Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Új Jalta helyett új Helsinkit vár a finn elnök, Trump sokkterápiájának hatásait elemzi a Bard College professzora, Robert Fico jövőjéről ír a Süddeutsche Zeitung. Válogatásunk a világlapokból. ","shortLead":"Új Jalta helyett új Helsinkit vár a finn elnök, Trump sokkterápiájának hatásait elemzi a Bard College professzora...","id":"20250218_Nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf.jpg","index":0,"item":"6b4a9cf9-983a-43e3-98f9-852bd61c22c3","keywords":null,"link":"/360/20250218_Nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. február. 18. 10:52","title":"Nemzetközi lapszemle: Minél előbb elhúz Fico, annál jobb","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"49540e55-dcda-4bcc-8467-50f513d156c9","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Al Bano szerint a nyár végén, ősz elején lenne a rendezvény, amivel az orosz–ukrán háború végét ünneplik majd. ","shortLead":"Al Bano szerint a nyár végén, ősz elején lenne a rendezvény, amivel az orosz–ukrán háború végét ünneplik majd. ","id":"20250217_Albano-Carrisi-orosz-ukran-haboru-beke-felkeres","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/49540e55-dcda-4bcc-8467-50f513d156c9.jpg","index":0,"item":"7b75122e-3ca8-4ac0-acb1-5800c60e2c97","keywords":null,"link":"/elet/20250217_Albano-Carrisi-orosz-ukran-haboru-beke-felkeres","timestamp":"2025. február. 17. 12:53","title":"Micsoda karrier: Gulyás Gergely esküvője után Moszkvába hívták az orosz–ukrán háború lezárását megünnepelni az olasz énekest","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"376ac4b7-d65a-4543-84e3-c8732bf61ec1","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Bizonyos értelemben világsztárnak tartotta magát.","shortLead":"Bizonyos értelemben világsztárnak tartotta magát.","id":"20250218_Meghalt-az-orszag-egyik-legidosebb-embere-Bako-Ferenc","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/376ac4b7-d65a-4543-84e3-c8732bf61ec1.jpg","index":0,"item":"47aa9f55-9f4d-42a5-a1dc-68370d13ff05","keywords":null,"link":"/itthon/20250218_Meghalt-az-orszag-egyik-legidosebb-embere-Bako-Ferenc","timestamp":"2025. február. 18. 09:36","title":"107 éves korában meghalt az ország egyik legidősebb embere, Bakó Ferenc","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2841f1c1-8145-4979-ab4c-0e8ff204740e","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Új márkával jelentkezik a sussexi hercegné, most a Netflixszel karöltve próbálja megvetni a lábát a lekvárbizniszben. ","shortLead":"Új márkával jelentkezik a sussexi hercegné, most a Netflixszel karöltve próbálja megvetni a lábát a lekvárbizniszben. ","id":"20250218_meghan-markle-uj-vallalkozas-as-ever-netflix","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2841f1c1-8145-4979-ab4c-0e8ff204740e.jpg","index":0,"item":"045cc566-6b00-4613-93a6-3e0c0b9a8dc0","keywords":null,"link":"/elet/20250218_meghan-markle-uj-vallalkozas-as-ever-netflix","timestamp":"2025. február. 18. 13:26","title":"Meghan Markle megint kitalált valami újat, hogy pénzt csináljon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"55c16fc4-fa05-4ba7-9f5a-89eb7c2eb569","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"vilag","description":"Az utasok között 22 kanadai állampolgár volt, a balesetben senki nem halt meg, de többen kórházba kerültek.","shortLead":"Az utasok között 22 kanadai állampolgár volt, a balesetben senki nem halt meg, de többen kórházba kerültek.","id":"20250218_Senki-sincs-valsagos-allapotban-a-torontoi-repuloteren-balesetet-szenvedett-gep-utasai-kozul","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/55c16fc4-fa05-4ba7-9f5a-89eb7c2eb569.jpg","index":0,"item":"560d45bc-1709-4537-b7df-2ce637d47664","keywords":null,"link":"/vilag/20250218_Senki-sincs-valsagos-allapotban-a-torontoi-repuloteren-balesetet-szenvedett-gep-utasai-kozul","timestamp":"2025. február. 