Tetszett a cikk?

Elkészült a Definitely Maybe óta legjobbnak kikiáltott Oasis lemez, a Don’t Believe The Truth. A Gallagher testvérek közben kicsináltak egy dobost, kirúgtak néhány producert, egymás torkának estek, és annyi pénzt vertek el, hogy évekig turnézhatnak a lemezzel, amíg a bankszámláik rendben lesznek.

Liam Gallagher, énekes.
Fenn hordják az orrukat?
© wikipedia.org
2003 végére Noel megírt 10 számot, majd felhívta a Death In Vegas producer párosát Tim Holmes-t és Richard Fearless-t. Ebből arra lehetett volna következtetni, hogy az Oasis egy jóval experimentálisabb albumot akar készíteni, mint a Beatles-inspirálta 2002-es Heathen Chemistry. Az új lemez felvételeit 2004 februárjában kezdték el a Cornwall-i Sawmills stúdióban, ugyanott, ahol tíz évvel korábban a debütáló lemezüket, a  Definitely Maybet. Hogy a ’94-es hangulatot rekonstruálni tudják, Liam, Noel, Gem Archer és Andy Bell luxus szálloda helyett a kétcsillagos Cormorant Hotelben szállt meg. Közismert, hogy Gallagherék anyagi helyzete az utóbbi időben nem túl rózsás, feleségeik és ex-nejeik költekezési szokásainak, és az olyan plusz költségeknek köszönhetően, mint Liam 2002-es müncheni verekedése, melyben két fogát is otthagyta, és amely a lemondott koncertekkel együtt összesen közel 300 ezer fontjába került. Hamar kiderült, hogy a háromhetes Cornwall-i kirándulás kidobott pénz volt. Márciusában a csapat dobta a Death In Vegas-t, a produceri munkák irányítását Noel vette kézbe.

Újra dobos nélkül

Tesók
Fiatalító program
Noel nemrég bevallotta, túl öregnek érzi már magát a rock and rollhoz. „Semmi értelme huszonnégy éves punk-rockerekkel versengenünk. Nem tudom, hogy fejezhetném ki magam anélkül, hogy felbosszantanám Liamot, de eljött a fiatalabbak ideje”.
Liam viszont nem így gondolja. Önsanyargató diétába és szigorú edzésprogramba kezdett, és visszanyerte régi formáját. Figyelmeztette az összes kliprendezőt, hogy tíz évvel fiatalabbnak kell kinézniük videóikban. „Gyűlölöm a videókat. Nem azért lettem rocksztár, hogy ötszázszor tátogjak egy szám alatt. Egyetlen kikötésem van: sokkal fiatalabbnak kell kinéznünk. Ha ez rendben van, akkor minden rendben van.” Nem szeretnénk elkeseríteni egyikkőjüket sem, de a Lyla videójában – napszemüveg ide vagy oda – egyikük sem néz ki éppen húsz évesnek, és attól sem simultak ki a ráncaik, hogy egy hónapja már a teljes lemezt 10 fontért meg lehetett venni az eBay-en.
Miután Alan White 2004 januárjában „barátságos körülmények között” kivált az Oasisből, feltették a kérdést: ki legyen az új dobos? White 1995-ben csatlakozott az Oasishez, majd a Live Forever videójában, aztán praktikusan is „eltemették” az alapfelállás dobosát, Anthony McCarrollt. Egy ideig a Proud Mary dobosa, Terry Kirkbride ült be a dobok mögé, de már akkor is hangsúlyozták, Terry csak ideiglenes megoldás, mert nem akarnak állandó ütőssell dolgozni, kivéve, ha Ringo Starr jelentkezik a feladatra. Később fiával is, Zak Starkey-val is beérték, aki viszont csak beugrani volt hajlandó az Oasisbe, és már az elején kijelentette, hogy csak kisegíti a csapatot, nem akarja otthagyni a The Who-t.

A bukás: Glastonbury 2004

Mivel az új lemez megjelenését 2004 nyarára tervezték, logikusnak tűnt, hogy az Oasis fő-attrakció lesz a Glastonbury fesztiválon. A koncert olyan siralmasra sikeredett, hogy még a fesztivál szervezője, Michael Eavis is úgy nyilatkozott: „kissé csalódott” volt. A koncert alatt Noel és Liam sem a közönséggel sem egymással nem kommunikált. Azokban a hetekben annyira rosszban voltak, hogy két egymástól távol eső öltözőket kértek. A New Musical Express szaklap szavazása szerint az Oasis Glastonbury-s produkciója volt a nyár legszánalmasabb show-ja.

