szerző:
MTI / hvg.hu

A nagyobb szállodahajók nem tudnak Komáromnál délebbre menni, máshol a vízi rakományok egy részét közúton szállítják tovább. Sok hajó pedig inkább kiköt, és megvárja a vízszint emelkedését a továbbhaladáshoz.

Bencsik Attila, a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetsége elnöke katasztrofálisnak nevezte a Duna mostani vízszintjét a vízi áruszállítással foglalkozó vállalkozások számára. A Duna egyes szakaszain – például Németországban –, már üresen sem tudnak közlekedni a hajók, a magyar szakaszon is vannak olyan gázlók, ahol nehezen lehet csak hajózni, itt a hajók szállítási kapacitásuk egyharmadát tudják csak kihasználni, ami a gazdaságosság határa alatt van.

A társaságok egy része a szállítmány egy részét kisebb hajókra pakolja át azon a szakaszon, ahol a vízállás még lehetővé teszi a közlekedést. Ahol az alacsony vízállás miatt már egyáltalán nem lehet hajózni, ott az árut a közútra terelik – tette hozzá a szövetség elnöke. Alacsony vízállás esetén a hajótulajdonos dönthet úgy, hogy megáll, és megvárja a magasabb vízszintet, ami szintén komoly veszteséget jelent a vállalkozásnak.

Spányik Gábor, a Mahart PassNave Kft. ügyvezetője azt közölte, hogy a Kis-Duna ágban a járatok Szentendrénél tovább nem tudnak közlekedni, egyes kikötőket, például a kis ágban Tahitótfalut és Leányfalut, a nagy ágban Zebegényt jelenleg nem tudják kezelni.

Azok a szállodahajók, amelyek merülése 16 deciméternél (dm) nagyobb, Komáromnál délebbre nem tudnak jönni, ezért Spányik szerint mindent megtesznek, hogy az utasokat hátrány ne érje, egyes programokat – például több eredetileg Budapestről induló programot is – Komáromból indítottak.

Jelenleg csak a Nagy-Duna-ágban lehet Visegrádra és Esztergomba eljutni, a szárnyashajók közül csak a legkisebb típusok tudnak biztonságosan közlekedni. A Mahart PassNave 100 milliós nagyságrendű veszteséget szenved az alacsony vízállás miatt.

A hajós társaságok 20-50 százalékkal kevesebb kikötői szolgáltatást vesznek igénybe tőlük, mint normál vízállás esetén.

Fotó: Alacsony a vízállás, kilátszik az Ínség-szikla a Dunából

Utoljára hét éve bukkant ki a szikla a folyóból.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Úgy járt, mint Eminem? Akkor ezt érdemes tennie

Úgy járt, mint Eminem? Akkor ezt érdemes tennie

Áttört egy álomhatárt a londoni kokainpiac: évi egymilliárd fontot költenek el

Áttört egy álomhatárt a londoni kokainpiac: évi egymilliárd fontot költenek el

Nem egyszerű a helyzet Romániában, sűrűsödnek Orban gondjai

Nem egyszerű a helyzet Romániában, sűrűsödnek Orban gondjai

Videóra vették az állatkínzást a hamburgi laborban, most bezárhatják az intézményt

Videóra vették az állatkínzást a hamburgi laborban, most bezárhatják az intézményt

Készül a dolgozat a magyar gyermekjogokról – nem úgy néz ki, hogy jeles lesz

Készül a dolgozat a magyar gyermekjogokról – nem úgy néz ki, hogy jeles lesz

Iben Sandahl: „A legjobb ellenszer a szeretetteljes szülő-gyerek kapcsolat”

Iben Sandahl: „A legjobb ellenszer a szeretetteljes szülő-gyerek kapcsolat”