Fogynak a bérletek, mégis veszteséges lehet idén a milánói Scala

Stephane Lissner, a milánói La Scala általános igazgatója minden évben képes volt pénzügyi egyensúlyban tartani a világ egyik leghíresebb operaházát azóta, hogy 2005-ben elfoglalta a pozícióját, ám 2012-ben ez a hagyomány megtörhet - figyelmeztetett a vezető.

  • MTI MTI
Fogynak a bérletek, mégis veszteséges lehet idén a milánói Scala

Lissner mind a magánadományok, mind pedig a költségvetési támogatás csökkenésére számít, ami még akkor is veszteséget gerjeszthet, ha kompenzációképpen növelik az előadások számát.

A válság ellenére a bérleteladások ebben a szezonban 7 százalékkal nőttek - ma az operának 17 400 bérletese van. A siker másik mutatója, hogy a Scala sosem látott pénzügyi sikert ért el egyetlen előadással: a Halál Velencében bemutatója 281 154 eurós bevételt hozott, szemben az átlagos 250 ezres estékkel. Ebben az évben a színház közönsége 253 előadást láthat, 2004-ben még csak 180-at.

Noha az igazgató kapott támogatási ígéretet Mario Monti új kormányától, az mégis bizonyos, hogy idén az olasz kulturális intézmények kevesebb állami támogatásban részesülnek, mint európai társaik.

A Scala 2012-es költségvetése 110 millió euró, ez némileg kevesebb, mint a tavaly felhasználható pénz. Az összeg negyven százaléka országos, regionális, tartományi és városi támogatás, 60 százaléka magánadományokból, a jegybevételekből és szponzoroktól származik.

Lissner szerint a Párizsi Opera költségvetésének 60, a Bécsi Staatsoper pedig 55 százalékát kapja az államtól.

Valter Attila: Olyan versenynap nincs, hogy nem fáj

Valter Attila: Olyan versenynap nincs, hogy nem fáj

„A bukásoktól, brutális sérülésektől való félelem folyamatosan bennem van” – meséli Valter Attila országútikerékpár-versenyző a Penge podcast legújabb adásában, ahol arról is beszélget Szilágyi Áronnal és Kenyeres Andrással, hogy milyen gondolatok futnak át az agyán egy esés után, mekkora nyomást jelentett számára a 2021-es berobbanása, és milyen hatással vannak rá a kommentek.