Mandzsúriától a Rózsadombig: heti filmbemutatók
A mandzsúriai jelölt Bennett Marco őrnagy (Denzel Washington) nem tud aludni éjszakánként… és nem is akar.
A mandzsúriai jelölt
Bennett Marco őrnagy (Denzel Washington) nem tud aludni éjszakánként… és nem is akar. Napközben lelkesítő beszédeket tart a kuvaiti sivatagban lezajlott rajtaütésről, és Raymond Shaw őrmester (Liev Schreiber) ott tanúsított hősiességéről, aki ezért megkapta a legmagasabb katonai kitüntetést. De az éjszakái egészen másról szólnak: álomszerű emlékei sokkal riasztóbb és baljóslatúbb képet őriznek arról a bizonyos sivatagi akcióról. Bővebben »
Felejtés
Telly (Julianne Moore) igyekszik túlélni azt, amit nem lehet: egy repülőgép-szerencsétlenég során elveszítette nyolcéves kisfiát. A pszichológus (Gary Sinise), aki a legtöbbet segített neki, feladja a küzdelmet: bevallja a nőnek, hogy emlékeiből és fájdalmából semmi sem igaz: sosem volt gyereke és így az nem is halhatott meg – mindez csupán az ő agyában létezett. Bővebben »
Sírhely kilátással
Szépen, békésen forog az idő kereke egy képzeletbeli skót kisvárosban, ahol is a legnagyobb hírértékkel bíró eseménynek egy új temetkezési vállalkozó feltűnése számít. A nem mindennapi fejlemény azonnal véget is vet a paradicsomi állapotoknak – bár a hirtelen versenyhelyzetbe került helyi szakember amúgy is vakmerő tettre készül: élete majd’ nyugdíjas korú szerelmének kiszabadítására férje rabságából. A nézőnek pedig semmi más dolga nem akad, mint hátradőlni a székében, és a megfelelő időben harsányan nevetni a jellegzetes angol fekete humor által átszőtt mesén… Bővebben»
Téli álom
„… én figyelek/és amit figyelek elraktározom/És körüláraszt a Csönd.” (Peter Weiβ: Marat/Sade)
A bizonyos írásokban „veterán”-nak becézett, kegyesebben: ötvenhét éves Goran Paskaljevics legutóbbi opusza (hűen az alkotó oeuvre-jéhez: Argentín tangó, A csodák ideje, Lőporos hordó, Valaki más Amerikája, etc.) rendkívül finom szövetű embermese; amely azonban, ezúttal – Csáthot idézve: rosszul végződik. Bővebben »
Nézz balra, ott egy svéd!
Katrine házasodni készül. A barátja jó pasi, a lakásuk nagy és a hozzátartozói is teljesen rendben vannak. Katrine-nak csak egy baja van: az, hogy néha nagyon nehezére esik igazat mondani. Elmegy ugyan meglátogatni nővérét Mettét, aki a pszichiátrián kezelnek, de nem szól neki az esküvőről. S egyszer csak, két év külföldön töltött év után hirtelen feltűnik egy régi barát, Thomsen - Mette szomorúságának fő oka. Bővebben »
Másnap
Janisch Attila filmtrilógiájának befejező részéhez érkezett – a Másnap az Árnyék a havon és a Hosszú alkony című mozikkal fémjelzett széria utolsó darabja, és elődeihez hasonlatosan bonyolult szerkezetű, nem könnyen emészthető mozi. A kietlen vidékre magányos fényképész (Gáspár Tibor) érkezik, idővel nyilvánvalóvá válik, nem csupán az elemeknek, de a helyi közhangulatnak is kiszolgáltatott. A környék Lolitájával (Derzsi Bori) a szereplők mindegyike kapcsolatban áll, kinek a rokona, kinek az ismerőse, kinek a szeretője – azonban senki sem kedveli igazán. A „telepre” érkező idegen vad veszekedéseknek, féltékenykedéseknek válik a szemtanújává, idővel azonban aktív részese lesz az eseményeknek. Bővebben »
Rózsadomb
Cantu Mari filmje, a Rózsadomb némileg szokatlan módon közelíti meg a 1956-os eseményeket, és általában magát a korszakot. A Németországban élő és alkotó rendezőnő önéletrajzi elemeket is felvonultató filmje két gyermek szemszögéből láttatja az adott kor különböző arcait. A történet helyszíne végig egy rózsadombi villa és az azt övező buja kert. Fülledt mesevilág, mely jó ideig megóvja a gyerekeket a felnőttek világának visszáságaitól. A mesék kertje - fegyveres őrséggel biztosítva. Bővebben »
