szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Szlovák-magyar barátságos koncert az állóhajón. Kritikai design a Műcsarnokban. Dependent Revue: zenefüggők a Trafóban. Kovács Kati és a Qualitons: a nagy comeback. Utolsó idők: díjnyertes magyar film a mozikban. Szerencsés Dániel - a forradalom ünnepén. Úszva a csatornán, Anglia felé: Welcome, francia film. Oidipusz gyermekei: új darab a Radnóti Színházban. Minden napra legalább egy tipp a hvg.hu-tól!

október 22.
Szlovák-magyar barátságos
Goulasch Exotica, Tócsni and Flódni (SK), Goulasch Exotica DJ Set

Össznépi mulatság a béke jegyében kobozzal és hiphoppal, lanttal és szintetizátorral, szlovák és magyar dudákkal és szkreccsekkel, a gulyás, tócsni és flódni világát vidáman vállaló és a szuperszónikus értelmes jövőbe repítő zenekarokkal.

Ezeken belül a Tócsni and Flódni, a csupán néhány koncertre összeállt, és ehhez mérten komoly elnevezésű zenekar igyekszik megcáfolni az állítást, miszerint két dudás nem fér meg egy csárdában. Ráadásul egyikük magyar, másikuk szlovák, úgyhogy méltán tarthatnak számot fokozott figyelemre ezekben a nehéz időkben.
 
Bp., A38

Alternatíva:
Három nő, vér
Dependent Revue: Óperentzia, Eat me!, Esclin Syndo

Három zenefüggő csapat, három karizmatikus női frontemberrel birtokba veszi a Trafó nagy színháztermét. Valami új van születőben a hazai zenei szcénában. A divatos independent, vagy indie mellett új alkotók, új képződmények jelennek meg. Azonosítatlan zenélő objektumok. Zenefüggők, akik nem férnek be egyetlen trendi kategóriába sem.


A koncerten fellépő három bandában annyi azért feltétlenül közös, hogy az elektronika és a gitár egyformán fontos a zenéjükben. A Dependent Revue fedőnevű este összetevői tehát a következők: az Esclin Syndo darkba hajló downtempo szimfóniái. Az Eat me! psychopopja, táncos raveülete, lendülete. A nyírségi fenomének, az Óperentzia vintage hangzásokkal tűzdelt electrója.

Bp., Trafó 20.30


október 23., péntek
Ami késik, nem múlik
The Qualitons featuring Kovács Kati

A Bombthejazz bemutatja: II. Kelet-európai Buli: Kovács Kati és a Qualitons, Tetkine Radosti (SK), Budapest Brakecsokkerz

A hazai retró újraértelmezésében utazó The Qualitons együtt lép fel a hatvanas-hetvenes évek legendájával, Kovács Katival. A legelsöprőbb hangú magyar énekesnő igazi beatnik és rocker volt a szíve mélyén, a lírai vonalat főleg a hazai hakniipar erőltette; aki hallotta már Kovács Katit soult vagy bluest énekelni, tudja, miről beszélünk. Hát, most eljött ennek is az ideje: a zenekar Kati elfeledett, de igencsak izgalmas korszakaiból válogat. Nem akármilyen lesz ez az este Budapest legcoolabb állóhajóján.

 
Alternatíva:
Itt élned, halnod...?
Szerencsés Dániel (magyar film, 1983. r.: Sándor Pál)

Sándor Pál életművének érdekes darabja a tévében, az 1956-os forradalom ünnepén. Szerencsés Dániel és a barátja, Gyuri 1956-ban úgy döntenek, hogy elhagyják az országot. El is jutnak a nyugati határig, ahol a megbeszélés szerint egy szállodában kell megvárniuk a teherautót, amely átviszi őket Ausztriába. A menekülőkkel telezsúfolt szállóban még utoljára feltehetik maguknak a kérdést: menni vagy maradni?

