szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A héten jelenik meg a világ legnagyobb bútoráruházának az éves kiadványa. Megnéztük, és összehasonlítottuk a tíz és húsz évvel ezelőttiek kínálatával és áraival.

1. A most 75 éve alapított IKEA 1951-ben adta ki először katalógusát – az első bemutatóterem megnyitása előtt két évvel. 1956-ban született meg a lapra szerelt bútor koncepciója, amikor a cég egyik alkalmazottja úgy vitte haza a Lövet névre keresztelt dohányzóasztalt, hogy leszerelte annak lábait – és rájött, hogy így sokkal kevesebb helyet foglal el.

2. Tavaly 32 nyelven, 44 országban jelent meg a kiadvány, ezzel a világ legnagyobb lakberendezési magazinja.

3. A katalógust idén világszerte 190 millió példányban nyomtatják ki – a Bibliából nagyjából fele ennyit adnak el egy évben.

4. A katalógus idei példányszáma kevesebb, mint a korábbi években: a rekorder 2014-es évben 217 millió készült belőle. A példányszám csökkenése annak is jele, hogy egyre többen az interneten nézegetik a kiadványt. Az IKEA oldalait a 2017 augusztusában zárult üzleti évben világszerte 2,3 milliárd alkalommal keresték fel, az üzleteket pedig 936 milliószor.

5. A kiadvány idén 284 oldalas, a legvastagabb ennél száz oldallal volt több: a 2012-es katalógus 380 oldalt tett ki.

©

6. Az IKEA 9500-féle terméket árusít, ennek nagyjából a harmada, kb. 3000 árucikk található meg a katalógusban, olyan termékek, amelyeket egész évben készleten tartanak, és azt is vállalják, hogy nem emelik az árát.

7. A termékek 20 százaléka cserélődik évről évre, de vannak olyanok is, amelyeket már több évtizede gyárt és forgalmaz a svéd óriáscég. Ilyen az 1976-ban kifejlesztett Poäng fotel, az 1980-ban piacra dobott Klippan kanapé, vagy az idén negyvenedik születésnapját ünneplő Billy könyvespolcrendszer.

8. A Billyből hatvanmilliót adtak már el a világon – vagyis elvileg majdnem minden századik ember tanúja volt annak, ahogy a funérlemezek könyvespolccá állnak össze. A termék ára még a Bloomberget is megihlette: a hírügynökség a Big Mac-indexhez hasonló mutatót kreált azzal, hogy végignézte, a világ egyes országaiban mennyibe kerül a bútor. A legtöbbet Egyiptomban kell fizetni a 202x80x28 centis verzióért: jelenleg átszámítva 98 euró az ára, a legolcsóbb pedig Szlovákiában, ahol 34,99 euró a polc. Nálunk napi árfolyamon 40 euró körül van az ár.

9. Húsz év alatt Magyarországon egy liter tej vagy egy kiló kenyér ára majdnem a háromszorosára, míg a nettó átlagkereset az 1998-as 45 675 forintról idén júniusra 217 778 forintra, vagyis majdnem az ötszörösére nőtt. Ehhez képest a Klippan kanapé alapmodellje húsz éve 49 900 forintba került, most pedig csupán 90 forinttal mutat többet az árcédula, tíz évvel ezelőtt pedig 39 900 forintért kínálta a bolt. A Poäng fotel pedig 1998-ban és 2008-ban is 26 990 forintba került, most pedig 19 990-29 990 forint között van az ára. Ez jórészt azzal magyarázható, hogy időközben a cég még hatékonyabbá tette a termelést.

Ekkora őrület volt az 1990-es budapesti IKEA-megnyitón - videó

Itt a bizonyíték, hogy az IKEA termékei időtállóbbak, mint a posztszocialista frizuradivat.

10. A hatékonyság nem csak a termelési és logisztikai láncban érhető utol, de a bútorok dobozaiban is: az összeszerelési utasításban azért csak rajzokat találhatunk, mert így megspórolhatja a cég a fordítás és a külön nyomtatás költségeit. Ami pedig a katalógust illeti: a kétezres évek óta a berendezett lakások jó része számítógép által generált kép.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!