Miért veszélyes halogatni a digitalizációt? Cégvezetőként ezeket érdemes átgondolnia!
Aki időben cselekszik, hatékonyabban működik és pályázatokhoz, új piacokhoz is hozzáférhet.
Hiába tűnt úgy tavaly, hogy a festékeket elkerüli az építőiparban tapasztalt áremelkedés, mára változott a helyzet. Márciusban volt olyan üzlet, ahol napi árfolyamot vezettek be az ugráló forint miatt, annak pedig, aki fél a vásárlókra tolni az áremelkedést, folyamatosan csökken a nyeresége.
Átlagosan 15–20 százalékkal emelkedtek 2022-ben a festékek és egyéb belsőépítészeti termékek árai a Festékes kereskedés tapasztalatai szerint. A legkeményebb drágulást a festékoldószereknél (például aceton), a lenolajnál és a hígítóknál tapasztalták, ezek között van, aminek a beszerzési ára több mint 50 százalékkal drágult meg. Más forgalmazott termékek árain pedig január óta már kétszer emeltek 10 és 15 százalék közötti értékben a beszállítók. Gyártóneveket nem mondtak, de a nyáron többnél újabb áremelésre számítanak.
„Nem tudok annyit rárakni a termékek eladási áraira, amennyivel a beszállítóim emelnek, akkor nem venné meg senki” – mondta a kereskedő a hvg.hu-nak. Az alapanyaghiányt már itt is rebesgetik, de a nehezebb beszerzés és a hosszabb várakozási idő most inkább a szigetelőanyagoknál és a szilikonoknál tapasztalható.
„Tavaly 6–7 ezer forint között volt egy normális festék, most 8–9 ezer között van” – mondta még 2021 novemberének végén egy szobafestő-mázoló. Akkor a festék volt az egyik utolsó olyan lakásfelújításban használt anyag, ami nem drágult drasztikusan. A megszólalónk alapján közel egy év alatt emeltek 10-15 százalékot a kereskedők, vagy csökkentették a termék kiszerelését, az új évvel viszont az áremelkedés és a napi árfolyamok már erre a területre is elértek.
A Színes Kereskedés Kft. beszállítóinak árai annyira elszálltak, hogy március 9-én napi árfolyamot kellett bevezetniük minden építőipari termékükre, így a festékekre is. Az ugráló forintárfolyamok miatt a festékbeszállítóiknak nem érte meg a tavalyi, 360-as forintra szabott összegért adni a termékeiket, ugyanakkor nem tudtak másik fix árat mondani, ezért álltak át napi árfolyamra a 400 forint körüli eurónál. A napi árfolyam aztán a forint stabilizálódásával megszűnt az üzletben, de az egyik festékgyártó már jelezte, hogy májusban 6 százalékkal, júliusban pedig 12,5 százalékkal kell növelnie az árait. Azok a gyártók, akik még korábban léptek az évben, megszólalónk tapasztalatai alapján 6 és 15 százalék között emeltek.
Azoknál a festékgyártóknál, akik külföldi gyárakkal dolgoznak, az alapanyagköltséget és a -szállítást is nagyban befolyásolja az euró árfolyama, ami miatt egy budapesti festékboltban szintén 15–20 százalékos emelést tapasztaltak az év eddigi részében. Ez a bolt amennyire tudja, igyekszik áthárítani a költségeket a vásárlókra, de van olyan termék, ahol inkább a nyereséget csökkentik. Mivel a legtöbb ember a festőn szokott spórolni, a dráguló árak a szobafestők munkáját is nehezítik, hiszen ezt a felújítási feladatot csinálják meg először maguknak az emberek.
Aki időben cselekszik, hatékonyabban működik és pályázatokhoz, új piacokhoz is hozzáférhet.
Bővült azon fejlesztési lehetőségek köre, amelyekre a Demján Sándor Tőkeprogramban forrást igényelhetnek a vállalkozások.
Javult a vállalkozások alkupozíciója: az árak konszolidálódtak, a kockázati prémiumok csökkentek, van verseny. Érdemes élni a lehetőségekkel.
Már egyetlen, megfelelően kiválasztott MI-eszköz révén is jelentős hatékonyságnövekedést érhetnek el a kisebb cégek is.
Humorbonbont reggelizett a Fidesz frakcióvezetője.