha Bár és a Párisi Udvar is, 2012-ben pedig megkapta a Magyar Arany Érdemkeresztet. A cég az állami Eximbanktól 2016-ban 6,8 milliárd forint hitelt kapott.
Ami Zakaria Hamdant illeti: az ő egyik nagy üzlete az Instant-Fogasház komplexum, ahol társtulajdonos közösen a Redwood Hotel Kft.-vel. Ez utóbbi cég azé az Erdei Bálinté, akinek a nevét a közvélemény az Elios-botrányban ismerte meg, régen Tiborcz Istvánnal közösen birtokolta az elhíresült közvilágítási céget.
Erdeinek pedig jó szolgálatot tehetnek a városnéző buszok tulajdonosai. Néhány napja nyerte el ugyanis a cége tíz évre a Kolosy téri piac üzemeltetését, azzal a nem titkolt céllal, hogy új bulinegyeddé tegye a környéket. Az sem baj, hogy Óbuda most nem számít igazán felkapott helynek, Erdei cége a pályázatban már fel is vetette az ötletet, hogy hop on hop off buszokkal vigyék oda a turistákat. Ráadásul a partner hotelekből is szívesen vinnék a látogatókat az óbudai bulinegyedbe – konkrét neveket még nem soroltak, de nem sokan lepődnének meg, ha ezen a ponton szóba kerülne Hamdan szállodatulajdonos testvére.
Egykor Orbán Viktor neve egyet jelentett a szabadsággal. Mára egyet jelent a törvénysértések következményeitől való szabadulással – írja Bartosz T. Wieliński, a Gazeta Wyborcza főszerkesztő-helyettese. Vélemény.