Nyersanyagpiaci kilátások 2025 második felére
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
333 millió euróról 118 millió euróra zuhant a Budapest Airport éves árbevétele a járvány miatt.
110 millió euró veszteséget szenvedett el a ferihegyi repteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. (BA) 2020-ban – derül ki a cég beszámolójából. Az pénzügyi számokat 365 forintos euróárfolyammal könyvelték, ezzel kalkulálva a veszteség 40 milliárd forint volt. A BA 2019-ben még 88 millió eurós adózott eredményt ért el.
A veszteség egyértelműen a bevételi oldalon keletkezett – nem meglepő módon, a koronavírus-járvány miatt a 2020-as év jelentős részében lényegében nem volt nemzetközi személyforgalom. A cég árbevétele a megelőző évi 333 millió euróról 118 millió euróra apadt. A cég természetesen költeni is kevesebbet költött, mint 2019-ben, de ez közel sem kompenzálta a bevételkiesést. Szolgáltatásokat például 32 millió euró értékben vett igénybe, ez az összeg az előző évben 40 millió volt.
Fizetésekre 21 millió eurót költöttek, nem sokkal kevesebbet, mint a 2019-es 22,7 millió.
A cég átlagos létszáma két fővel nőtt 598-ra. Azonban a teljes munkaidős foglalkoztatottak száma 57-tel csökkent, miközben a részmunkaidősöké 59-cel nőtt. A teljes munkaidősök összetétele pedig jelentősen változott is, az irodai dolgozók száma 80-nal csökkent, míg fizikai munkásoké 23-mal nőtt.
A beszámolóban a cég külön részt szentelt a járvány hatásainak kifejtésére. E szerint az elrendelt tiltások hatására az éves utaslétszám jelentősen lecsökkent 3,9 millióra (2019-ben: 16,2 millió utas). A cég éves bevétele is jelentősen lecsökkent, a légiforgalmi bevételek csökkentek a kevesebb utas és gépmozgás következtében, míg a kereskedelmi bevételek csökkentek az átmeneti terminál lezárások miatt. „A lecsökkent bevételek hatására a Társaságnak költségcsökkentő lépéseket kellett megtennie, mint például a terminálok átmeneti bezárását, csoportos létszámleépítéseket, a szállítói szerződések újratárgyalását, és a Társaság finanszírozásának az átalakítását” – írják.
A cég 20,1 millió euró likviditást segítő bankhitelt hívott le a fennálló teljes 49,6 millió euró hitelkeretből. Más hiteleket pedig átütemeztek, a vis maior helyzet miatt bizonyos kötelezettségek alól felmentést kaptak.
2020-ban 50 millió euró beruházási hitelt hívtak le, még 125 millió áll rendelkezésre.
„A 2020-ban lecsökkent utasforgalom 2021 első negyedévében is fennállt, az átoltottság függvényében a Társaság vezetése visszatérő utasforgalomra számít az év hátralévő részében” – írják a kilátásokról.
Mindeközben a magyar kormány nagyon szeretné megszerezni a Budapest Airport többségi részesedését. Erről korábban csak pletykák szóltak, állítólag a többségi tulajdonos AviAliance az Európai Bizottságnál is nehezményezte a kormányzati presszúrát. Május végén aztán az innovációs minisztérium közleményben jelentette be, hogy a kormány döntése alapján „tárgyalások kezdődhetnek” az üzemeltető cég többségi tulajdonrészének megszerzéséről. A folyamat koordinációjáért Palkovics László innovációs miniszter felel 2021. június 1-jétől kormánybiztosként.
Ezt követően a Budapest Airport közleményében „hosszú távon elkötelezett” jelenlegi tulajdonosairól írt. Maga az AviAlliance is azt hangsúlyozta korábban, hogy elkötelezett a ferihegyi reptér üzemeltetése és fejlesztése mellett.
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
A bvk hosszú távú döntés, az adózási kérdéseket ezt figyelembe véve célszerű kezelni.
A világ legnagyobb húsipari cége, a brazil JBS a New York-i tőzsdére lépett, hogy finanszírozza a további növekedését. A zilált múltú vállalatot rendre megtalálják környezetvédők, politikusok és piacfelügyeletek.
Már a Szijjártó-libling akkugyáraknak sem jut az egyedi állami támogatásokból. Az Állami Számvevőszék súlyos kritikákat fogalmazott meg e rendszerrel szemben, mert nem szolgálja a gazdaság érdekeit.
„Elértük a határt, szürkeségben mi vagyunk élen” – énekli Zentai Márk, aki a Mörk leállása óta szólóban zenél. Az új dal címe Szabadon, és a részben a Pride felvonuláson forgatott klipje a HVG-n látható először.
A „jogosulatlan” kriptováltás bekerült a Btk-ba, azonnali hatállyal leállították.
Egészen hihetetlennek tűnő hírek, melyekről kiderült, hogy igazak. Hihető átverések. Mindkét fajtából jutott bőven az elmúlt hetekben a közösségi oldalakra.
Néhány szón, gesztuson múlt 1990-ben, hogy nem borította el Erdélyt az erőszak.