Nem félünk eléggé
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
A nagyobb szállodahajók nem tudnak Komáromnál délebbre menni, máshol a vízi rakományok egy részét közúton szállítják tovább. Sok hajó pedig inkább kiköt, és megvárja a vízszint emelkedését a továbbhaladáshoz.
Bencsik Attila, a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetsége elnöke katasztrofálisnak nevezte a Duna mostani vízszintjét a vízi áruszállítással foglalkozó vállalkozások számára. A Duna egyes szakaszain – például Németországban –, már üresen sem tudnak közlekedni a hajók, a magyar szakaszon is vannak olyan gázlók, ahol nehezen lehet csak hajózni, itt a hajók szállítási kapacitásuk egyharmadát tudják csak kihasználni, ami a gazdaságosság határa alatt van.
A társaságok egy része a szállítmány egy részét kisebb hajókra pakolja át azon a szakaszon, ahol a vízállás még lehetővé teszi a közlekedést. Ahol az alacsony vízállás miatt már egyáltalán nem lehet hajózni, ott az árut a közútra terelik – tette hozzá a szövetség elnöke. Alacsony vízállás esetén a hajótulajdonos dönthet úgy, hogy megáll, és megvárja a magasabb vízszintet, ami szintén komoly veszteséget jelent a vállalkozásnak.
Spányik Gábor, a Mahart PassNave Kft. ügyvezetője azt közölte, hogy a Kis-Duna ágban a járatok Szentendrénél tovább nem tudnak közlekedni, egyes kikötőket, például a kis ágban Tahitótfalut és Leányfalut, a nagy ágban Zebegényt jelenleg nem tudják kezelni.
Azok a szállodahajók, amelyek merülése 16 deciméternél (dm) nagyobb, Komáromnál délebbre nem tudnak jönni, ezért Spányik szerint mindent megtesznek, hogy az utasokat hátrány ne érje, egyes programokat – például több eredetileg Budapestről induló programot is – Komáromból indítottak.
Jelenleg csak a Nagy-Duna-ágban lehet Visegrádra és Esztergomba eljutni, a szárnyashajók közül csak a legkisebb típusok tudnak biztonságosan közlekedni. A Mahart PassNave 100 milliós nagyságrendű veszteséget szenved az alacsony vízállás miatt.
A hajós társaságok 20-50 százalékkal kevesebb kikötői szolgáltatást vesznek igénybe tőlük, mint normál vízállás esetén.
Fotó: Alacsony a vízállás, kilátszik az Ínség-szikla a Dunából
Utoljára hét éve bukkant ki a szikla a folyóból.
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
A vállalkozások számára egyre vonzóbb lehetőség saját célra villamos energiát termelni, különösen a napenergia hasznosítása révén.
A forint jelentős árfolyamingadozása érdemben megnehezíti az olyan beruházások finanszírozását, amelyek importhányadot tartalmaznak.
Fél évig 5-6 ember volt kíváncsi a kertészeti tanácsaira, ma már közel kétszázezres követő tábora van Szomoru Miklós „Egy kertész kertje Pilisszentkereszten” blogjának. A kertészmérnök szerint, aki brit mintára magánkert-látogatásokat is szervez, nem kell heti 8 óránál többet dolgozni azért, hogy bárkinek virágzó oázássá váljon a kertje. Erre a legjobb példa virágpompában úszó birodalma.
Lehetséges forgatókönyvek.
Súlyos betegség Romániában azonosított juhhimlő, amely gazdasági károkat is okozhat.
Diego ügyvezetőjével beszélgettünk.
Furcsa részeletek derültek ki a HUN-REN Irányító Testületének üléséről. Miért szavaz valaki igennel az átalakításra, ha aztán lemond?