Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c8456148-13a2-4040-b588-7d60c9b25781","c_author":"Péterfy Gergely","category":"360","description":"<strong>Sorozatunkhoz öt írót kértünk fel, öt kulcsszót felhasználva írjanak arról, miként élték meg az elmúlt hetet. Péterfy Gergelynek most az alábbi készletből kellett ihletet merítenie: </strong>sürgősségi, bástyasétány, terrormenet, járványriadó, akadálymentes<strong>.</strong>","shortLead":"<strong>Sorozatunkhoz öt írót kértünk fel, öt kulcsszót felhasználva írjanak arról, miként élték meg az elmúlt hetet...","id":"20250105_az-en-hetem-peterfy-gergyely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c8456148-13a2-4040-b588-7d60c9b25781.jpg","index":0,"item":"7ac8dd69-861f-4e70-8e3e-21e54ccd399a","keywords":null,"link":"/360/20250105_az-en-hetem-peterfy-gergyely","timestamp":"2025. január. 05. 17:30","title":"Az én hetem: Péterfy Gergely a Tüzes Mezőkön sétál és pacalt ebédel Nápolyban ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"32b053cb-45e3-4a2a-a2e4-64a4c7e1326c","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"cegauto","description":"Pénteken hajtott egy teherautó az egyik autópályahídnak, azt javítják. ","shortLead":"Pénteken hajtott egy teherautó az egyik autópályahídnak, azt javítják. ","id":"20250104_M1-es-15-kilometeres-a-torlodas-Tatanal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/32b053cb-45e3-4a2a-a2e4-64a4c7e1326c.jpg","index":0,"item":"3197adc4-b85c-4aab-a7d7-96ad5368b484","keywords":null,"link":"/cegauto/20250104_M1-es-15-kilometeres-a-torlodas-Tatanal","timestamp":"2025. január. 04. 15:47","title":"M1-es autópálya: már 15 kilométeres a torlódás Tatánál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2f1c09ed-7edf-438e-940f-d41af857cdcd","c_author":"Ligeti Nagy Tamás","category":"360","description":"Miután az ember lassan beletörődik a múlt megváltoztathatatlanságába, és a jelenben nem igazán érzi jól magát, úgy döntött: a jövőt megtartja magának. Yuval Noah Harari izraeli történész új okoskönyvében az információs hálózatok fejlődését vizsgálva arra jut, lehet, hogy az emberiség történetét Valaki Más írja.","shortLead":"Miután az ember lassan beletörődik a múlt megváltoztathatatlanságába, és a jelenben nem igazán érzi jól magát...","id":"20250105_hvg-nexus-harari-tortenelem-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2f1c09ed-7edf-438e-940f-d41af857cdcd.jpg","index":0,"item":"931fd9c0-b3de-41ae-8842-385da5a3d4b9","keywords":null,"link":"/360/20250105_hvg-nexus-harari-tortenelem-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. január. 05. 19:30","title":"\"Nem csak egy eszköz, hanem ügynök\" – Harari elmagyarázza, miért veszélyesebb a mesterséges intelligencia az atombombánál is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"27eabec5-4eea-4585-ad2c-80d7ffdebfde","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"kkv","description":"Három olyan gigaberuházás indul el 2025-ben – a BMW, a CATL és a BYD gyára is termelni fog több év előkészítés után –, amely közül már egy is nagyot lökne a gazdasági teljesítményen, hát még a három egyszerre. Az MNB kiszámolta, hogy ez mennyivel dobja meg a magyar gazdaságot az új évben, és azt is, hogy mennyire fogja a három üzem növelni a GDP-t és a foglalkoztatottságot egészen 2030-ig.","shortLead":"Három olyan gigaberuházás indul el 2025-ben – a BMW, a CATL és a BYD gyára is termelni fog több év előkészítés után –...","id":"20250105_MNB-byd-bmw-catl-gyar-auto-akkugyar-beruhazas-gdp-novekedes-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/27eabec5-4eea-4585-ad2c-80d7ffdebfde.jpg","index":0,"item":"0069c501-333b-426f-abfa-ae86fb81fed8","keywords":null,"link":"/kkv/20250105_MNB-byd-bmw-catl-gyar-auto-akkugyar-beruhazas-gdp-novekedes-ebx","timestamp":"2025. január. 05. 