szerző:
MTI / hvg.hu

A nagyobb szállodahajók nem tudnak Komáromnál délebbre menni, máshol a vízi rakományok egy részét közúton szállítják tovább. Sok hajó pedig inkább kiköt, és megvárja a vízszint emelkedését a továbbhaladáshoz.

Bencsik Attila, a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetsége elnöke katasztrofálisnak nevezte a Duna mostani vízszintjét a vízi áruszállítással foglalkozó vállalkozások számára. A Duna egyes szakaszain – például Németországban –, már üresen sem tudnak közlekedni a hajók, a magyar szakaszon is vannak olyan gázlók, ahol nehezen lehet csak hajózni, itt a hajók szállítási kapacitásuk egyharmadát tudják csak kihasználni, ami a gazdaságosság határa alatt van.

A társaságok egy része a szállítmány egy részét kisebb hajókra pakolja át azon a szakaszon, ahol a vízállás még lehetővé teszi a közlekedést. Ahol az alacsony vízállás miatt már egyáltalán nem lehet hajózni, ott az árut a közútra terelik – tette hozzá a szövetség elnöke. Alacsony vízállás esetén a hajótulajdonos dönthet úgy, hogy megáll, és megvárja a magasabb vízszintet, ami szintén komoly veszteséget jelent a vállalkozásnak.

Spányik Gábor, a Mahart PassNave Kft. ügyvezetője azt közölte, hogy a Kis-Duna ágban a járatok Szentendrénél tovább nem tudnak közlekedni, egyes kikötőket, például a kis ágban Tahitótfalut és Leányfalut, a nagy ágban Zebegényt jelenleg nem tudják kezelni.

Azok a szállodahajók, amelyek merülése 16 deciméternél (dm) nagyobb, Komáromnál délebbre nem tudnak jönni, ezért Spányik szerint mindent megtesznek, hogy az utasokat hátrány ne érje, egyes programokat – például több eredetileg Budapestről induló programot is – Komáromból indítottak.

Jelenleg csak a Nagy-Duna-ágban lehet Visegrádra és Esztergomba eljutni, a szárnyashajók közül csak a legkisebb típusok tudnak biztonságosan közlekedni. A Mahart PassNave 100 milliós nagyságrendű veszteséget szenved az alacsony vízállás miatt.

A hajós társaságok 20-50 százalékkal kevesebb kikötői szolgáltatást vesznek igénybe tőlük, mint normál vízállás esetén.

Fotó: Alacsony a vízállás, kilátszik az Ínség-szikla a Dunából

Utoljára hét éve bukkant ki a szikla a folyóból.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Kevesen tudják, de ez a 3+1 dolog is növeli a szívroham kockázatát

Kevesen tudják, de ez a 3+1 dolog is növeli a szívroham kockázatát

Hasít a magyar építőipar, de már közelít a száguldás vége

Hasít a magyar építőipar, de már közelít a száguldás vége

Elborult Ribéry agya, felpofozott egy riportert

Elborult Ribéry agya, felpofozott egy riportert

Masszív tömbbé állt össze a Fidesz

Masszív tömbbé állt össze a Fidesz

Amikor négy birodalom omlott össze - 100 éve ért véget az első világháború

Amikor négy birodalom omlott össze - 100 éve ért véget az első világháború

A City nyerte a manchesteri derbit

A City nyerte a manchesteri derbit