Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6fe0ff12-7295-4ac4-9326-51af517e3668","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Meglepő eredményre jutott egy nemrég elvégzett egérkísérlet: a félénk állatok jobban oldották meg a problémákat, mint a bátor társaik. Az eredmény az emberre vetítve is igen hasznos lehet.","shortLead":"Meglepő eredményre jutott egy nemrég elvégzett egérkísérlet: a félénk állatok jobban oldották meg a problémákat, mint...","id":"20250419_egerkiskerlet-batorsag-felenkseg-problemamegoldas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6fe0ff12-7295-4ac4-9326-51af517e3668.jpg","index":0,"item":"35dc854c-79dd-4e4e-b9fb-b99ee51f9ce7","keywords":null,"link":"/tudomany/20250419_egerkiskerlet-batorsag-felenkseg-problemamegoldas","timestamp":"2025. április. 19. 16:03","title":"Félénk típus? Mégis simán lenyomhatja a bátrabbakat – az egerektől lesték el a tudósok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"72602ff3-4516-491c-ae5e-f0c590137394","c_author":"Moravecz Kata","category":"eurologus","description":"Valójában mennyire tartanak az újságírók attól, hogy a mesterséges intelligencia elveszi a munkájukat? Nem igazán, attól viszont igen, hogy hogyan fognak megélni a fizetésükből.","shortLead":"Valójában mennyire tartanak az újságírók attól, hogy a mesterséges intelligencia elveszi a munkájukat? Nem igazán...","id":"20250407_ujsagirok-stressz-es-a-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/72602ff3-4516-491c-ae5e-f0c590137394.jpg","index":0,"item":"fa5938ba-19d5-40d0-b5d2-b0bbeda0a3d3","keywords":null,"link":"/eurologus/20250407_ujsagirok-stressz-es-a-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. április. 20. 08:44","title":"Az újságírókat nem az aggasztja legjobban, hogy a mesterséges intelligencia elveszi-e a munkájukat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"50c185d0-a456-4f18-a0af-e7647c116881","c_author":"Matalin Dóra","category":"360","description":"Humor és humánum jellemzi a magyar származású New York-i fotóművész, Syliva Plachy fekete-fehér munkáit. Az Oscar-díjas Adrien Brody 81 éves édesanyjának Ajándékok a XX. századból és azon túl címmel nyílt kiállítása a Capa Központban. A fotóművész a megnyitóra Budapestre utazott. ","shortLead":"Humor és humánum jellemzi a magyar származású New York-i fotóművész, Syliva Plachy fekete-fehér munkáit. Az Oscar-díjas...","id":"20250419_hvg-rendes-emberek-sylvia-plachy-adrien-brody-anyja-fotomuvesz-kiallitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/50c185d0-a456-4f18-a0af-e7647c116881.jpg","index":0,"item":"3897f471-7134-492e-a5a8-ac1ccae593aa","keywords":null,"link":"/360/20250419_hvg-rendes-emberek-sylvia-plachy-adrien-brody-anyja-fotomuvesz-kiallitas","timestamp":"2025. április. 19. 17:30","title":"Az amerikás magyar fotós, akit Taknyosnak becéztek, és a fia, Adrien Brody a kedvenc alanya","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e782f24d-3356-4cc5-bd5b-c4c51aba856b","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Ezért kell mindig kinézni, mielőtt ajtót nyitnánk.","shortLead":"Ezért kell mindig kinézni, mielőtt ajtót nyitnánk.","id":"20250420_Bekopogott-egy-aligator-egy-hazba-Ave-Mariaban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e782f24d-3356-4cc5-bd5b-c4c51aba856b.jpg","index":0,"item":"71e89b85-fbba-4f8d-861c-d93956efaf51","keywords":null,"link":"/elet/20250420_Bekopogott-egy-aligator-egy-hazba-Ave-Mariaban","timestamp":"2025. április. 20. 10:52","title":"Bekopogott egy aligátor egy házba Ave Mariában – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2868d6a8-1234-438a-ad9a-af9b3f64ff78","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A férfit előbb egy taxi, majd egy busz is majdnem elütötte.","shortLead":"A férfit előbb egy taxi, majd egy busz is majdnem elütötte.","id":"20250419_baleset-egykereku-taxi-bajcsy-zsilinszky-ut-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2868d6a8-1234-438a-ad9a-af9b3f64ff78.jpg","index":0,"item":"3cbbc53e-6e21-45c5-b248-d53ae9364142","keywords":null,"link":"/cegauto/20250419_baleset-egykereku-taxi-bajcsy-zsilinszky-ut-video","timestamp":"2025. április. 19. 