14:00","title":"MNB: Három óriási gyár 2025-ös beindulása lökhet a gazdaságon nagyot, de a profitot és a bérek egy részét ki is viszik az országból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"87b9b7b0-0b7c-47f4-9c3b-38f78edb0590","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","shortLead":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","id":"20250105_vodafone-digi-one-daganatos-sejtek-atalakitasa-tej-cukorbetegseg-olcso-szamitogep-asvanyvizek-pfas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/87b9b7b0-0b7c-47f4-9c3b-38f78edb0590.jpg","index":0,"item":"5137d34f-f232-4803-8b0d-b0ee18bdb97d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250105_vodafone-digi-one-daganatos-sejtek-atalakitasa-tej-cukorbetegseg-olcso-szamitogep-asvanyvizek-pfas","timestamp":"2025. január. 05. 12:00","title":"Ez történt: Megváltoztak a dolgok, ez vár a Vodafone és a Digi ügyfeleire One név alatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9163546b-f1f1-44e8-ac67-1902f052ee56","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Francia Polinézia Kamaka nevű szigetén az összes patkányt ki kellett irtani, miután az emberek által odahurcolt állat igencsak elszaporodott. A következmény: újra megjelent a területen egy madárfaj, amit egy évszázada nem láttak arrafelé.","shortLead":"Francia Polinézia Kamaka nevű szigetén az összes patkányt ki kellett irtani, miután az emberek által odahurcolt állat...","id":"20250105_termeszetvedelem-kamaka-polineziai-viharfecske-madar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9163546b-f1f1-44e8-ac67-1902f052ee56.jpg","index":0,"item":"95d36b67-3694-4387-8393-177650b7b355","keywords":null,"link":"/tudomany/20250105_termeszetvedelem-kamaka-polineziai-viharfecske-madar","timestamp":"2025. január. 05. 14:03","title":"Óriási természetvédelmi siker: 100 év után visszatértek a kihalás szélén álló viharfecskék","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"28f53270-8575-4c27-b488-e99cfa7dcad1","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"Az Etihad légitársaság gépe épp az Egyesült Arab Emírségek felé indult volna el, amikor a futómű felől füst szállt fel.","shortLead":"Az Etihad légitársaság gépe épp az Egyesült Arab Emírségek felé indult volna el, amikor a futómű felől füst szállt fel.","id":"20250105_boeing-787-9-dreamliner-futomu-tuz-baleset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/28f53270-8575-4c27-b488-e99cfa7dcad1.jpg","index":0,"item":"db50bbab-7d48-4f53-8df6-903e8456fccf","keywords":null,"link":"/tudomany/20250105_boeing-787-9-dreamliner-futomu-tuz-baleset","timestamp":"2025. január. 05. 15:31","title":"Kigyulladt egy Boeing futóműve felszállás közben Melbourne-ben, tűzoltók oltották el a lángokat – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0ad0bf1c-061a-4e67-a40a-700cdf20251b","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Elon Musk azután ment neki Nigel Farage-nak, a Reform UK alapítójának, hogy utóbbi kijelentette: nem ért egyet a szélsőjobbos aktivista, Tommy Robinson támogatásával.","shortLead":"Elon Musk azután ment neki Nigel Farage-nak, a Reform UK alapítójának, hogy utóbbi kijelentette: nem ért egyet...","id":"20250105_elon-musk-nigel-farage-tommy-robinson-reform-uk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0ad0bf1c-061a-4e67-a40a-700cdf20251b.jpg","index":0,"item":"320f6ae5-03a4-49a1-81f9-09800e66d09a","keywords":null,"link":"/vilag/20250105_elon-musk-nigel-farage-tommy-robinson-reform-uk","timestamp":"2025. január. 05. 21:10","title":"Leváltatná Elon Musk a Brexit arcát a Reform UK párt éléről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hosszú haj, füvezés, bulizás, rock’n roll - de mi köze mindennek a hiperegészséges mountain bike-hoz? A hétvégi Bubi biciklisfesztivál egyik dokufilmje körüljárja a sztorit, hogyan ugratott ki a hegyibicikli az undergroundból a mainstreambe.