18. 05:43","title":"Senki sincs válságos állapotban a torontói repülőtéren balesetet szenvedett gép utasai közül","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"deb16c8a-b09f-4223-8193-d32a65155e60","c_author":"MTI","category":"kultura","description":"Adrien Brody lett például a legjobb férfi főszereplő.","shortLead":"Adrien Brody lett például a legjobb férfi főszereplő.","id":"20250217_Negy-dijat-is-besoport-a-BAFTA-galan-A-brutalista","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/deb16c8a-b09f-4223-8193-d32a65155e60.jpg","index":0,"item":"aecc2cee-7144-4763-9ae7-1d338d858d71","keywords":null,"link":"/kultura/20250217_Negy-dijat-is-besoport-a-BAFTA-galan-A-brutalista","timestamp":"2025. február. 17. 06:28","title":"Négy díjat is besöpört a BAFTA-gálán A brutalista","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4ad425ef-137e-4281-9172-72b1a0225b5f","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A magyar külügyminiszer Kazahsztánból háborúpártizta le az Ukrajna és Európa biztonsága miatt aggódó politikusokat.","shortLead":"A magyar külügyminiszer Kazahsztánból háborúpártizta le az Ukrajna és Európa biztonsága miatt aggódó politikusokat.","id":"20250217_szijjarto-peter-orosz-ukran-haboru-beke-eu-parizs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4ad425ef-137e-4281-9172-72b1a0225b5f.jpg","index":0,"item":"4accbcc4-be2c-4e7a-b6b0-6e71e42d0736","keywords":null,"link":"/vilag/20250217_szijjarto-peter-orosz-ukran-haboru-beke-eu-parizs","timestamp":"2025. február. 17. 10:16","title":"Szijjártó Péter szerint azok az európai vezetők, akik hétfőn összegyűlnek Párizsban, meg akarják akadályozni az ukrán békét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"44768b6b-84d8-4fd8-b6c1-2bd0ca9dc173","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Az Oscar-díjas színész megdöbbent, hogy a Freckleface Strawberry című első könyve feketelistás lett.","shortLead":"Az Oscar-díjas színész megdöbbent, hogy a Freckleface Strawberry című első könyve feketelistás lett.","id":"20250217_Kitiltottak-Julianne-Moore-gyerekkonyvet-egy-sor-amerikai-iskolabol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/44768b6b-84d8-4fd8-b6c1-2bd0ca9dc173.jpg","index":0,"item":"a5d91732-09d6-41f7-8ec6-876e72b968ec","keywords":null,"link":"/kultura/20250217_Kitiltottak-Julianne-Moore-gyerekkonyvet-egy-sor-amerikai-iskolabol","timestamp":"2025. február. 17. 10:54","title":"Trumpék kitiltották Julianne Moore gyerekkönyvét egy sor amerikai iskolából","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Felszállni – elaludni – megérkezni: így lehetne összefoglalni egy éjszakai vonatút lényegét. El lehet képzelni ennél környezetkímélőbb megoldást? Aligha. Meglepő módon Nyugat-Európa a nemzetközi éjszakai vonatozásban le van maradva a magyaroktól is. Most osztrák irányítással építenék ki újra a kapacitásokat. A Deutsche Welle riportja.
A német fővárosban élő konferenciatolmács, Rózsa Natália bármikor újra belevágna az éjszakai hálókocsis vonatozásba a gyerekeivel a Berlin-Budapest szakaszon. Nemcsak a környezetvédelmi szempontok miatt – egyszerűen mindannyian élvezték az utazást.
„Délután hat óra körül indultunk a berlini Hauptbahnhofról. Megörültünk, mennyire tiszta a háromágyas fülke, beleértve az ágyneműt is. Én Németország területén mindenhová 50 százalékos vasúti kedvezménnyel utazom, 14 év alatti gyerekeimnek pedig csak helyjegyet kellett váltanom, így összesen 213 eurót fizettem. Reggel háromnyelvű étlapról választhattuk ki a reggelit: összesen fejenként hat tételt, egyszerű dolgokat, instant kávét. Lefekvés előtt le tudtam kapcsolni a villanyt, beállítani a hőmérsékletet – ez a magyarországi vonatokon nem mindig opció. Budapestre kipihenten érkeztünk meg, és nem tízórás vezetés után kellett beülnöm egy konferencia tolmácsfülkéjébe” - sorolta az előnyöket Natália.
