szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Az olvasás népszerűsítésére A nagy könyv címmel márciusban "össznépi játék" kezdődik, amelyben Magyarország kedvenc regényére lehet szavazni - jelentette be Hiller István kulturális miniszter csütörtökön a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtárban tartott sajtótájékoztatón. A Fidesz szerint az 500 millió forintos program igazából a Magyar Televízió "bújtatott finanszírozása".

"Keressük Magyarország kedvenc regényét", (...) az olvasás élményének hirdetése érdekében háromnegyed éven keresztül a csapból is irodalom fog folyni - mondta Hiller istván kulturális miniszter a brit minta alapján megvalósuló, decemberben záruló programsorozatról. Az idei esztendő egyik legjelentősebb kulturális eseményeként beharangozott produkció egy játékos olvasómozgalom: a rendszeresen jelentkező tévé- és rádióműsorok nézőit, hallgatóit, a program internetes oldalának látogatóit, valamint a kapcsolódó könyvtári és iskolai rendezvények résztvevőit szavazásra szólítják fel, nevezzék meg kedvenc magyar, illetve külföldi regényüket.

Voksolni lehet majd könyvesboltokban, iskolákban, könyvtárakban, színházakban, művelődési intézményekben, éttermekben és szórakozóhelyeken, ingyenesen beküldhető szavazólapokon és az internetes honlapon. A nagy könyv mögött nagy összefogás van, a program a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma (NKÖM), a Nemzeti Kulturális Alapprogram (NKA) és a Magyar Televízió (MTV) együttműködésében valósul meg - mondta Hiller István, hozzátéve: "a vállalkozáshoz most önöket, az olvasókat szeretnénk megnyerni".

A miniszter által közölt megdöbbentő adat szerint a magyar diákoknak csak mintegy a fele képes a mindennapi élethez szükséges közepes olvasásértésre. Rudi Zoltán, az MTV elnöke azt mondta: az MTV megvásárolta a BBC The Big Read (A nagy olvasmány) című műsorának licencét, hogy részt vehessen ebben az óriási vállalkozásban. Az olvasás ügye megkérdőjelezhetetlenül a közjót szolgálja, és a remények szerint sok millióan ülnek majd a képernyők elé A nagy könyv műsorainak sugárzásakor - mondta.

Az MTV március elejétől egyperces ajánlókat közöl mindkét csatornáján, március 15-én 80 perces programismertető műsor jelentkezik. Az április végi TOP 100 műsorban a beérkezett jelölések alapján bemutatják Magyarország kedvenc 100 könyvét. A TOP 12 adásban, júniusban kiderül, melyik a 12 kedvenc könyv. Ősztől indul a második médiakampány, október 25-től hetenként, egymást követő hat adásban mutatják be a legnépszerűbb 12 művet méltató irodalmi kampányfilm-sorozatot. Közismert személyek próbálják majd meggyőzni a nézőket arról, hogy az általuk képviselt mű "a legjobb".

A könyvek nagy csatája decemberben lesz, a legtöbb voksot kapott regények és a köréjük szerveződő kampánycsapatok mérkőznek meg a győzelemért; december 17-én derül ki, melyik regény lesz Magyarország kedvenc könyve 2005-ben. A nagy könyvprogram köré számos kiegészítő rendezvényt szervez a minisztérium: olvasókörök megalakulását segíti, író-olvasó találkozók, felolvasó estek, irodalmi és műveltségi vetélkedők, könyv-örökbefogadási akciók létrejöttében működik közre.

Harsányi László NKA-elnök megjegyezte: a tömegmédia "elkerülhetetlen" a program sikeréhez. Hangsúlyozta ugyanakkor: ez a vetélkedés nem kizárólag a magas irodalomról, hanem az olvasásról szól, arról, hogy az emberek könyvet vegyenek a kezükbe és könyvtárba járjanak. Az NKA, amely a program fő támogatója és finanszírozója, az általános és középiskolai fiatal korosztályt tekinti a legfontosabb célközönségnek. Sipos Pál, az MTV művelődési főszerkesztője kérdésre válaszolva elmondta: Németországon kívül nem tudnak más országról, ahol követték volna a brit olvasásnépszerűsítő példát. A részben a Big Brother (Nagy testvér) valóságshow ellenében született The Big Read produkciót a szigetországban egyébként csak 2003-ban hirdették meg (a győztes J. R. R. Tolkien A gyűrűk ura című műve lett). Nagy-Britanniában a könyvek iránti érdeklődés a műsornak köszönhetően látványosan emelkedett, 14 ezer olvasókör jegyeztette be magát. A végső listára került címekből a könyvtárakban tíz-hússzor többet kölcsönöztek mint korábban, és a TOP 100-as lista könyveinek eladásai megháromszorozódtak.

A programot az NKA 500 millió, az NKÖM 160 millió, az MTV 120 millió forinttal támogatja, a további támogatásokról tárgyalások folynak az Országos Rádió és Televízió Testülettel, nagy kommunikációs szolgáltatókkal és jelentős cégekkel. Mivel a könyvtárak aktív részvétele meghatározó a játékban, az NKA 100 millió forintos, kifejezetten a játékhoz kapcsolódó pályázatot ír ki számukra februárban, az NKÖM 100 millió forinttal segíti majd a bibliotékák állományának gyarapítását.

Halász János, a Fidesz-frakció szóvivője szerint a programot „elsősorban azért találták ki, hogy bújtatva újra finanszírozzák a Magyar Televíziót". Hiller István "elherdálja" a kultúra pénzét, amikor a minisztérium a Nemzeti Kulturális Alapprogramból 500 milliót fordít erre a programra, holott az alap tavaly ugyanennyi hiányt halmozott fel - mondta Halász, hozzátéve: nem jut pénz az irodalmi folyóiratok támogatására, csökkent a könyvkiadással foglalkozó szakkollégiumok és a magyar könyvtárhálózat állománygyarapításának támogatása is. Ötszázmillió forintból háromszázezer könyvet, egy megyei könyvtár teljes állományát lehetne megvásárolni - jegyezte meg. Halász szerint a program Angliában sem váltotta be a hozzá fűzött reményeket.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

TV|Rádió

ORTT: zöld út az MTV tematikus csatornáinak

Elvben nincs jogi akadálya, de további kérdések merülnek fel annak kapcsán, hogy szabad hozzáférésű tematikus tévécsatornákat indítana a Magyar Televízió (MTV) - áll az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) csütörtökön elfogadott elvi döntésében.

MTI Média

Az MTV megkezdte a négymilliárdos hitel lehívását

Lehívta az intézmény rendelkezésére álló négymilliárdos bankhitel első részletét az MTV Rt. Közben a közszolgálati médiumot felügyelő közalapítvány kuratóriumának elnöksége jóváhagyta, hogy az MTV a jelenleginél előnyösebb megállapodást kössön műsorainak továbbításáról az Antenna Hungária (AH) Rt.-vel.

hvg.hu Média

A köztévé is realityben utazik

A Big Brother valóságshow kulturális ellenlábasaként meghirdetett The Big Read Nagy-Britanniában tavaly már nagy sikert aratott a BBC-n.