szerző:
L. L.

Nem volt kérdés, hogy az idei szemle sem szól majd másról, mint hogy mielőbb megoldást kell találni a magyar filmipar legégetőbb problémáira. Ahogy az sem, hogy megoldás nem születik. Láttuk, hallottuk, tudjuk, hogy nehéz helyzetben vannak az állami támogatásra pályázók, a filmkészítők- és forgalmazók, ahogy a kulturális szcéna egésze. Erről beszéltek a filmszemle egyik kísérőprogramjának előadói.

Fatalisták, cselekvők, csodavárók

1. Tarr Béla filmrendező nyitóbeszédében megemlítette, hogy február 4-én létrejött a Magyar Film Függetlensége Védelmében Alapítvány 10 eurós alaptőkével, azzal a céllal, hogy támogassa a magyar filmek elkészítését.

2. Kovalik Balázs rendező, a Magyar Állami Operaház egykori művészeti igazgatója számszerűsítette a kormányváltással járó igazgatócseréket, mint mondta: az elmúlt tíz évben az Operaházban hét vezető munkatárs cseréjére került sor. Kovalik márciusban Hannoverben rendez, mégpedig Krzysztof Penderecki A louduni ördögök című művét.

3. Gerendai Károly, a Sziget Fesztivál alapítója a kulturális szocializálódást helyezve a középpontba elmondta: az állam szerencsére kimaradt az ifjúsági kultúra és a fesztiválok támogatásából, a Sziget például évek óta állami támogatás nélkül működik. Úgy fogalmazott: „nem ördögtől való gondolat, hogy akik fogyasztják a kultúrát, fizessenek is érte”. Más kérdés, hogy különböző műfajokra, és közönségrétegekre tekintettel nem lehet általánosítani - tette hozzá.

4. Grecsó Krisztián, az Élet és Irodalom szerzője a független ösztöndíjak és szponzoráció kapcsán kifejtette: „olvasóként, kultúrabefogadóként nem lehet tovább illúziónk, hogy alapítványi támogatás mellett független kultúra biztosítható”. A négy jelenleg működő független írószervezet közül kettő véleményét semmilyen díjnál, ösztöndíjnál nem veszik figyelembe - az irodalom így veszélybe kerülhet.

5. Gulyás Gábor, a Műcsarnok igazgatója, aki 2011. február elsején pályáztatás nélkül váltotta a korábbi direktort, Petrányi Zsoltot, három magatartástípust említett, ami a mai magyar kultúrában jellegzetes attitűdként érhető tetten. Ez a kultúrát elfogadó fatalista, a hitében erős csodaváró és a cselekvő. A négy nagy fővárosi múzeummal - Szépművészeti Múzeum, Magyar Nemzeti Galéria, Ludwig Múzeum és a Műcsarnok - kapcsolatban úgy vélte, „nem szerencsés, ha nincsenek világos kiállítási stratégiák, ahogy az sem, ha a meglévők esetlegesen különféle intézményi kényszer révén jönnek létre”.

6. Nemcsák Károly színművész, a József Attila Színház augusztus elsejétől kinevezett direktora megindokolta, miért vállalta az igazgatóságot. „Én azért pályáztam - politikai nyomásra - a színházvezetői posztra, mert azt szeretném, ha öt év múlva is színház lenne a József Attila színház.”

7. Szőcs Géza, a Trafót július elsejétől vezető Bozsik Yvette az eseményen és korábban a sajtóban is „dilettánsnak” nevezett pályázatáról elmondta - Sára Sándor, a Duna Televízió egykori elnökének gondolata nyomán -, hogy „Bozsik pályázata az élete, az a sok ezer munkaóra, felelősség, hozzáértés, szakértelem, tehetség, ami a Bozsik Yvette szó fedezete”.

