Tetszett a cikk?

A budapesti Katona József Színház a napokban két olyan darabot is műsorra tűz, amelyben az elvágyódásé a fő szerep.

A budapesti Katona József Színház a napokban két olyan darabot is műsorra tűz, amelyben az elvágyódásé a fő szerep. A klasszikus elvágyódó, Csehov, akinek három nővére Moszkvába indult volna, ezúttal más élet iránt epekedő Ivanovjával lép színpadra. Modern drámaírónk, Egressy Zoltán pedig Portugáliába vágyódik, hogy végre kifényesíthesse életét. Úgy látszik, közel 120 év alatt semmi sem változott.

Az Ivanovot március óta játsszák, s számos díjat aratott. A POSZT Színházi Fesztiválon Khell Zsolt Ivanov-díszlete nyerte el a legjobb díszlet díját; Ascher Tamás rendezése több díjat is kapott, a Fővárosi Színházi díjat, és a szarajevói MESS Fesztivál legjobb rendezés díját. A Főváros másik díját, a legjobb férfi alakításét, Bezerédi Zoltán Lebegyeve nyerte el. A MESS Fesztiválon pedig még magát a Fesztivál Fődíját is az Ivanov kapta.

Csehov Ivanovja megfáradt, beleunt önmagába, nem érti, mi van vele, legszívesebben lelket cserélne, elmenekülne magából, saját, cél nélküli tehetetlenségéből. Ivanovot senki nem érti: felesége, barátja, környezete sem. De a legkínosabb, hogy ő maga nem érti sajátmagát. Mitől lett a jobb sorsa érdemes férfiból harminc éves korára kallódó, kiutat nem találó senki?

Ascher rendezésében végtelenül ironikus világba csöppenünk; a „romantikus irónia” elsődlegesen jelenik meg a színpadon, hisz végig eldönthetetlen, hogy egy véres tragédiának, vagy egy pokoli komédiának vagyunk-e részesei. Neurotikus és depressziós állapotainknak egyaránt értője és vitriolba mártója a darab.

Katona József Színház, november 18., 22.



Egressy Zoltán Portugálja évek óta az egyik legkedveltebb sikerdarab. Ma is telt házzal játsszák ezt a komédiát. A Portugál az elvágyódás drámája, hőse szakítani akar addigi életével, el akar menni, valójában mindegy hová, el, oda, ahol minden sikerül, ahol írói létét meg tudja valósítani, ahol mások az emberek, mások a nők, máshogyan gondolkodnak és másról, ahol értik őt, és ő is érti őket, ahol egy nyelvet beszélnek, ahol nem akarják szeretetükkel befonni, ehelyett tiszteletük és megértésük piedesztáljára emelik őt, a kezdő írót, a feltörekvő ifjút.

Hősünk Portugáliába indul, ám egy honi faluig ér, illetve leginkább a helyi kocsmában landol, ott, ahol különösnek tűnik lénye, ahol egy ideig eljátszhatja, hogy rendkívüli sorsra rendeltetett. Ám hamarosan kiderül, ugyanúgy belesüpped a saját tehetetlenségébe, ugyanúgy csak egy helyben tud topogni, mint a falu, a kocsma más lakói. Portugália helyett marad a retour-jegy, vissza, oda, ahonnan elindult.

Katona József Színház, november 9., 14.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!