szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Ellehetetlenülhetnek azok a kisbenzinkutak, ahová a Mol nem szállít üzemanyagot - mondta az egyik érintett kúttulajdonos. Arra panaszkodott, hivatalos tájékoztatást nem kapott a Mol-tól, az olajtársaság szerint azonban az érintetteket előzetesen értesítették.

Veszélyben a kis magánbenzinkutak
A kis benzinkutak teljes ellehetetlenítését okozhatja az, hogy a Mol először 66 százalékra, később 50-re, ezt követően 25 százalékra majd a múlt hét végén nullára csökkentette a kis benzinkutak és viszonteladó partnerek ellátását. A HVG-nek nyilatkozó pest megyei kúttulajdonos szerint, ha nem változik a helyzet, akkor december 1.  után ezeken a kutakon megszűnik az üzemanyagforgalmazás. A kutasok szerint az egyedüli megoldás a piaci ár visszaállítása lenne, ami azonnal lehetővé tenné az  importot.
A HVG forrásai szerint kis benzinkutak és viszonteladók egy része a   mai napig írásban – hivatalosan - nem  kapott  értesítést,  a  Mol, mint tőzsdei nagyvállalat egyszerűen megtagadta a kutak kiszolgálását és visszautasította a  hivatalosan  megküldött  megrendelésüket.
A mostani helyzet előzménye az, hogy amikor 2021. novemberében megszületett a kormányhatározat a 480 forintos literenkénti hatósági ár bevezetéséről, minden egyes kisbenzinkúttal és viszonteladóval azonnali hatállyal felmondták a magyarországi nagykereskedők az üzemanyag szállítási szerződéseket. A felmondás oka az volt, hogy az importból beszerzett üzemanyag ára körülbelül száz forinttal magasabb volt, mint a 480 forintos hatóság ár.

„Ekkor valószínűleg az állam kötelezte a Molt, hogy aki hozzá fordul üzemanyag szállítási szerződés igénylésével mindenkivel köteles azt megkötni. Ebben a kényszerhelyzetben a Mol ezt meg is tette az összes magán töltőállomással úgy, hogy semmilyen kockázatot nem vállalt, hiszen a szerződött partnerek előre utalnak ráadásul a megrendelés értékénél három százalékkal többet kötelesek utalni és ezt csak később kapják vissza. Ugyanakkor a Mol a szerződésekben, amelyeket jelenleg 2023. április végéig hosszabbított meg, semmilyen ellátási garanciát nem vállal. Ehhez tudni kell, hogy a tavalyi évben a szerződések megkötésekor a Mol a hazai szükségletek mintegy 70 százalékát látta el a többi importból származott.  Ma, amikor az üzemanyag fogyasztás minimum 5 százalékkal még növekedett is, az importból történő behozatal továbbra sem lehetséges, mivel az ár az onnan történő import esetében továbbra is mintegy 100-150 forinttal magasabb lenne. Igy a hazai ellátásból változatlanul hiányzik 30-35 százaléknyi üzemanyag” – mondta a benzinkúttulajdonos. Szerinte a kis benzinkutak kényszerű bezárása rengeteg bírósági pert fog eredményezni.

A kis benzinkutak és viszonteladók egy része a mai napig nem kapott hivatalos értesítést a Moltól arról, hogy visszautasították a megküldött megrendelésüket, ezért nem érkezik hozzájuk üzemanyag - mondta a hvg.hu-nak az egyik érintett kúttulajdonos, aki névtelenséget kért.

„Én sem kaptam hivatalos értesítést és sokakkal beszéltem, akik ugyanígy jártak. Amikor felhívtam az üzletkötőt a Molnál, azt válaszolta, hogy semmi jelentősége nincs annak, hogy van-e dokumentum vagy nincs, mert úgy sem szállít a cég.”

Tovább bővült azon kutak listája, ahol gond lehet az ellátással

Minden nap közzéteszi a Független Benzinkutak Szövetsége, hol küzdenek üzemanyaghiánnyal a kisbenzinkutak. Szombaton még csak 28 település volt a listán, vasárnap este több, mint 100.

A mostani helyzet előzménye az, hogy amikor 2021. novemberében megszületett a kormányhatározat a 480 forintos literenkénti hatósági ár bevezetéséről, minden egyes kisbenzinkúttal és viszonteladóval azonnali hatállyal felmondták a magyarországi nagykereskedők az üzemanyag szállítási szerződéseket, hiszen az importból beszerzett üzemanyag ára körülbelül száz forinttal magasabb volt, mint a 480 forintos hatóság ár.

A benzinkutas azt mondta, "ekkor valószínűleg az állam kötelezte a Molt, hogy aki hozzá fordul üzemanyag szállítási szerződés igénylésével mindenkivel köteles azt megkötni."

A Mol ezt meg is tette, de a kutas elmondása szerint semmilyen kockázatot nem vállalt, hiszen a szerződött partnerek előre utalnak, ráadásul a megrendelés értékénél három százalékkal többet, amit csak később kapnak vissza.

Ugyanakkor a Mol a szerződésekben, amelyeket jelenleg 2023. április végéig hosszabbított meg, semmilyen ellátási garanciát nem vállalt - tette hozzá.

Tavaly, a szerződések megkötésekor a Mol a hazai szükségletek mintegy 70 százalékát látta el, a többi importból származott. Most viszont úgy nőtt a kereslet, hogy az import lényegében leállt az árkülönbség miatt. "A hazai ellátásból változatlanul hiányzik 30-35 százaléknyi üzemanyag” – magyarázta a kúttulajdonos. Úgy gondolja, hogy a  kis benzinkutak kényszerű bezárása rengeteg bírósági pert fog eredményezni.

A Mol korábban az ellátásbiztonság szavatolására hivatkozva jelentette be átmeneti jelleggel egyes kutak kiszolgálásának a felfüggesztését, és azt hangsúlyozta, az országos ellátási szempontokat kell előtérbe helyeznie a vállalatnak.

A kúttulajdonossal folytatott beszélgetés után megkersetük a Mol-t, hogy reagáljon az állításokra. Válaszukban megismételték, hogy az ellátásbiztonság érdekében volt szükség a lépésre. Hozzátették, az érintett 194 viszonteladóval szemben a Mol-nak nincs kiszolgálási kötelezettsége, de a hatósági ár életbe lépését és az importkiesést követően szerződést kötöttek velük. "Ez az ügyfélkör az összes hazai töltőállomás 10 százalékát teszi ki, a Mol-tól pedig szeptemberben a magyar viszonteladói piac teljes üzemanyagigényének a 2,5 százalékát vásárolta meg."

Hozzátették, az átementi korlátozások ugyan határozatlan időre szólnak, de hetente felülvizsgálják az ellátási stratégiájukat, és minden esetben teljesítik a szerződéses kötelezettségeiket.

A cég szerint az átmeneti intézkedésről előzetesen írásban tájékoztattuk az érintett viszonteladókat.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!