A függetlenek is megszólaltak
©

Államtitkár ellenszélben

Közvetve a hazai filmipar, összességében a kulturális szcéna egészét érintő válságról beszéltek szakmabeliek vasárnap délután Budapesten. A kormány a fővárosi és vidéki színházak, múzeumok, kulturális intézményék élén bekövetkezett változásokkal gyakorlatilag központosította a kultúrát, de a helyzet a jelenleginél lehet még rosszabb is - ezzel szinte kivétel nélkül egyetértettek a 43. Magyar Filmszemle kísérőrendezvényére meghívott művész-előadók. Már akik nem az Orbán-kormány idején kerültek vezető pozícióba,

Az OSA Archívumban hatperces felszólalások hangzottak el egyes területek képviselőitől: színház, irodalom, képzőművészet, film, tánc, komoly- és könnyűzene témában. Volt minden, ömlesztve. Az egyes blokkok közötti kapcsolatot gyakorlatilag azt teremtette meg, hogy a meghívottak elmondták, miért vannak nehéz helyzetben, és a szakma - meg persze a közönség - segítségét kérték. Régi motorosok és frissen kinevezett vezetők egyaránt.

Szőcs Géza kulturális államtitkár azért került nehéz helyzetbe, mert mint mondta, ő valamiféle kerekasztal-beszélgetésre számított, érdemi előadással nem készült. Ennek megfelelően nem is tudott mit kezdeni a helyzettel, igyekezett a korábban elhangzottakra reagálni. „Talán eljutunk odáig is, hogy a kormányzat mit kíván kezdeni a kultúrával” - mondta bevezetőjében.

Szőcs Géza
©

Nem jutott el, de annyit sikerült elmondania: „attól kezdve, hogy átvettem a kulturális ágazat irányítását - több mint másfél éve - a munkaidőm 99 százalékát az rabolta el, hogy kétségbeesett intézményvezetők panaszait kellett meghallgatnom”. Ezek az intézményvezetők azzal jöttek, hogy bezárják a társulatukat, a múzeumukat, feloszlatják a zenekarukat, ha ez így megy tovább - sorolta a kezdeti nehézségeket a kulturális államtitkár.

„Sokára értettem meg, hogy ez a válság, amiben vagyunk - ez a külső-belső válság - a régi kulturális intézményrendszer fenntartását nem teszi lehetségessé, újra kell szabni mindent” - így Szőcs. Mint mondta, készített egy statisztikát - hiszen „filmes helyre jött” - arról, hogy emelt fővel emlékezhet vissza a rövid időszakra, amikor hivatalból filmtámogatóként is működött.

„Az ellenszélben vettem magamnak a bátorságot, hogy azt mondjam, én most nem költenék el annyi pénzt, amennyiből egy filmet el lehetne készíteni. Nem állítok fel kuratóriumokat, nem bérelek emeleteket és palotákat, nem fizetek meg ezer embert - hármat sem -, hogy elolvasson forgatókönyveket. Én magam el tudom ezeket olvasni, és el tudom dönteni, hogy melyik filmek érdemesek Magyarországon az akkor létező tervek közül támogatásra. Kiválasztottam néhányat” - mondta Szőcs, valóban megemlítve ezek közül néhányat, ami végül állami támogatásban részesült, többek között: Szabó István Az ajtó című alkotását és Vidnyánszky Attila Szarvassá változott fiú című munkáját, ami úgy szerepelt a filmszemle programjában, hogy vetítik, „amennyiben elkészül”. Kenyeres Bálint, Szilágyi Andor, Fekete Ibolya, Jankovics Marcell és Fliegauf Benedek filmje szintén a felsorolt - és államilag támogatott - alkotások között van. A tízpercesre nyúlt előadásból sok újdonság nem derült ki, ahogy a többi felszólalásból sem.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Ön sem alszik jól? Ne legyen kifogása, menjen orvoshoz!

Ön sem alszik jól? Ne legyen kifogása, menjen orvoshoz!

Céget alapított az Országos Népbutító Kampány korrupt politikusa

Céget alapított az Országos Népbutító Kampány korrupt politikusa

Holnap bemutatják a Xiaomi telefont, amelynek a képernyője nagyobb, mint az előlapja

Holnap bemutatják a Xiaomi telefont, amelynek a képernyője nagyobb, mint az előlapja

Csak belevillantanak a szembe, és 10 évvel előre megmondják, ha cukorbeteg lesz

Csak belevillantanak a szembe, és 10 évvel előre megmondják, ha cukorbeteg lesz

Kifütyülték az egészségügyért felelős államtitkárt az orvosok

Kifütyülték az egészségügyért felelős államtitkárt az orvosok

Palkovics miniszter szerint nem a foci a legdinamikusabban növekvő sportág

Palkovics miniszter szerint nem a foci a legdinamikusabban növekvő sportág