Duna TV, 21.35

október 24., szombat
Családi tűzfészek
Oidipusz gyermekei

© Radnóti Színház
Szálinger Balázs, a fiatal költő nemrég debütált a színház világában, s máris beljebb jutott az előszínpadnál. Darabját egy rangos színház mutatja be. Újraírta a régi történetet. Oidipusz két fia között testvérharc dúl Thébában: Eteoklésznek is, Polüneikésznek is szent meggyőződése, hogy neki kell hatalomra kerülnie a sokat szenvedett városban. Csupa elszántság, csupa megingathatatlan bizonyosság mindkét ifjú vezér: hatalmat akarnak, uralkodni akarnak, jót akarnak Thébának. Oidipusz két lánya – Antigoné és Iszméné – pedig ebben a férfiuralta világban, ebben a hatalmi harcoktól megtépázott városban próbál kiigazodni, és próbál a maga módján megfelelni valamiféle rendnek vagy törvénynek. De Kreón, az új uralkodó, olyan törvényt alkot, amit nem lehet betartani, és olyan rendet teremt, amiben nem lehet létezni.

Bp., Radnóti Színház

október 25., vasárnap
Vonzások és válságok
Utolsó idők

A 40. Magyar Filmszemlén díjazott volt (egyebek mellett a legjobb filmzene díját kapta), ezen a héten pedig a mozikban is bemutatják. 1997-ben járunk, a keleti határ közelében. Itt él Iván, az autószerelő, fogyatékos nővérével, Eszterrel.

Iván azzal keres egy kis mellékest, hogy gázolajat hoz át a határon. Egy napon Esztert megerőszakolják a közeli erdőben. A rendőrségi nyomozás nem sok eredménnyel jár, sőt, egy idő után kezd terhessé válni Iván számára. Eszter a trauma után tovább éli megszokott életét, azonban nem hajlandó megszólalni.

Magyar film, 2009., r.: Mátyássy Áron


október 26., hétfő
Ússz, Bilal, ússz! 
Welcome

A film a budapesti KINO-ban megy, ahol mindig izgalmasak a premierek. Bilal, a 17 éves kurd fiú átutazott a Közel-Keleten és Európán, hogy a nemrég Angliába emigrált barátnőjéhez csatlakozzon. Ám utazása váratlanul megszakad, amikor a Csatorna franciaországi partjához ér. Elhatározza, hogy átúszik, ezért a helyi uszodában edz.

Ott találkozik Simonnal, az úszóedzővel, aki épp válófélben van. Simon szeretné visszanyerni felesége szívét, és arra jut, hogy ezt talán eléri, ha mindent kockára téve szárnyai alá veszi Bilalt. 

Francia film, 2009, r.: Philippe Lioret


október 27. kedd

Arcosok klubja
Verdi: Álarcosbál (Ascher Tamás rendezésében)


A Kolozsvári Magyar Opera vendégjátéka. A nemzetközileg elismert magyar rendező, Ascher Tamás először dolgozik a világ egyetlen nemzetiségi operatársulatával. A határon túli művészet aktaulitásait bemutató fesztviál részeként most Budapesten vendégszerepel az előadás. Mindig esemény, ha Ascher rendez, ha operettet, az főleg. Ne hagyjuk ki!

Bp., Thália Színház

október 28., szerda
Kritikai design
Typopass

Hogyan jön létre a kritikai design, mely nem pusztán megrendelői érdekeket szolgál ki, hanem a vizuális kultúrát, sőt a kultúra és a társadalom egészét formálja? A modernista mozgalmakban fogalmazódott meg először a dizájn utópisztikus megközelítése, mely a díszítő funkció helyett társadalmi-politikai célok szolgálatába állította a tervezést.

A 60-as 70-es években megjelent az antidizájn; amikor a kritikai attitűd kifejezőeszközeként egyre többen szándékoltan amatőr, barkács megoldásokhoz fordultak. Mára az eredetileg politikai és társadalmi elkötelezettségből létrehozott dizájnmegoldások felcserélhető stíluselemekké, marketingeszközökké váltak, a kritikai megközelítés tehát a különböző vizuális nyelvek politikai dekódolásával és reflektált használatával juthat érvényre.

Bp. Műcsarnok

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!