17:53","title":"Centiken múlt az élete egy férfinak, aki egykerekűvel hajtott át a Bajcsy-Zsilinszky úton – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"253751d3-e889-4c76-9b29-5e4196a9efb1","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Tizenöt segélymunkással végzett az IDF Gázában, mert ellenségnek hitték őket.","shortLead":"Tizenöt segélymunkással végzett az IDF Gázában, mert ellenségnek hitték őket.","id":"20250420_Gaza-segely-konvoj-izraeli-hadsereg-IDF","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/253751d3-e889-4c76-9b29-5e4196a9efb1.jpg","index":0,"item":"65f75399-07ad-42c3-b4ae-0126b48e4e88","keywords":null,"link":"/vilag/20250420_Gaza-segely-konvoj-izraeli-hadsereg-IDF","timestamp":"2025. április. 20. 20:23","title":"Izraeli hadsereg: \"műveleti félreértés\" okozta a palesztin segélykonvoj elleni halálos támadást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"949f04ad-16fd-47d9-b50a-c20dcd263af2","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Az amerikai elnöknek ez a legfőbb mondanivalója az ünnepről.","shortLead":"Az amerikai elnöknek ez a legfőbb mondanivalója az ünnepről.","id":"20250420_donald-trump-husveti-uzenet-kartekony-barom","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/949f04ad-16fd-47d9-b50a-c20dcd263af2.jpg","index":0,"item":"bd326491-7c45-4431-9ab8-4e4d4fe5897c","keywords":null,"link":"/elet/20250420_donald-trump-husveti-uzenet-kartekony-barom","timestamp":"2025. április. 20. 19:17","title":"Gyalázkodva kívánt boldog húsvétot Donald Trump a „kártékony baromnak” és a „baloldali holdkórosoknak”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"609dc492-25f0-43cc-a68b-059de48fde52","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A következő héten már 855 millió forint lesz a főnyeremény.","shortLead":"A következő héten már 855 millió forint lesz a főnyeremény.","id":"20250420_Hatos-lotto-sorsolas-szerencsejatek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/609dc492-25f0-43cc-a68b-059de48fde52.jpg","index":0,"item":"a70a8667-aaa4-4e00-80cb-ff9313cc751d","keywords":null,"link":"/elet/20250420_Hatos-lotto-sorsolas-szerencsejatek","timestamp":"2025. április. 20. 16:40","title":"Kisorsolták a hatos lottó nyerőszámait, 47-en örülhetnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A hip-hop, amely szubkultúrából dollár tízmilliókat mozgató üzletté nőtt, szókimondó műfaj maradt. Legalábbis a progresszív része. És hódít az Egyesült Államokon kívül is; alkalmazkodva persze a helyi sajátosságokhoz. Mindenütt saját nyelven szövegelnek, a saját problémáikról. Hip-hop nemzetek Európától Afrikáig.
Eurovízió
Genezis
A New York Bronx városrészében megszülető műfajról annyit biztosan tudhatunk, hogy a DJing (a bakelitlemezek pörgetése), az MCing (magyarán: a rímfaragás, szövegelés, az „elmondanivaló”), a breakdance és a graffiti fogalma nélkül nem meghatározható. Ezen túl azonban már vannak különbségek, ha értelmezésre kerül a sor. A hip-hop több, mint puszta zenélés, kultúrává nőtte ki magát, képviselői számára fontos igazodási pont öltözködésben, nyelvezetben, világlátásban, értékrendben. Az Egyesült Államokon innen és túl is.
Franciaország a második legnagyobb hip-hop „fogyasztó” és az európai produkciók többsége is itt születik. Főként afrikai és arab külvárosi fiatalok számára vált így artikulálhatóvá az elégedetlenség, a düh, a kilátástalanság, az identitáskeresés. Az egyik legnevesebb francia rapper a szenegáli születésű MC Solaar, aki beemelte a fősodorba a műfajt. A független rádióállomások mellett jól ismert adók kezdték el játszani a számokat, saját show műsora lett az irányzatnak. Nem mindenki felel meg azonban a main streamnek: az NTM formáció már nevében sem, ez a mozaikszó egy magyarul is létező káromkodás. Dalszövegeik többsége a kilátástalanságról, az igazságtalanságról, a lehetőség nélküli jövőről szól. Egyik koncertjüket követően hat hónapos börtönbüntetésre ítélték őket, mert a közönséget arra buzdították, hogy trágár dolgokat kiabáljon a biztonsági őröknek. A szakmán belül is vannak ellentétek: Solaart egy kollegája az „asszimilálódott fekete példájának” nevezte – ez zene lehet egy bevándorlási ügyekkel foglalkozó politikus fülének, de egy hip-hop muzsikus szájából koránt sem dicséret.