Biztos, hogy a sértettség is közrejátszott a mountain bike feltalálásában. Gary Fishert - az első hegyibringa későbbi kivitelezőjét - 1968-ban felfüggesztették: nem indulhatott bringaversenyen. Az ok: a 17 éves srác haja túl hosszú volt. Az észak-kaliforniai Marin megyei fiatal így hát azzal töltötte felgyülemlett szabadidejét, amivel korábban is: a haverjaival a hegyekbe jártak szedett-vedett cangáikkal, zenét hallgattak, söröztek, füveztek. Felvitették magukat egy teherjárgánnyal, majd lezúgtak a bicajjal, a kanyarokban szinte térden csúszva, mint a motorosok. Ekkor még nyoma sem volt a hegyi kerekezésnek, a sportolók az országúton tekertek.
Kétkeréken. Gary Fisher hosszú utat tett meg
www.bicyclexpo.com
Akkor éppen egy évtizede született meg Európában az eredetileg versenyzők téli felkészülését szolgáló sportág, a cycle cross. Tájbringázás közben a dimbes-dombos pályarészeknél a sportolók hátukra kapták a bicajt, és rohantak a könnyebb terep felé. Persze, hiszen akkor még sem váltójuk, sem bombabiztos fékjük nem volt. Az elveiért - és hosszú haja miatt - felfüggesztett Fisher dohogva tért vissza szűkebb köreibe, és a szintén hegymániás hippihaverokkal a héderezgetésen kívül a hegyibringa-fejlesztésen kezdett töprengeni.
Ezt a bulizós-biciklizős őrületet mutatja be Billy Savage 2006-os Klunkerz (így hívták a kezdetleges montikat) című dokuja, mely a szeptember 3. és 5. között rendezett Bubi Budapest Biciklis Fesztiválon, a Toldi moziban lesz látható. A szórakoztató film a nagy öregeket (köztük persze Fishert) sztoriztatja, néha kicsit sokat is: dokufilmnél olykor felmerül, hogy kinek is jó – az emlékező ikonon kívül – a foteljában ücsörgő szemtanú hosszú monológja, miközben a kamera szigorúan az arcra tapad. De azért kőkorszaki filmek és képek is vannak, szerencsére a hippik egy lányt is magukkal vittek – a szintén vadul bringázó, és a dokuban megszólaló Wende Cragget –, aki fényképezőgépével valójában egy új sportág születését dokumentálta.
Fixi idea
A hétvégi fesztivál legnépszerűbb mozijának titulált Fixed city legviccesebb jelenete, amikor a fixifan futárok és civilek a rendőrségi „oktatófilmen” röhögnek: a zsaruk a hivatalos neutralitást alig tartva, megdöbbenve mutogatják elölről-hátulról a fixit, azaz az örökhajtós kerékpárt, és számolnak be arról, hogy az emberek képesek fék nélküli biciklivel közlekedni.
A tavaly készült német film a berlini szubkultúrába nyújt betekintést, ám a kör korántsem szűk: megismerjük a futár, a divatfixis, és a fixi-történelem kiindulópontjának, a velodromnak sztárjait is. És a poéngazdag mozi azt sugallja, hogy a kör egyre nagyobb és nagyobb lesz…
A mountain bike tehát alakulóban volt: a srácok bontókból, szeméttelepekről túrtak össze vázakat, motorokról szedtek le alkatrészeket, mit sem sejtve, hogy a prototípusokból csilivili szuperbringák születnek, amivel később hétvégenként az underground világát csak hírből ismerő menedzsersrácok lazítanak. (Mi több, 1993-ban a hegyi kerékpározás olimpiai sportág lett.)
1974-ben a már újra versenyző Gary Fisher egy 1940-es évekbeli Schwinn Excelsior-alapra eszkábált egy - kis túlzással - montinak nevezhető járgányt, és tovább haladva az úton, 1979-ig létre is hozta saját bicikligyártó cégét, „mountain bike-nak” nevezve a strapabíró, vastaggumis járműveket. A barátok egy része beszállt az üzletbe, mások saját bizniszbe fogtak. A Fisher vállalat ma is működik, de még a Marin és a Scott név is emlékeztet a dicső kezdetekre. Amellett, hogy a montizás elismert sporttá lett (1987-ben rendezték az első világbajnokságot), a civilek is rákaptak. „Aki bringázik, az az én barátom” – így Gary Fisher bizniszének weblapján, de a film alapján el lehet hinni, hogy nem csak üzleti érdekből haverkodna.