szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Ez minden idők legmagasabb utóvizsgálatban kiszabott GVH-bírsága.

Nem teljesítette maradéktalanul a korábbi jogsértések megszüntetését előíró kötelezettségeit a Booking, az egyik legnagyobb online szállásfoglaló oldal továbbra is alkalmazta jogsértő kommunikációs gyakorlatát, illetve a fogyasztók pszichés befolyásolását is, állapította meg a Gazdasági Versenyhivatal.

Előzmény: a Booking 2020. áprilisában 2,5 milliárd forintos bírságot kapott a GVH-tól, mert

  • A reklámjaiban hangsúlyozta a szálláshelyek „ingyenes lemondhatóságát”, azonban a fogyasztók a lehetőséget számos szálláshely esetében csak időben korlátozottan vehették igénybe, továbbá magasabb árat is fizettek, mint ugyanazért a szállásért „ingyenes lemondás” nélkül.
  • Sürgető jellegű tájékoztatásokat tett közzé, melyek összességében azt a látszatot keltették a fogyasztó számára, hogy az általa is keresett szálláshely nagy népszerűségnek örvend, korlátozottan elérhető, mely pszichés nyomásgyakorlásra alkalmas.
  • Nem a szakmai gondosság követelményének megfelelően járt el a SZÉP-kártyás fizetési opcióval kapcsolatos lehetőségek megjelenítése során.

A versenyhivatal a pénzbüntetésen túl előírta a Bookingnak, hogy ezekkel a gyakorlatokkal fel kell hagynia, és igazolnia kell, hogy megszüntette a jogsértéseket.

A GVH most utóvizsgálatában megállapította, hogy az előírt kötelezettségeket a Booking nem teljesítette maradéktalanul. A sürgető üzenetek küldését ugyan csökkentette, de

  • egészen 2024. február 26-ig alkalmazott olyan üzeneteket, melyek a tiltásnak nem feleltek meg és alkalmasak voltak pszichés nyomásgyakorlásra („Hasonló nem foglalható”, „[Helységben] kevés a szabad hely a kiválasztott napokon”).
  • A cég emellett egészen 2024. április 26-ig nem hagyott fel az ingyenes lemondhatóság szlogenjével, hanem helyette kivezette az olcsóbb, nem lemondható (lemondás esetén a foglaló elvesztésével járó) ajánlatokat a magyar fogyasztók számára, hátrányos helyzetbe hozva ezzel őket.

A vállalkozás végül az eljárás végső szakaszában módosította a kifogásolt kereskedelmi gyakorlatait, hogy azok megfeleljenek a GVH elvárásainak és a fogyasztók jogos érdekeinek. Ennek keretében többek között visszavezette a magyar fogyasztók számára az olcsóbb, de a foglaló elvesztése nélkül nem lemondható szállásajánlatokat is.

A GVH a fentiek miatt így is 382,5 millió forintra bírságolta a vállalkozást, ami minden idők legmagasabb utóvizsgálatban kiszabott versenyhivatali bírsága. Az összeg meghatározásakor a hatóság figyelembe vette, hogy a cég a jogorvoslati jogáról lemondott, azonban a jogsértéseket nem ismerte el. Ugyanakkor a vállalkozás az eljárás végső szakaszában beszüntette a jogsértő magatartásokat.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!