Ahol a MÁV a minta
A berlini magyar közösségben persze vannak ezzel ellentétes tapasztalatok is, de a költségkímélőbbnek tűnő Flixbus (11 ezer forint/fő/út) még a vonatnál is megosztóbb. Az összességében kimondottan elégedett Natália kritikaként szintén megjegyzett egy dolgot: „utaskísérőnk egyszer bekopogott hozzánk és azt javasolta, hogy ne csak csukjuk, hanem láncoljuk is be a fülkénk ajtaját, mert tolvaj utazik velünk” – mesélte, hozzátéve, hogy a rendőrök addigra már felszálltak a vonatra.
Most sokan gondolhatják, hogy a német Deutsche Bahn nyilván jó szolgáltatásokat kínál. De a valóság az, hogy a Berlin-Budapest vagy a München-Budapest-desztinációkat a MÁV-Start Zrt. üzemelteti. Magyarország pedig Ausztriával együtt - ahogy arról korábban a G7 is beszámolt - élen jár az éjszakai vonatozásban Európában. A legtöbb éjszakai vonat a kontinensen Bécsből és Budapestről indul, és ezeknek mind kiemelkedő a kihasználtságuk. Egyébként is Kelet-Európában általában jobb az éjszakai vonathálózat, mint Nyugaton.
A DB kiszáll
Ugorjunk vissza az időben 2016-ig, amikor a Deutsche Bahnról levált az éjszakai járatokat magában foglaló City Night Line részleg. A kilencéves együttműködésnek gazdasági megfontolásokból vetettek véget, az éjszakai vonatok ugyanis a DB adatai szerint évente több mint 30 millió eurós veszteséget termeltek a vasúttársaságnak.
A DB szóvivője szerint az éjszakai vonatok üzemeltetése összetett és költséges feladat, a vonatszerelvények összeállításától kezdve a karbantartáson és a speciális műhelyeken át a kimondottan ezeknek a járatoknak a működtetésére kiképzett alkalmazottakig. A vállalat nem szállt ki teljesen az éjszakaivonat-bizniszből: a vasúthálózatát rendelkezésre bocsátva európai partnerekkel együttműködik, csak saját vagonjai nincsenek.
Az ÖBB, az Osztrák Államvasutak Nightjetje belülről
Deutsche Welle
"Az ÖBB megmutatja, hogyan kell ezt csinálni”
Ahogy írtuk, az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) is jó példa arra, hogyan lehet az éjszakai vonatközlekedést prosperálóan üzemeltetni. 2016-ban átvette a DB-től egyes éjszakai járatainak a működtetését, az utasok száma pedig azóta – a legdrámaibb, 2020-as járványévet leszámítva - emelkedik. Az ÖBB előtt sem ismeretlenek az éjszakai járatok üzemeltetésével együttjáró kihívások. Bernhard Rieder szóvivő így fogalmaz: „Nyilvánvaló, hogy magukból az éjszakai járatokból nem lehet meggazdagodni. Azzal, hogy egy társaság egy termékcsomagban kínálja a ’szállodai ellátást’ és az utaztatást, jóval nagyobb költségeket termel, mintha csak nappali vasúti hálózatot üzemeltetne.”
Emiatt is különösen büszkék az osztrákok a 2019-es pozitív mérlegre. Nem panaszkodhatnak arra sem, hogy nincs elég foglalásuk, az ÖBB szóvivője szerint a vonataik őszig tele vannak. Céljuk hárommillió utas, ráadásul hosszútávon. Hogy ezt biztosan elérjék, 33 vadonatúj vonat készül a részükre.
Egyszerű trend vagy korszakváltás?
Az ÖBB adatai azt mutatják: egyre többen akarják igénybe venni az éjszakai járatokat. Bernhard Knierim mobilitási szakértő szerint a növekvő kereslet, az éjszakai vonathálózat bővítése, valamint azt a tény, hogy mostanában nem szüntetnek meg további jelentős éjszakai vasútvonalakat, együttesen már értelmezhető trendként.
De mindez szerinte önmagában kevés egy valódi mobilitási fordulat megindulásához. „Ehhez először is olyan európai vasúthálózatra volna szükség, amelynek minden szakasza használható, és amelyben nincsenek ekkora szolgáltatási hézagok, mint a mostaniban.” – mutatott rá a legnagyobb problémára Knierim.
