szerző:
Lengyel Miklós
Tetszett a cikk?

Amerikában készpénzzel ösztönözte a vezetés oltásra a dolgozókat, most Németországban bónusszal kísérletezik egy szupermarketlánc – írja a Deutsche Welle.

50 eurós ajándék vásárlási kártyát kínál az Edeka Nord nevű hamburgi szupermarketlánc azoknak a dolgozóknak, akik beoltatják magukat a koronavírus ellen. Jelenleg az ajánlat még csak a kettes számú prioritási csoport tagjai számára kínálja a bónuszt, ide tartoznak a krónikus tüdőbetegek. Németországban nagyon komolyan veszik az oltási listát, Angela Merkel kancellár is pénteken kapja meg a védőoltást, mert életkora miatt csak most vált jogosulttá.

A Lidl és az Aldi is ösztönzi a dolgozóit az oltásra, de egyelőre csak az Egyesült Államokban. A Lidl az USA-ban január vége óta 200 dollárt ad minden alkalmazottjának, aki vállalja a védőoltást. A Lidlnek több mint 125 szupermarketje működik az Egyesült Államok keleti partvidékén.

Az Aldi ajánlata az USA-ban: minden egyes oltás után 2 órai munkabér jár. Ezenkívül a német cég vállalja a járulékos költségeket is. Ez komoly kiadás az USA-ban, ahol az oltópontok olykor messzire vannak a lakóhelytől. A Starbucks vagy a McDonald's hasonló kedvezményeket nyújt a dolgozóinak, ha beoltatják magukat.

Eddig 124 millióan kaptak védőoltást az Egyesült Államokban, ez a felnőtt lakosság 37%-át jelenti. Németországban 14 millióan, ez a felnőtt lakosság 16%-a.

Legális ez? Az egészségügyi hatóságok mind az USA-ban, mind pedig Németországban javasolták: a szupermarketek dolgozói kerüljenek fel a prioritási listára, mert olyan nagy náluk a fertőzés veszélye. Ugyanakkor egyik államban sem teszik kötelezővé az oltást számukra.

Egyes jogi vélemények szerint jogtalan diszkrimináció, ha a cégek pénzzel vagy bónusszal ösztönzik a védőoltást. Németországban ugyanis nagy hagyománya van az oltásszkepszisnek – írja a Deutsche Welle. A Simmons & Simmons nemzetközi jogászcég szerint senkit sem lehet oltásra kötelezni, kivéve az egészségügyi dolgozókat illetve azokat, akik a szociális otthonokban végzik a munkájukat.

Az USA-ban más a helyzet, mert ott a munkaadók megkövetelhetik az alkalmazottaktól a védőoltást. A német szakszervezetek szövetsége szerint nincs semmi rossz abban, ha egy cég bónuszt ad annak, aki beoltatja magát. A DGB ahhoz viszont ragaszkodik, hogy minden cég, amelyik így dönt, előbb egyeztessen a helyi üzemi tanáccsal.

A Simmons & Simmons szerint a cégek különbséget tehetnek beoltott és nem beoltott munkatársak között – egy bizonyos határig. Például ha az alkalmazott a távmunka után visszatér a munkahelyére, akkor előnyben részesülnek azok, akiknek már van védőoltásuk.

Követik-e mások is a példát?

Az Aldi Nord kommunikációs főnöke úgy nyilatkozott, hogy náluk az alkalmazottak maguk dönthetnek az oltásról. "Azon gondolkodunk, hogy aktívan beszálljunk az oltási kampányba például úgy, hogy az üzemorvosokat is bevonjuk." A Rewe Group úgy nyilatkozott, hogy jelenleg megvitatják az oltási bónuszügyet az üzemi tanáccsal. Egyidejűleg arra készülnek, hogy beoltassák a dolgozóikat a koronavírus ellen – írja a közszolgálati Deutsche Welle.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!