Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"00b5e3e7-24ec-4d00-b24e-5c9a1473801d","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Három opció volt a szavazáson: előrehozott választások lesznek idén, jövőre lesz rendes időben, vagy 2026-ban sem lesz, hanem valamikor később. Íme az eredmény.","shortLead":"Három opció volt a szavazáson: előrehozott választások lesznek idén, jövőre lesz rendes időben, vagy 2026-ban sem lesz...","id":"20250105_Itt-a-szavazas-eredmenye-a-HVG-olvasoi-szerint-ekkor-lesznek-a-valasztasok-Magyarorszagon-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/00b5e3e7-24ec-4d00-b24e-5c9a1473801d.jpg","index":0,"item":"56029189-6759-4747-b816-85aab3daaf8c","keywords":null,"link":"/itthon/20250105_Itt-a-szavazas-eredmenye-a-HVG-olvasoi-szerint-ekkor-lesznek-a-valasztasok-Magyarorszagon-ebx","timestamp":"2025. január. 05. 17:13","title":"Itt a szavazás eredménye: a HVG olvasói szerint ekkor lesznek a választások Magyarországon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c697e0cc-094f-44b7-b703-246f5aef36aa","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Azt az egy hidrogénhajtású buszt Csepelen és Szigetszentmiklóson használnák.","shortLead":"Azt az egy hidrogénhajtású buszt Csepelen és Szigetszentmiklóson használnák.","id":"20250106_hidrogenbusz-dizelbusz-mav-csepel-szigetszentmiklos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c697e0cc-094f-44b7-b703-246f5aef36aa.jpg","index":0,"item":"43bca71c-4b56-4228-b568-05049a0e0fff","keywords":null,"link":"/itthon/20250106_hidrogenbusz-dizelbusz-mav-csepel-szigetszentmiklos","timestamp":"2025. január. 06. 14:33","title":"1, azaz egy hidrogénhajtású buszt venne a MÁV – 131 dízelbusz mellett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"975574fa-7261-4d8d-ab43-dfc461c6ab7b","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A következő egy évben a jubileumi szentévre érkező, több mint harmincmillióra becsült zarándoktömeg egy része a Termini központi pályaudvaron keresztül lép majd be Rómába, ahol már eddig is magas volt a biztonsági készültség.","shortLead":"A következő egy évben a jubileumi szentévre érkező, több mint harmincmillióra becsült zarándoktömeg egy része a Termini...","id":"20250105_Roma-belvarosaban-rendkivuli-voros-zonat-vezetnek-be","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/975574fa-7261-4d8d-ab43-dfc461c6ab7b.jpg","index":0,"item":"1eabc76e-8604-4866-8c6b-97f520b867f9","keywords":null,"link":"/vilag/20250105_Roma-belvarosaban-rendkivuli-voros-zonat-vezetnek-be","timestamp":"2025. január. 05. 12:59","title":"Róma belvárosában vörös zónát vezetnek be, ami tiltott terület lesz a veszélyes személyeknek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2ce53b26-fd2e-4a41-b7ed-3127fd95b233","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Ausztrál kutatók egy olyan vérvizsgálati eljárást fejlesztettek ki, ami invazív beavatkozás nélkül is egyértelműen megmutatja, hogy az adott nő endometriózistól szenved-e.","shortLead":"Ausztrál kutatók egy olyan vérvizsgálati eljárást fejlesztettek ki, ami invazív beavatkozás nélkül is egyértelműen...","id":"20250106_endometriozis-diagnosztizalasa-verbol-vervetel-vervizsgalat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2ce53b26-fd2e-4a41-b7ed-3127fd95b233.jpg","index":0,"item":"4b534816-e5ff-4d07-b545-b288d840b118","keywords":null,"link":"/tudomany/20250106_endometriozis-diagnosztizalasa-verbol-vervetel-vervizsgalat","timestamp":"2025. január. 06. 20:03","title":"Éveket spórolhat egy új vérvizsgálat, ami képes diagnosztizálni az endometriózist","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6d2a680e-8d07-48db-b7fc-b31beffe09dd","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A felfrissített Genesis GV60 műszerfalát egy hatalmas méretű, 27 colos képátlójú kijelző uralja.","shortLead":"A felfrissített Genesis GV60 műszerfalát egy hatalmas méretű, 27 colos képátlójú kijelző uralja.","id":"20250106_megujult-a-hyundai-premium-villanyautoja-genesis-gv60","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6d2a680e-8d07-48db-b7fc-b31beffe09dd.jpg","index":0,"item":"d3962ed6-a1eb-48c3-af6c-69f9b55ce347","keywords":null,"link":"/cegauto/20250106_megujult-a-hyundai-premium-villanyautoja-genesis-gv60","timestamp":"2025. január. 06. 