szerző:
Lengyel Miklós
Tetszett a cikk?

A globális forgalmat nem annyira a környezettudatosság befolyásolja a szakértők szerint.

Évek óta nem tapasztaltak ilyet Európában: Svédországban tavaly kevesebben szálltak repülőgépre, mint egy évvel korábban. Amíg 2018-ban 42 millió légi utas volt a skandináv országban, tavaly alig több mint 40 millió. Különösen erősen csökkent a belföldi légi forgalom: 9%-kal egyetlen év alatt.

A repülőtereket üzemeltető cég szóvivője több okkal magyarázta az utazóközönség csökkenését: az általános gazdasági helyzettel, mely kissé morózus Svédországban, a svéd korona gyengülésével, de nem hallgatta el, hogy a környezetvédők kampánya is nagy szerepet játszott.

Az akció 2017-ben indult Svédorszában, ahol Staffan Lingberg énekes bejelentette: többé nem száll repülőre, mert ezzel károsítaná a környezetet. Így indult a Flygskam kampány, mely szégyenteljes cselekedetnek nyilvánította a repülést, mert az jelentős mértékben hozzájárul a környezetszennyezéshez.

A világszerte ismert környezetvédelmi aktivista, Greta Thunberg is csatlakozott a kampányhoz egy látványos PR-akcióval: jachton szelte át az Atlanti-óceánt. A zero szén-dioxid-kibocsátás elve remekül érvényesült, igaz persze, hogy az utazás sokkal tovább tartott, mint repülőgéppel.

Svédországban több mint 22 ezren fogadták meg újévkor: 2020-ban nem szállnak repülőre.

A környezettudatosság veszélyeztetheti a repülés jövőjét?

Eddig politikai és gazdasági események okoztak visszaesést a légi forgalomban, most azonban a környezettudatosság hosszú távú problémát jelenthet az egész ágazat számára – hívta fel a figyelmet a Citigroup szakértőinek tanulmánya, amelyet a BBC ismertet. 2001. szeptember 11. után is érezhető volt a visszaesés, de akkor ezt azzal lehetett magyarázni, hogy terrorakciókhoz használtak fel utasszállító gépeket.

A biztonsági problémákat sikerült megoldani, így az utazó közönség megnyugodhatott. Már csak a pénztárca szabott határt a repülési kedvnek, amely óriási mértékben megnőtt a globalizáció hatására. 2008-ban és 2009-ben ugyan újabb megingás következett be a nagy pénzügyi válság miatt, de ezt a világ hamar kiheverte. Azóta töretlenül nő a légi forgalom, és ezt a lendületet nem törik meg sem a terrorakciók, sem pedig az olyan műszaki problémák, mint amelyek a Boeing 737 Max gépeinél jelentkeztek.

Tavalyelőtt 1 milliárd, tavaly 1,1 milliárd légi utast regisztráltak az Európai Unió repülőterein. Vagyis a svéd hatás egyelőre egyáltalán nem volt érezhető. A világ más részein még kevésbé: 4 milliárdot is meghaladta a légi utasok száma a Nemzetközi Légiszállítási Szövetség szerint. A IATA azzal számol, hogy a környezettudatosság nem okoz törést a növekedésben – legfeljebb lassíthatja azt. Ennek megfelelően a globális légi forgalom megkétszereződhet, és 2037-ben elérheti a 8,2 milliárdot.

A környezettudatosság főként Európára jellemző, de itt már nem számítanak dinamikus növekedésre a IATA szakértői. Ázsia lesz a légiforgalom gyors növekedésének színtere, mert Kína és India gyors fejlődése mind népesebb fizetőképes keresletet jelent. Mindkét ázsiai államban sokkal rosszabb a környezet állapota, mint Európában, de a feltörekvő középosztály utazási vágya határtalan, és ehhez aligha választják Greta Thunberg jachtját.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!