A fesztiválon két új számot is eljátszottak, amelyeket a közönség hűvösen fogadott, ezért a Gallagher fivérek úgy döntöttek, újrakezdik a lemez munkálatait.

66 szám
A Glastonbury-bukás után a csapat összeszedte magát, mert szeptemberre 66 új számot írtak. Új producert választottak Dave Sardy személyében, aki a Thrills legutóbbi albumát is készítette. Sardy meghívására 2004 szeptemberében Los Angelesbe repültek, hogy a már meglevő négy szám mellé még hatot felvegyenek. Az Oasis fegyelmezetten minden reggel bement a stúdióba, így nyolc hét alatt elkészültek a dalok. Noel titkos vágya az volt, hogy Zak Starkey bemutatja őt Ringónak, aki LA-ben él – pechjére a Beatles egykori dobosa éppen Angliában stúdiózott.

A kicsinyesség magasiskolája
2005 januárjában a tesók ismét hajba kaptak, mert Liam nem akarta, hogy a nagy visszatérő dalt Noel énekelje. Miközben a két Gallagher egymást marta, kiadójuk már rég döntött helyettük: a Lyla című számot választották, amivel kellőképpen felbosszantották Noelt. „Röhejesnek tartom, hogy mint a csapat feje nem dönthetem el, melyik számot hallják először a rajongók.” Ezek után nem csoda, ha Gallagherék beintettek a kiadónak, amikor feldobták a dupla CD ötletét, pedig a 66 számból futotta volna rá. A vicces az egészben, hogy az Oasis szerződése a Sony BMG-vel néhány héten belül lejár, így komoly licitálás indult be a csapatért. Az EMI és a V2 15 millió fontos, három lemezre szóló szerződést ajánlott fel nekik, de Noel februárban elhintette: fontolgatják, hogy megkeresik korábbi managerüket, Alan McGee-t, és létrehoznak egy saját tulajdonú labelt. McGee 1993-ban szerződtette le a csapatot és 1999-ben vált meg tőlük, amikor Creation nevű vállalkozását eladta a Sony-nak.

„Mindig is nyitó számnak szántuk. Olyan, mint egy fejrázós Black Rebel Motorcycle Club-dal.”

Don’t Believe The Truth - Noelnek elhiheted (Oldaltörés)


Noel Gallagher az új lemezről.

1. TURN UP THE SUN

2. MUCKY FINGERS
„Képzeld el, hogy Bob Dylan elénekli a Velvet Underground Waiting For The Man-jét, de mi megküldtük az egészet egy frenetikus dobbal.”

3. LYLA
„A legpoposabb számunk a Roll With It óta. Zavaróan fülbemászó, és úgy hangzik, mintha a Soundtrack of Our Lives The Who-t játszana egy pszichedelikus városban.

4. LOVE LIKE A BOMB
„Az egyik Liam-dal. Akusztikusan kezdődik, Martin Duffy a Primal Screamből nyom ilyen countrys zongoraszólókat.”

5. THE IMPORTANCE OF BEING IDLE
„Úgy hangzik, mint a The Kinks és a The La’s keresztezése. Ennek a számnak a legjobb a szövege. Arról szól, hogy milyen kibaszott dolog ellustulni. Tavaly nyáron nem csináltam semmit, csak egy házban ücsörögtem.

6. THE MEANING OF SOUL
„Zak egy doboz cornflakes-en játszik két fakanállal. A Glastonbury-n a Stooges-es verziót játszottuk, az ’56-os Elvis vibe-ot megtartottuk a lemezre.”

8. PART OF THE QUEUE
„Az ötlet akkor jött, amikor egy kibaszott szupermarketben álltam sorban. Távolról sem hasonlít a korábbi számainkra. A legendás kubai dobos, Lenny Castro rendesen vihart kavar benne.”

9. KEEP THE DREAM ALIVE
„Andy egyik száma, amely úgy hangzik, mintha a The Stone Roses játszaná.

7. GUESS GOD THINKS I’M ABEL
„Liam írta, lassú és akusztikus. Az utolsó 10 másodpercet leszámítva nincs benne dob.”

1o. A BELL WILL RING
„Gem nótája. Ez a maximum, amennyire meg lehet közelíteni a Velvet Revolver hangzását. Az egész szám egy akkord, egy ötlet.”

11. LET THERE BE LOVE
„Nyolc és fél évembe került, hogy megírjam ezt a dalt. Mindketten énekelünk benne, mint a The Self-Righteous Brothers. Tökéletes lemezzáró himnusz.”

M.Á.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!