07:59","title":"Megújult a Hyundai prémium villanyautója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eb2c35e5-139b-45cd-88f9-05779b32df73","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Egy-egy komolyabb száguldás manapság közel félmilliós csekket jelenthet. ","shortLead":"Egy-egy komolyabb száguldás manapság közel félmilliós csekket jelenthet. ","id":"20250106_Egy-Ferrari-volt-itthon-a-gyorshajtasi-csucstarto-tavaly","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eb2c35e5-139b-45cd-88f9-05779b32df73.jpg","index":0,"item":"4c0c8318-ba4e-430f-9421-88e0d9c23aec","keywords":null,"link":"/cegauto/20250106_Egy-Ferrari-volt-itthon-a-gyorshajtasi-csucstarto-tavaly","timestamp":"2025. január. 06. 08:52","title":"Egy Ferrari volt itthon a gyorshajtási csúcstartó tavaly","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"84d4de00-43af-428e-9531-4fd5d6c98c03","c_author":"Ligeti Nagy Tamás","category":"360","description":"Yuval Noah Harari mellett más világhírű tudósok érdeme, hogy újszerű módon segítenek kérdéseket feltenni magunknak, és elgondolkodni múltunk, jelenünk és jövőnk alapkérdéseiről.","shortLead":"Yuval Noah Harari mellett más világhírű tudósok érdeme, hogy újszerű módon segítenek kérdéseket feltenni magunknak, és...","id":"20250105_hvg-Megmondjak-elore","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/84d4de00-43af-428e-9531-4fd5d6c98c03.jpg","index":0,"item":"e55d1d02-411d-4dc5-ad01-a2537e832a77","keywords":null,"link":"/360/20250105_hvg-Megmondjak-elore","timestamp":"2025. január. 05. 19:35","title":"\"Nagy történelem\" – a tudományos irányzat, amely évmilliárdokra visszamenve kutatja, milyen lesz az emberiség jövője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"61f13b00-4b71-44e2-b560-d2ed8085286b","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Összesen 30 millió rubel büntetést szabtak ki a bíróságok.","shortLead":"Összesen 30 millió rubel büntetést szabtak ki a bíróságok.","id":"20250106_orosz-hatosagok-homofobtorveny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/61f13b00-4b71-44e2-b560-d2ed8085286b.jpg","index":0,"item":"b6437b80-9ea7-4b79-8a9d-0acd6fb237b6","keywords":null,"link":"/vilag/20250106_orosz-hatosagok-homofobtorveny","timestamp":"2025. január. 06. 15:09","title":"Másfél év alatt 188-szor büntettek az orosz hatóságok a homofóbtörvény alapján","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A kisebb cégeknek is van keresnivalójuk az ipar 4.0-ban
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
A járvány felgyorsítja a robotizáció és az automatizáció fejlődését, a merev termelési láncok átalakulását. A digitalizáció és az automatizáció sokat segíthetnek, de jellemzően nagyberuházásokról van szó, amikhez biztos üzleti alap kell, illetve alaposan előkészítve kell őket végrehajtani.
A járvány felszínre hozta a termelési berendezkedés gyenge pontjait, ezért biztosra vehető, hogy lökést ad a fejlesztéseknek: a digitalizációnak, a robotizációnak, az automatizációnak, az okos gyáraknak, a dolgok internetének (IoT), sőt a felhő alapú termelésnek – amelyeket összefoglalóan ipar 4.0-nak szokás nevezni. Az ilyen megoldásokat alkalmazó cégek versenyelőnyben vannak, könnyebben vészelhetik át a válságot, és sikeresebbek lehetnek az után.
Magyarország és a hazai vállalkozások komoly lemaradásban vannak a negyedik ipari forradalomban, a digitalizációban és az automatizálásban. A magyar digitális ökoszisztéma egyelőre gyengébben teljesít az uniós átlagnál; különösen a lakosság digitális kompetenciái és a hazai kkv-k digitális felkészültsége terén nagy a lemaradás: a digitális fejlettség mérésére széles körben használt uniós Digital Economy and Society Index (DESI) 2019-es jelentése alapján Magyarország a 28 uniós tagállam között a 23. helyen állt. A gazdaság válságot követő talpra állításakor ez súlyos hátrányt jelenthet, hiszen a digitálisan felkészületlen munkavállalók elhelyezkedési lehetőségei épp oly gyengék lesznek, mint a digitális fejlesztések terén lemaradt kkv-k versenyképessége – emlékeztet a koronavírus-járvány kapcsán készített iparági felmérésének beszámolójában az IVSZ Szövetség a Digitális Gazdaságért. Nemzetközi összevetésben a magyar digitális ökoszisztéma egyik leggyengébb láncszeme „a digitális technológiák integráltsága”, elsősorban a mikrovállalkozások és kkv-k digitális felkészültsége. Alacsony a belső működésüket elektronikus információcserével hatékonyabbá tevő vagy adatvagyonukat (big data) tudatosan hasznosító vállalkozások aránya. Jelentős a lemaradás a felhőalapú szolgáltatások igénybevétele és az online beszerző kkv-k arányát tekintve is.
