Pozsgai Rebeka
Pozsgai Rebeka
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A Rogán Cecília-féle, adóforintokkal kistafírozott szépségversenyek sikerén felbátorodva kormányközeli lapok is hasonló bizniszbe kezdtek.

Egyszerű és kifizetődő üzlet a szépségversenyek szervezése, pláne ha egy kis kormányzati hátszél is segíti. Például azzal, hogy a rendezvény ingyenreklámot kap mondjuk a köztévében, esetleg a nemrég einstandolt megyei lapokban.

A magyar szépségversenyek világában mára vezető szerepet harcolt ki a Magyarország Szépe verseny, amely bruttó 67 millió forint támogatást kapott az MTVA-tól – formálisan azért, hogy a Duna TV és a Duna World közvetíthesse a komoly nézettséget nem igazán hozó vetélkedőt. A rendezvény a propagandaminiszter felesége, Rogán Cecília, illetvea celebből üzletasszonnyá vált Sarka Kata Nakama & Partners nevű cégének vállalkozása, amely egyre jelentősebb bevételt hoz a konyhára (a társaság nyeresége két év alatt 7,7 millióról 221 millió forintra nőtt). A szépségversenynek már vannak külön „alversenyei”, mint például a balatoni bikinis bajnokság, amelyet hol másutt is rendezhetnének, mint a tó NER-oligarchák által bekebelezett partjainál álló szállodákban, szórakozóhelyeken.

Minthogy a Miss Hungaryt évente csak egyszer lehet megszervezni, a két esemény közötti „reklámszünetben” a Magyarország Szépe verseny győztese és udvarhölgyei – például különböző internetes oldalaikon – az alvetélkedőkön részvételre buzdítanak. Az ő fotóikkal toboroznak például jelentkezőket a Népszabadságot kivégző, majd a megyei lapokat lenyúló Mediaworks által indított Tündérszépek versenyre.

A tavasszal startolt rendezvény – amelynek szlogenje a Ki a legszebb a vidéken? – első fordulóját már le is zavarták, s keresik is az új jelölteket a következő, szeptemberi megméretésre. Ebbe is besegítenek Rogán Cecília szépségei. A közösségi médiafelületeken gyakran együtt hirdetik ezeket a különböző rendű-rangú versenyeket, amiből szintén következtetni lehet a háttérben fellelhető politikai szinergiákra. (Információink szerint együttműködési megállapodás is van a szervezők között.)

A Tündérszépek jelöltjeire online is lehet szavazni, de a lányok YouTube-videós bemutatkozásain kívül nem sok információt lehet  fellelni a versenyről. Furcsamód a támogatók kilétét is homály fedi. A  Mészáros-lapcsaládba tartozó LikeBalaton azzal is kifejezésre juttatja, mekkora jelentőséget tulajdonít a megyei lapok szépségversenyének, hogy nyári száma címlapjáról a verseny korábbi győztese mosolyog az olvasóra.

„A megyei lapoknak a kormányzati támogatás ellenére olyan siralmasak az olvasottsági adataik, hogy ki kellett találni valamit, ami Rogánék számára is van annyira fontos, hogy hajlandók beszállni a népszerűsítésébe” – mondja az egyik megyei lapnál dolgozó forrásunk. Fontos volt – teszi hozzá –, hogy egyszerű üzenettel nagy tábort érjenek el, és ehhez az online szavazás megfelelő eszköznek tűnt. Így viszonylag alacsony ráfordítással felpörgethetik – legalább az online felületen – a lapok olvasottságát.

A szépségverseny különböző fordulóinak szervezését helyi szinten oldják meg, ezt Dömötör Géza, a Mediaworks online lapjainak regionális vezetője fogja össze. A zsűri elnöke Sándor András, aki internetes oldalán íróként, rádiósként, televíziósként, újságíróként, reklámhangként, kommunikációs trénerként aposztrofálja magát. Bár szerinte a neve „ismerősen csenghet a médiából”, Fásy Ádámnak ő sem érhet a nyomába.

A tavalyi parlamenti választások előtt a fideszes Bajkai István mellett kampányoló Fásy évek óta rendezője a Magyarok Világszépe versenynek. Utóbbi az idén kiegészült egy határon túli előválogatóval, amit az Orbán-kormány iránti szimpátiájáról is ismert vajdasági Magyar Szó hirdetett meg. A Világszépe folyamatos médiafigyelmet kap a kormányközeli TV2 műsoraiban, illetve a cégcsoporthoz tartozó, Sarka Kata által vezetett életmódmagazinban, a Life TV-n.

Ők már büszkén feltüntetik a prominens szponzorokat, közöttük például a Magistral-trade Kft.-t, amelynek tulajdonosai az 1996-ban meggyilkolt Prisztás József vagyona egy részének örökösei (Mag Judit, illetve Hoffmann István). Külön szépsége a versenynek, hogy a fővédnöke az Orbán családot is többször képviselő ügyvéd, a már említett Bajkai István fideszes képviselő, a koronát pedig több korábbi versenyen Vattamány Zsolt, Erzsébetváros fideszes polgármestere helyezte a győztes fejére. A 2019-es versenyre már zajlik a felkészítés Orosházán, ahol Fásy büszkén nyilatkozta a megyei lapoknak, hogy 19 éve nyerte el a világ szépségversenyei legjobban működő karitatív szervezetének járó „Maecenas-díjat”, amit Donald Trumptól vett át.

Amíg Andy Vajna filmügyi kormánybiztos feleségeként a pikszisben volt, Vajna Tímea castingcége is kivette a részét a szépségversenybizniszből: 2017-ig az általa birtokolt Universe Management Kft.-é volt a Miss Universe versenyek licencjoga. Addig nagy médiafigyelem övezte a versenyt, amelynek küzdelmei mára szinte láthatatlanná váltak a nagyra nőtt testvér, a Miss Hungary árnyékában.

Hogy mennyire nehéz kormányzati hátszél, NER-feleség vagy fideszes politikus nélkül szépségversenyt rendezni Magyarországon, azt a Felleg Tícián által alapított Nemzet Szépe verseny is példázza. A hangsúlyt a természetes szépségre helyező küzdelmet (a tetoválás, a plasztikai beavatkozás kizáró ok, a lányoknak még az erős sminket is kerülniük kell) a kormányközeli média ott támadja, ahol tudja. A szervezést, a versenyzőket becsmérlő cikkek végigfutottak a fideszes médián, s természetesen a mediaworksös szépségversenyt nyíltan támogató orgánumok is átvették, megosztották azokat. Nem maradt ki a sorból a Sarka Kata férje által tulajdonolt Femcafe sem, amely például egy kommentre hivatkozva azzal próbálta ekézni a legutóbbi, „átlagos kinézetű” győztest, hogy nyilván valamilyen összeköttetésben van valamelyik kormánytaggal.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!