szerző:
Tetszett a cikk?

Jócskán megugrott a boltok forgalma 2021 végén, de még ennél is nagyobbat nőtt a benzinkutaké. Az év egészében a nem ételt árusító üzletekben és a benzinkutakon is majdnem 5 százalékos volt a növekedés.

3,5 százalékkal nőtt 2021-ben a magyar kiskereskedelmi üzletek forgalma 2020-hoz képest – tette közzé a Központi Statisztikai Hivatal. A növekedésnek két fontos oka volt: 2021-ben nem volt olyan sokkhatás a járvány miatt, mint 2020 áprilisában és májusában, amikor hatalmasat zuhant szinte minden, nem élelmiszert árusító bolt forgalma, illetve 2021-ben sokkal több benzint vásároltak.

Részletesen ez a következőt jelentette:

  • Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes boltokban (vagyis mindenhol, ahol ételt is lehet kapni) 2,2 százalékkal nőtt a forgalom,
  • a nem ételt árusító üzletekben 4,9 százalékos növekedést mértek,
  • az üzemanyagok forgalma pedig szintén 4,9 százalékkal nőtt meg.

Az év elején, amikor még nem volt világos, mennyire húzódhat el a válság, sokan visszafogták a kiadásaikat, látványosan az év második felében ugrott meg a forgalom – kivéve az élelmiszerüzletekben, hiszen enni-inni ugyanúgy kell egy válság alatt is.

Ez megmutatkozik a decemberi számokban is: 2021 decemberében 6,2 százalékos volt a növekedés, úgy, hogy az élelmiszerüzletekben csak 2,7, a többi boltban 8,7, a benzinkutakon pedig 11,5 százalékkal volt nagyobb a forgalom, mint 2020 utolsó hónapjában.

A nem élelmiszerrel foglalkozó boltok közül decemberben a legjobban, 37 százalékkal a ruha- és cipőboltok forgalma nőtt, a használtcikk-üzleteké pedig 34 százalékkal. Itt érdemes figyelembe venni, hogy egy évvel korábban, a járvány második hullámában elég szerény volt ezeknek a boltoknak a forgalma. Abba viszont már könnyű belelátni a 2021-es karácsony bátrabb költekezését, hogy könyvekre és számítástechnikai eszközökre 9,5 százalékkal többet költöttek, mint 2020 karácsonyi bevásárlásában, és illatszerekre is sokkal több pénz ment el – utóbbiakat a gyógyszertárak forgalmával együtt számolják, közösen 12 százalékos volt a növekedés. Egy olyan termékcsoport volt, amelynek a forgalma csökkent 2020 utolsó hónapjához képest: a bútorokból és műszaki cikkekből 0,5 százalékkal kevesebb fogyott.

A 2021-es karácsonyi szezon érdekessége, hogy a csomagküldő és online kiskereskedelemben mindössze 1,4 százalékkal több pénzt költöttek el, mint 2020 decemberében. Itt évek óta hónapról hónapra kétszámjegyű a növekedés, de 2020 végén annyian rendeltek inkább a netről ajándékot, hogy ahhoz képest nehéz lett volna nagy növekedést elérni.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!