A német hip-hop megteremtői az országba érkező bevándorló családok gyermekei lettek, akik így a világ harmadik legnagyobb hip-hop közösségét hívták életre. Az elsők között szerzett nevet magának egy török származású lány, Aziza A., akinek ma már tévé- és rádióműsora is van. A török nők vágyairól, bevándorlókról, egyenjogúságról rappel a tradicionális török dallamokkal keverve a hip-hop alapokat. Hasonló sikereket ért el Sabrina Setlur is, aki indiai bevándorlók gyermekeként lett német állampolgár. Amellett, hogy fiatal tehetségeket támogat, az ENSZ jószolgálati nagyköveteként a menekültek helyzetén is igyekszik javítani. A két női előadó zenei és társadalmi elismertsége azért is bír különös jelentőséggel, mert már világszerte egyre többen nehezményezik, hogy a férfiak által dominált hip-hop kultúra eszközként bánik a nőkkel (erre főként a videóklippek képi világa a példa), az értékként számon tartott „sok pénz és nagy autó” kategóriák mellett.
Maffia, drog, munkanélküliség, szociális problémák, a bevándorlók kizsákmányolása – néhány példa az olasz hip-hop zenészek szociálisan érzékeny tagjainak témaválasztásából. Főként az ország déli részén élő fiatalok kérik így számon a társadalmi igazságosság fogalmát polgártársaikon. Nem ritka, hogy a szövegeket (főként délen) helyi dialektusban írják Ez tulajdonképpen lázadás az ellen az Észak-Olaszország ellen, amely nem látszik törődni a súlyos gazdasági nehézségekkel küzdő déli tartományokkal (egy 1997-es felmérés szerint Calabria, Campania és Szicília lakosságának kevesebb, mint 20 százaléka beszéli a hivatalos olasz nyelvet, ami nyilvánvalóan további gazdasági, társadalmi problémák gyökere a déli államban). A különböző nyelvjárások tudatos használatát azért is választják a fiatalok, mert úgy érzik, így tudnak igazán hitelesen beszélni a körülöttük élő „kisemberek” mindennapi problémáiról.
A hip-hop Kubát sem kerülte ki. A nyolcvanas években már egyes rádió- és tévéadókon keresztül a fiatalok találkozhattak a műfajjal. Sokan azonban az Egyesült Államok újabb beavatkozási kísérletének tartották, és fenntartásokkal fogadták. Ennek ellenére megtűrték a zenei próbálkozásokat (az első fecske-csapatok: Amenaza, Primera Base, Anonimo Consejo, majd a Bajo Mundo és a Freehole Negro), bár a rappereknek gyakran kellett a rendőrség zaklatására számítani, hiszen a hivatalos közegek éberen őrködtek, megakadályozandó az ellenforradalmi tevékenységeket. Egy alkalommal azonban Fidel Castro a baloldaliságáról híres jamaicai-amerikai Harry Belafonte, énekessel ebédelt, aki olyan meggyőzően beszélt a hip-hop-ról, hogy Castro végül belelkesedett: 2002-ben létrehozták a Kubai Rap Ügynökséget (Agencia Cubana de Rap), és az ország első embere még a szövegek konstruktív kritikájára is rábólintott.
Tűrt, sőt szinte már (félhivatalosan) támogatott műfaja lett a kínai kormánynak a hip-hop. A kontroll ugyan megköveteli a nóták cenzúráját, de a zenészek bátran rappelhetnek a nemzeti büszkeségről, a turistalátványosságokról vagy a kamaszkori lázadás hátulütőiről. Mivel Kínában a gyilkosság vagy a kábítószer-használat az elkövető kivégzésével is végződhet, így bajossá vált az amerikai hip-hop gengszer-tematikájának átvétele. A műfaj kínai művelői azonban megtalálták a saját – a politikai rendszer által elfogadott – hangjukat, úgyhogy tulajdonképpen jó idők járnak a kínai hip-hop-ban manapság. Van, aki azonban úgy véli, nemigen lehet hip-hop-nak nevezni azt, amit az itteni zenészek művelnek, hiszen csak arról beszélnek, hogy minden rendben van. Ez a műfaj azonban nem erről szól, a problémák felvetése és kritikák megfogalmazása volna a feladata. Kínában viszont egy perccel sem működhetne tovább.