Az európai éjszakai vasúthálózat évről-évre újabb sínpályákkal gyarapszik
Deutsche Welle
Bővül az éjszakai vasúthálózat
A nyugat-európai területi lefedettség érdekében egymással együttműködve dolgozik négy nagy vasúttársaság: az ÖBB, a Deutsche Bahn, a francia nemzeti vasúttársaság, a SNCF, továbbá a Svájci Államvasutak (SBB). 2020 végén jelentették be közösen, hogy bővíteni akarják az európai éjszakai vasúthálózatot. Azóta egyre több európai nagyváros érhető el Németországból hálókocsis vonatokkal. A tervek szerint 2023 végétől további 13 járatot indítanak berlini, brüsszeli és párizsi induló- és célállomásokkal.
Az olyan nagy vonatrajongók, mint például a németországi zöld párt közlekedéspolitikai szóvivője, Matthias Gastel, előszeretettel ábrándoznak egy akár 2000 kilométer hosszú európai éjszakai vonathálózatról. „Ez olyan elképesztő távolság, amelyet már a légi közlekedésben is közepes távnak neveznek.” A szóvivő olyan vasúthálózatról álmodozik, amely teljesen feleslegessé tenné az Európán belüli repülőjáratokat.
Ám amíg idáig el nem jutunk, addig is bővítenünk kell az infrastruktúrát, és hatékonyabban kihasználnunk a digitalizálás adta lehetőségeket, állítja a szakember. És természetesen meg kell szüntetni a közlekedési iparágban zajló verseny egyenlőtlenségeit: például azt a körülményt, hogy a környezetszennyező repülés ilyen aránytalanul olcsó legyen, mondja Gastel.
A legszennyezőbbnek a legnagyobb támogatás
Az 1990-es évek elejétől kezdve az EU egy csomó, légiközlekedést érintő adókedvezményről döntött. A fapados légitársaságok hirtelen mindenhol mindenki számára elérhetővé váltak. A két legfontosabb kedvezmény a kerozinadó eltörlése és a nemzetközi repülőutak áfájának elengedése volt. Bernhard Knierim mobilitási szakértő szerint a fapados légitársaságok fellendülése óta alig történtek beruházások a vasútba, így törvényszerű, hogy a vonatozás renoméja is egyre romlott.
Az a körülmény, hogy a légi közlekedést évtizedeken át ilyen erősen szubvencionálták, az éjszakai vonatközlekedést észrevétlenül megfosztotta korábbi jelentőségétől. Az ÖBB-t képviselő Bernhard Rieger ennek a presztíszveszteségnek tulajdonítja azt is, hogy sok európai vasúttársaság kiszállt ebből a piaci szegmensből, és nem üzemeltet már éjszakai járatokat. (30 év alatt a legtöbb országban a desztinációk száma megfeleződött, több országban teljesen meg is szűnt az éjszakai nemzetközi vasútközlekedés.)
Fenntartható utazás a Nightjettel
Deutsche Welle
Kortesbeszéd az éjszakai vonatokért
Pedig a vasút környezetterhelése töredéke a repülésnek. Ha például a Berlin-Budapest útvonalat vasúton teszik meg, ez személyenként körülbelül 43,5 kilogramm szén-dioxid-kibocsátást eredményez. Repülőgépen ez 126 kilogramm az EcoPassenger internetes eszköz szerint. De mára a fapados járatokkal kapcsolatban is annyi rossz tapasztalat gyűlt össze, hogy a repülésről sem a kényelem jut az embereknek elsőre eszébe, hanem a várakozás, a zsúfoltság, a járattörlés vagy a csomagok elkeveredésének a kockázata.
Ha a nemzeti hálózatok és a menetrendek megfelelően lennének összehangolva európai szinten, és a vasúthálózati infrastruktúra és azzal összefüggésben a menetidők (lásd: lassú jelek) se korlátoznák a megfelelő együttműködést, akkor még több potenciál lenne a nemzetközi éjszakai járatokban. A fő kérdés természetesen az árazás, ami a fapadosokat is helyzetbe hozta: a vasútnak versenyképesebbnek kellene lennie a többi közlekedési móddal szemben – ami persze nem érdeke az autó- és repülőipari lobbinak sem.
Szerzők: Lisa Stüve és Valaczkay Gabriella. A cikket Bogár Zsolt szerkesztette.
A Deutsche Welle (DW) és a HVG együttműködése keretében heti rendszerességgel jelennek meg DW-s helyszíni riportok, beszámolók vagy elemzések a hvg.hu-n. A DW egy német közszolgálati hírcsatorna, amely a világ 32 nyelvén tudósít. Újságírói jelen vannak Európa és a világ minden táján. A hvg.hu minden héten a teljes tudósítói hálózat legérdekesebb cikkeiből válogat.