Bennett Marco őrnagy (Denzel Washington) nem tud aludni éjszakánként… és nem is akar. Napközben lelkesítő beszédeket tart a kuvaiti sivatagban lezajlott rajtaütésről, és Raymond Shaw őrmester (Liev Schreiber) ott tanúsított hősiességéről, aki ezért megkapta a legmagasabb katonai kitüntetést. De az éjszakái egészen másról szólnak: álomszerű emlékei sokkal riasztóbb és baljóslatúbb képet őriznek arról a bizonyos sivatagi akcióról. Bővebben »
Felejtés
Telly (Julianne Moore) igyekszik túlélni azt, amit nem lehet: egy repülőgép-szerencsétlenég során elveszítette nyolcéves kisfiát. A pszichológus (Gary Sinise), aki a legtöbbet segített neki, feladja a küzdelmet: bevallja a nőnek, hogy emlékeiből és fájdalmából semmi sem igaz: sosem volt gyereke és így az nem is halhatott meg – mindez csupán az ő agyában létezett. Bővebben »
Sírhely kilátással
Szépen, békésen forog az idő kereke egy képzeletbeli skót kisvárosban, ahol is a legnagyobb hírértékkel bíró eseménynek egy új temetkezési vállalkozó feltűnése számít. A nem mindennapi fejlemény azonnal véget is vet a paradicsomi állapotoknak – bár a hirtelen versenyhelyzetbe került helyi szakember amúgy is vakmerő tettre készül: élete majd’ nyugdíjas korú szerelmének kiszabadítására férje rabságából. A nézőnek pedig semmi más dolga nem akad, mint hátradőlni a székében, és a megfelelő időben harsányan nevetni a jellegzetes angol fekete humor által átszőtt mesén… Bővebben»
Téli álom
„… én figyelek/és amit figyelek elraktározom/És körüláraszt a Csönd.” (Peter Weiβ: Marat/Sade)
A bizonyos írásokban „veterán”-nak becézett, kegyesebben: ötvenhét éves Goran Paskaljevics legutóbbi opusza (hűen az alkotó oeuvre-jéhez: Argentín tangó, A csodák ideje, Lőporos hordó, Valaki más Amerikája, etc.) rendkívül finom szövetű embermese; amely azonban, ezúttal – Csáthot idézve: rosszul végződik. Bővebben »
Nézz balra, ott egy svéd!
Katrine házasodni készül. A barátja jó pasi, a lakásuk nagy és a hozzátartozói is teljesen rendben vannak. Katrine-nak csak egy baja van: az, hogy néha nagyon nehezére esik igazat mondani. Elmegy ugyan meglátogatni nővérét Mettét, aki a pszichiátrián kezelnek, de nem szól neki az esküvőről. S egyszer csak, két év külföldön töltött év után hirtelen feltűnik egy régi barát, Thomsen - Mette szomorúságának fő oka. Bővebben »
Másnap
Janisch Attila filmtrilógiájának befejező részéhez érkezett – a Másnap az Árnyék a havon és a Hosszú alkony című mozikkal fémjelzett széria utolsó darabja, és elődeihez hasonlatosan bonyolult szerkezetű, nem könnyen emészthető mozi. A kietlen vidékre magányos fényképész (Gáspár Tibor) érkezik, idővel nyilvánvalóvá válik, nem csupán az elemeknek, de a helyi közhangulatnak is kiszolgáltatott. A környék Lolitájával (Derzsi Bori) a szereplők mindegyike kapcsolatban áll, kinek a rokona, kinek az ismerőse, kinek a szeretője – azonban senki sem kedveli igazán. A „telepre” érkező idegen vad veszekedéseknek, féltékenykedéseknek válik a szemtanújává, idővel azonban aktív részese lesz az eseményeknek. Bővebben »
Rózsadomb
Cantu Mari filmje, a Rózsadomb némileg szokatlan módon közelíti meg a 1956-os eseményeket, és általában magát a korszakot. A Németországban élő és alkotó rendezőnő önéletrajzi elemeket is felvonultató filmje két gyermek szemszögéből láttatja az adott kor különböző arcait. A történet helyszíne végig egy rózsadombi villa és az azt övező buja kert. Fülledt mesevilág, mely jó ideig megóvja a gyerekeket a felnőttek világának visszáságaitól. A mesék kertje - fegyveres őrséggel biztosítva. Bővebben »