Új szövetség
Az iszlám és a hip-hop – nem utópia a felvetés. A BBC nemrégiben készített egy dokumentumfilmet az Egyesült Királyságban élő muszlim fiatalokról, akik a hip-hop-ot művelik. Sokuk szerint ez a zene segíthet megismertetni az iszlám kultúrát a nem muszlimokkal, illetve a fiatal muzulmánok számára is könnyebb egy ilyen műfajon keresztül megőrizni hagyományaikat. A szövegek a toleranciáról, a megbékélésről, a megértésről szólnak. Sokan azonban felháborodásuknak adnak hangot a Koránra hivatkozva, amely nem engedi a hangszerek használatát, és elvet minden olyan dolgot, amely a Teremtő megismerésétől eltérít. Racionálisabb vélemények szerint felesleges „nemzeti” vagy „nemzetközi ügyet” faragni a zenéből, mert az nem mutathat túl önmagán, és nem képes hatni a létező sztereotípiákra, és legkevésbé sem alkalmas a véres összetűzések megakadályozására. Az Izraelben zenélő arab és zsidó fiatalok között többen ezt nem így látják. Hisznek abban, hogy a zenéjük segítheti a következő generációk fogalmainak újraértelmezését, és ily módon a műfaj képes közreműködni a béketeremtésben. Az igazsághoz azonban az is hozzátartozik, hogy zsidók és arabok főként külön-külön szedik rímekbe a jövőképüket.
Szenegál különös kivétel a hip-hop történetében. Az országot a nyolcvanas évek elején érte el ez a zenei irányzat, de itt nem a nehézsorsú fiatalok önkifejezésének eszköze lett, sokkal inkább a jó körülmények között élő dakari főiskolások alakították zenekarokat. Rövid időn belül azonban létrejöttek azok a bandák, amelyek hiteltelennek minősítették a jó egzisztenciával bíró muzsikusokat, és komoly kritikákat fogalmaztak meg velük, no és a társadalommal szemben is. A legtöbb afrikai országban igen népszerű a műfaj. A témák között a földrész problémái, a hagyományok megőrzése, a figyelemfelkeltés szerepel. A zene eszköz arra, hogy a fiatalok figyelmét felhívják az oktatás, egészségügy, kultúra, tanulás fontosságára. Yunus Rafiq, aki amellett, hogy zenél, hazájában, Tanzániában békeaktivistaként is dolgozik, úgy véli, hogy a hip-hop-pal az afrikai fiatalok visszakaptak valamit, ami a gyarmatosítással elveszett a kultúrájukból. A zene amolyan beavatási szertartássá nőtte ki magát. „A hip-hop az utca CNN-je.” – utal arra, hogy ez a műfaj a mindennapokból, a valóságból meríti témáit. Ruandában, a népirtást követően a fiatalok hamar rátaláltak erre a műfajra és nagyon népszerű lett a hip-hop. Szomália hip-hop kultúrája a valaha itt élő nomád népek diaszpórájához köthető. Az országot elhagyó családok gyermekei, akik még sosem jártak hazájukban, az internet segítségével teremtik meg a szomáliai hip-hop közösségét. Az afrikai népek hagyományaiban fontos szerepet játszó, az ősi kultúrát örökítő, és a mostani problémákat megvitató verselésre kaptak lehetőséget a hip-hop műfajával a fiatalok.
Aki a fentieknél különlegesebb információkra vágyik a hip-hop kultúra világából, az interneten megtalálhatja a finn női mc-k oldalát, keresztény hip-hop honlapokat, kínai zenészek elérhetőségét, és erdélyi fiatalok bemutatkozó oldalát is. A folyamatosan megújuló, alakuló és alakítható, befogadó műfaj – úgy tűnik – bármely országban, kultúrában, vallásban képes az önkifejezésnek és az azonosságtudat meghatározásának lehetőségét kínálni. Az akklimatizáció persze mindenütt más-más eredménnyel jár.
A maga közvetlenségével bármilyen helyzetben képes volt megragadni az emberek figyelmét, pápaságára mégis rányomta a bélyegét, hogy az egyház traumájából eredt.