Ahogy várni lehetett, elmaradt az áttörés Trump és Putyin csúcstalálkozóján
Az orosz elnök, aki alig négy órát töltött az USA területén, már el is utazott Moszkvába.
Olcsó videoklippel is lehet tarolni. Erre bizonyíték Fluor Tomi Mizu című, állítólagosan fapados költségvetésű kisfilmjének sikere. Utánajártunk, hogy pontosan mit jelent a "fapad" a zeneiparban, és megkérdeztük a Belmondo rockzenekar frontemberét is, aki következő klipjükre a rajongóktól gyűjti a pénzt.
„Ez egy egyedülálló klip, mert Magyarországon ilyen szöveggel, ilyen dalhoz, ilyen klip még nem készült” – tudjuk meg Fluor Tomitól a Mizu című videójának werkfilmjében. Manapság a csapból is ő folyik, a hivatalos videót például a Youtube-on cikkünk megjelenésekor már több mint hatmillióan nézték meg a januári feltöltés óta, de az adat óránként ezerrel módosul.
"Telitalálat!"– véleményezi Czutor Zoltán, a Belmondo zenekar frontembere a produkciót, aki pályafutása alatt már több mint ötven videót forgatott. 2009-ben például a Rocksztár című dalt képesítették meg olyan színészek közreműködésével, mint Szabó Győző, Nagy Ervin és Csányi Sándor. Kérdésünkre Czutor elárulta, hogy a kisfilm költségvetése akkoriban nettó 800 ezer forint volt, a rendezőként közreműködő Szabó Győző ugyanis a két éve még különlegesnek számító, Red típusú kamerát használta a felvételekhez.
„A technikán és a szállítási költségeken nemigen lehet spórolni” - véli Czutor, amikor a videoklipek költségvetéséről kérdezzük, szerinte minimum 200 ezer forint kell egy valamirevaló film elkészítéséhez. Ha a zenekar kihasználta minden szívességi keretét, akkor ez az összeg egyre magasabbra szökik. Eleinte ugyanis még „puszira” megcsinálnak mindent a haverok, csak az idő elteltével kezdik benyújtani a számlát.
Most a Belmondo is ezt teszi, méghozzá a rajongók felé. A Mikor című daluk képi megjelenítéséhez gyűjtenek pénzt, ami egyedülálló kezdeményezés Magyarországon. „Külföldön már működik, és nem kuncsorgásról van szó”- magyarázza Czutor, „a befizetett összeg ellenében szolgáltatást biztosítunk”.
Hogy mi lenne az? Összeghatáronként változó: aki ötezer forintot utal, az megkapja a klipet egy dedikált DVD-n, aki 25 ezret szán rá, az szerepelhet a videóban, sőt, ha 50 ezret fizet, akkor kap egy személyre szóló unplugged (azaz akusztikus) Belmondo-koncertet házhoz szállítással, és meghívhatja tizenöt barátját a bulira. A rockbanda a Foo Fighters-től vette az ötletet, a volt Nirvánás Dave Grohl ugyanis ugyanezen az elven garázskoncerteket kínál az Egyesült Államokban.
A Belmondo idehaza teszteli a rajongói hajlandóságot a kedvenceik finanszírozására, az apropó pedig a Mikor rádiós népszerűsége, illetve a hallgatók felől érkező presszió: készüljön végre videoklip a romantikus számhoz. A dalt a Facebookon eddig tizenkétezren osztották meg, a Youtube-on pedig máig százezren töltötték le a zenekari fotókból összetákolt képes verziót.
Czutorék három hétig gyűjtik a pénzt, és szeretnének minimum 500 ezer forintot összeszedni. "Bár egy igazán jó klipet egy-másfél millió forintból lehetne megcsinálni" - teszi hozzá.
Mizu?
Kíváncsiak voltunk, mennyiből hozták ki a Mizu videóját, a werkfilmben a rendező (SP, azaz Éder Krisztián) ugyanis azt állítja, hogy „low budget” állt rendelkezésükre. Kérdésünkre elárulta: 600 ezerből készült a film, amelyet három helyszínen vettek fel: az egyik egy stúdió, a másik egy konyha, a harmadik egy raktárépület, ahol gyorsan kellett végezniük, mert nem volt forgatási engedélyük (utóbbinál arra hivatkoztak, hogy diplomamunkát készítenek).
A diákigazolványos aduászt sokan kijátsszák, akár a technikai költségek csökkentése érdekében. Nagy Gergely, a néhai Kimnowak zenekar basszusgitárosa is erről mesélt. A trió a Gyémánt című dallal robbant be a köztudatba a kilencvenes években. Híres számuk klipjét az egyik barátjukkal vették fel külföldön.
„Épp Amszterdamban végezte a filmfőiskolát, így a technikai háttér ingyenesen állt rendelkezésére” - meséli Nagy,„a szállítást pedig villamoson oldottuk meg” – folytatja. „Csak a repülőjegyet kellett állni, bár az nem volt olcsó, mivel 1995-ben még nem voltak fapados járatok” – meséli a zenész. Az utazást a kiadó finanszírozta, az akkori gyakorlat szerint ugyanis az albumból egy szám megfilmesítéséhez biztosítottak még némi pénzt a lemezcégek.
Manapság ritka, hogy bizalmat fektetnének a kiadóvállalatok az előadókba - véli Nagy, amit Czutor is megerősít. Leginkább az utófinanszírozás működik, azaz: forgassák le a klipet az előadók saját zsebből, ha bejön, akkor kifizetik.
A zenészek tehát magukra maradtak, bár sajnálkozásra semmi ok. A közösségi hálózatok és az ingyenes videomegosztó lehetőségeit ügyesen ki lehet aknázni, sokkal szélesebb közönséget elérve ezzel, mint pár évvel ezelőtt. A kreativitásnak ma már csak az szab határt, hogy mennyiért tudják „összelegózni” az elképzeléseket.
Győry Balázs a Röyksopp videoklip-versenyére például 8 ezer forintból készítette el győztes anyagát, amivel ezer dollárt, azaz körülbelül 180 ezer forintot nyert. A Fear című klipet eddig 14 ezren nézték meg a Youtube-on, és Győry azóta tárgyalásokat folytat magyar előadókkal. A fapad a fiatal filmes szerint is 200 ezernél kezdődik. A választott helyszíntől függően a világítás, a szállítási és egyéb technikai költségen felül Győry a minőségi utómunkát is komolyabb költségtényezőként említi.
Az orosz elnök, aki alig négy órát töltött az USA területén, már el is utazott Moszkvába.
Az együttműködés fontosságát hangsúlyozta Vlagyimir Putyin orosz és Donald Trump amerikai elnök is a pénteki alaszkai orosz-amerikai csúcs után tartott sajtótájékoztatón, ám részleteket egyikük sem árult el. Trump viszont már Vlagyimirnek hívja a „nagyszerű politikusnak” nevezett orosz vezetőt.
A szakemberek érdeklődve figyelték, miként viselkedik az amerikai és orosz elnök a tárgyalásuk előtt.