A robotizációban és az automatizációban nagy segítség lesz az új generációs, 5G mobilhálózatok elterjedése. Például egy vasúti kocsit ki lehet rakodni távvezérléssel, kis túlzással home office-ból. Az ellátási láncok járványhelyzet miatti szakadozása sok vállalatnál problémákat okozott, mivel nem rendelkeztek nagy raktárkészletekkel. A korábbi válságok tapasztalatai alapján nem várható, hogy a cégek drasztikusan növelnék a raktárkapacitásaikat. Ugyanakkor még jobban meg fog nőni a gyártásban a mesterséges intelligencia, az előrejelzés, a folyamattervezés szerepe, vagyis a cégek még inkább optimalizálni igyekszenek majd a működésüket.
A járvány ismételten a figyelem középpontjába állította az ipar 4.0-megoldásokat, különösen a felhő alapú termelést, illetve a magas termékváltozatot alacsony mennyiségben előállító gyártást (angolul: high mix – low volume, HMLV). Utóbbi azt jelenti, hogy egy gyár nem kevés féle terméket, például valamilyen alkatrészt állít elő nagy mennyiségben, hanem sokfélét kis mennyiségben, rugalmasan. Magyarországon szép számmal akadnak egycsatornás üzemek, például olyan autóipari beszállítók, amelyek gyakorlatilag egyetlen gyárnak termelnek, így mindkét üzem egymásra van utalva. Értelemszerűen, ha egy üzem nem csak egyféle terméket állít elő egy vagy két megrendelőnek, és nem csak egy-két helyről szerzi be a nyersanyagot, akkor sokkal kevésbé kitett a láncban bekövetkező fennakadásoknak.
A felhő alapú gyártás egyelőre leginkább a jövő zenéje, de elterjedésének lökést adhatnak a járvány tapasztalatai. Az elképzelés szerint a termelési láncokat digitálisan összekapcsolt termelési hálózatok váltanák fel a tervezéstől kezdve az alkatrészgyártáson át az összeszerelésig. A folyamat úgy fest, hogy ha egy gyárnak szüksége van mondjuk ezer darabra valamilyen alkatrészből, akkor a rendelést nem egyetlen meghatározott beszállítónak adja le, hanem egy platformon. Ahonnan aztán lehet, hogy egy, lehet, hogy több beszállító teljesíti számára, annak függvényében, éppen hol és mennyi szabad kapacitás áll rendelkezésre. De nem csupán arról van szó, hogy a platformhoz csatlakozó vállalkozások elosztják egymás közt a megrendeléseket, a teljes termelési folyamat adatosított és digitalizált, így akár arra is lehetőséget ad, hogy az egyik gyártási szakaszban vagy a tesztelés során szerzett adatok alapján módosítsanak egy másik szakaszon – attól függetlenül, hogy fizikailag két vagy több különböző vállalkozás üzemeiben zajlanak. A lényeget tekintve a teljes termelési folyamat a digitális felhőben történik, az pedig szinte mellékes körülmény, a dolgok fizikai előállítására hol kerül sor. Ahogy ma a bejáratott felhő alapú szolgáltatások, akár egy internetes levelezőrendszer bárhonnan, bármilyen eszközről elérhetőek, a felhasználónak pedig nem kell tudnia, hogy a kapcsolódó fizikai folyamatok hol, milyen szerveren futnak.
A logisztikai szektorban a jövő, sőt már a jelen egyértelműen az automatizálásról és a digitalizálásról szól. A logisztikai láncban elsősorban a raktározás, azon belül is a komissiózás szokott problémás lenni, itt ugyanis elég nagy a hibalehetőség. Már vannak olyan gyógyszertárak például, ahol automata rendszer azonosítja és adja ki a termékeket. Ugyanez persze a gyártásra is igaz, egyre elterjedtebbek a mobil ipari robotok. A gyártásban a raktár területveszteséget jelent, hiszen ott nem zajlik termelés. Egy automatizált raktárnak viszont kisebb a területigénye, mert nem kell annyi helyet biztosítani az emberi munkaerő mozgásának, illetve magasabb tárolórendszereket lehet használni. Az így felszabaduló alapterület pedig a termelésben hasznosítható. A rugalmassághoz és a hatékonyság növeléséhez fontos az előrejelzés, a raktáron tartott készletek termelési folyamatokhoz való optimalizálása, hogy csak annyi készlet legyen raktáron, amennyire szükség van.
Bár a jövő már elkezdődött, korántsem biztos, hogy minden vállalkozásnak most azonnal fejest kell ugrania az automatizációba és a digitalizációba. Bizonyos esetekben már a folyamatok egyszerűsítése, esetleg raktározási szoftver bevezetése azt eredményezheti, hogy kevesebb emberre van szükség, vagy a meglévő létszámmal gyorsabban, hatékonyabban tud működni egy raktár. A raktár teljes automatizálása nagyberuházás, komoly befektetést igényel, ebbe csak olyan cégeknek érdemes belevágniuk, amelyek 5-10 évre biztosan látják előre a jövőjüket.