szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A régió legnagyobb vállalata a lengyel Orlen, majd a cseh Skoda következik, a harmadik helyet pedig a magyar Mol szerezte meg. A régiós listán az MVM a hatodik, az Audi Hungaria pedig a tizenegyedik lett – derül ki a Coface hitelbiztosító minden évben megjelentő CEE Top 500 című elemzéséből.

Nem volt könnyű éve tavaly a közép- és kelet-európai régió ötszáz legnagyobb vállalatának, részben azért, mert a térség gazdasága mindössze 0,7 százalékkal tudott nőni éves szinten – ilyet rossz adatot pedig ebben az évszázadban nem láthattunk.

És mik az adat mögött álló okok? Csökkenő belföldi és külpiaci kereslet, magas infláció, növekvő költségek és geopolitikai feszültségek. A rossz hír, hogy ez a tendencia idén is folytatódott, bár azért vannak jó hírek is, minthogy némileg nőtt a belföldi kereslet, és alacsonyabb lett az infláció – közölte a Coface.

A hitelbiztosító elemzésében vizsgált félezer nagyvállalat összforgalma 1100 milliárd euróra rúgott tavaly, ami 2,5 százalékos emelkedés az egy évvel korábbihoz képest. Ugyanakkor csak a cégek felének nőtt a forgalma, miközben nyereségük 17,4 százalékkal 44,91 milliárd euróra csökkent.

A legnagyobbak

A vállalati rangsort a lengyel olajcég, a PKN Orlen vezeti, amely 34 százalékkal 85,9 milliárd euróra növelte a forgalmát 2023-ban. Második helyen a Skoda zárt: a cseh autógyártó árbevétele 31 százalékkal 23,45 milliárd euróra gyarapodott. A harmadik legnagyobb régiós vállalat a Mol lett, amely az egy évvel korábbinál 5 százalékkal alacsonyabb, 23,3 milliárd eurós összeggel szerepel a Coface-listán.

Az első tízbe a magyar vállalatok közül az MVM került be, 13,3 milliárd euróval a hatodik helyen végzett. A magyar vállalatok közül az Audi Hungaria a tizenegyedik helyet szerezte meg 9,1 milliárd eurót maghaladó forgalmával, amely 8 százalékos emelkedést jelent éves szinten. A top 100-ban a Samsung SDI Magyarország Zrt is szerepel, mégpedig a 24. helyen 6 milliárd euróval, eggyel megelőzve az 5,9 milliárdos hozó Robert Bosch Elektronika Kft.-t. A magyar Mercedes a 36. (5 milliárd euró árbevétel), a Lidl a 81. (3 milliárd euró), a Magyar Suzuki Zrt. a 90. (2,87 milliárd euró), a hazai trafikhálózat ellátásának monopóliumát bíró Országos Dohányboltellátó Kft. pedig a 98. helyen áll (2,7 milliárd euró).

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!