szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Továbbra is bizonytalan a Magyar Színház helyzete, nem tudni, fenntartót vált-e és mekkora költségvetésből is gazdálkodhat 2012-ben. A nehézségek ellenére azonban öt bemutatót tartanak az évadban, és Őze Áron igazgató a színház újrapozícionálásán, átalakításán dolgozik.

"A 2011-es esztendő arra készített fel, hogy improvizálnom kell néha napról napra, átstrukturálnom egy egész évadtervet" - mondta Őze Áron, hozzáfűzve, hogy három bemutatót kellett lemondania és emiatt a művészeti igazgatóval is elváltak útjaik. A Magyar Színház így is öt bemutatót tart az idei évadban. Három héten belül három premierjük is van: két új előadást a stúdióban, a Rumini című gyerekdarabot pedig a nagyszínpadon láthatja a közönség.

Őze Áron emlékeztetett arra, hogy két éve, a színház vezetésére kiírt pályázat megjelenése előtt az intézmény állami támogatása 800 millió forint volt, a pályázati kiírásban 650 millió forint szerepelt, jelenleg pedig 540 millió forintot kapnak a fenntartótól. "Ebben a naptári évben mintegy 100 millió forinttal csökkent a támogatás" - mutatott rá, kiemelve, hogy az elvonások évad közben érték a színházat. "A 2011-es esztendő, amikor a túlélésért harcoltunk, olyan volt, mint egy gladiátorképző, a 2012-es évben kint leszünk az arénában" - fogalmazott Őze Áron.

Mint mondta, a racionalizálást már két éve elkezdték: 243 közalkalmazottal vette át az intézményt, jelenleg pedig 165-en dolgoznak a színházban. Így az idei megszorítások ellenére sem kellett eddig azzal a társulat elé állnia, hogy nem tud fizetést adni. Hozzátette, hogy a minisztérium - más állami fenntartású intézményeihez hasonlóan - a Magyar Színháznál is azonnali létszámcsökkentést rendelt el, a teátrum bérköltségének 20 százalékát veszíti el jövőre. Ez mintegy 40 fős csoportos létszámleépítést jelent - mutatott rá Őze Áron.

Őze Áron az MTI-nek adott interjúján a Pesti Magyar Színházban
MTI / Mohai Balázs

Felidézte, hogy nyáron a fenntartótól segítséget kért, így a Magyar Színházhoz is érkezik egy költségvetési felügyelő, aki egy évig segíti a színházat a költségvetés hatékonyabb felhasználásában. A színház tartozásaival kapcsolatban elmondta, hogy a 100 millió forintot meghaladó adósságállomány növekedését megállították, már 19 millió forintot ledolgoztak belőle.

"Megint olyan időket élünk - ahogy 2000 óta többször is -, hogy nem tudni, fenntartót váltunk-e, mekkora összegből gazdálkodhatunk, mi lesz a színház jövője" - mondta Őze Áron, felidézve, hogy a színház már számtalanszor átélte a huzavonát: átkerül a fővároshoz vagy marad a minisztériumnál. Most arról a lehetőségről folynak a tárgyalások, hogy a Budapesti Operettszínházat átveszi az állam, jelenlegi színházait pedig átadja a fővárosnak.

Vannak olyan elképzelések is, hogy a Magyar Színházat összevonnák másik két állami fenntartású színházzal, a Játékszínnel és a Budapesti Kamaraszínházzal, és kapott is felkérést az összevonás végiggondolására, egy koncepció elkészítésére, de még nincs döntés - tette hozzá az igazgató, aki szerint azonban ha a minisztériumnál marad a három színház, biztosan összevonásról lesz szó.

Őze Áron felidézte, hogy Iglódi István igazgatása alatt a Magyar Színház a túlélésnek azt az eszközét választotta, hogy inkább csöndben volt, minthogy a hangját hallatta volna. Így azonban elmaradt az intézmény átstrukturálása, racionalizálása és az épületfejlesztés is. Mint fogalmazott, 2010-ben a rendszerváltás előtti időkből itt hagyott "maradékintézményt" vehetett át. "Mindenféle téren idejétmúlt konstrukció és épület, ugyanakkor erős társulattal és egy szakrális hellyel" - jellemezte a volt Nemzeti Színházat.

Elmondta, hogy két évvel ezelőtti nyertes pályázata, amely Iglódi Istvánnal közös gondolkodásuk nyomán született meg annak idején, mostanra létjogosultságát vesztette, alapvetően anyagi okok miatt. A fenntartó kérésére a közelmúltban szinte új pályázatot készített, amely a színház újrapozícionálását, jövőjét, gazdasági racionalizálását érinti - árulta el az igazgató, hozzátéve, hogy az új mentalitású, új számokat tartalmazó szakmai anyagot már le is adta.

MTI / Mohai Balázs

Új koncepciója egy magyar ifjúsági színház és színháznevelő központ megvalósítását vázolja fel öt évre szóló komplex tervvel, drámapedagógiai foglalkozásokkal, bemutatókkal, amelyekkel a legkisebbektől az egyetemistákig szólítja meg a közönséget, célul kitűzve egy színházértő generáció kinevelését. Mint mondta, pontosabb, átgondoltabb, menedzserszemléletű műsorpolitika, szervezés megteremtése a cél. A 654 férőhelyes nagyszínpad populáris előadásainak el kell tudni tartaniuk idővel a 80 néző befogadására alkalmas Sinkovits Imre Stúdiószínpad kísérletező jellegű produkcióit is - mutatott rá.

Kiemelte, hogy a szervezés átalakításával, a legmodernebb eszközök bevonásával elsősorban az egyetemista közönséget szeretnék a színházba vonzani. "Nekünk kell odamenni a korsó sörök mellé és vinnünk kell a színházat" - fogalmazott Őze Áron, hozzátéve, hogy a színházban marketing- és sajtóosztály alakult, új honlap, logó készült. A szponzoráció és a mecenatúra kialakításába is komoly munkát fektetnek és ezen a téren is vannak már eredmények: a napokban sikerrel bemutatott Rumini a színház első olyan előadása, amelyet szponzorok segítségével vittek színre.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

László Éva Lilla Kult

Mi lesz a Magyar Színházzal? - Őze Áron átvilágítást kért

A Magyar Színház is bekerült abba a 16 intézménybe, melynek működését a gazdaságosság jegyében költségvetési felügyelő világítja át. A színház igazgatójával, Őze Áronnal beszélgettünk elvonásokról és átalakításokról, a régi rendszerből hátramaradt csontvázakról és az életben maradásról.