szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Kétségek, szélsőséges érzelmek és izgalmak: ezeket igyekezett spontán élethelyzetekben megörökíteni fiatal portréalanyai arcán Rineke Dijkstra.

Október 8-ig tekinthető meg a New York-i Guggenheim Múzeumban Rineke Dijkstra holland fotóművész ’A Retrospective’ című életmű-kiállítása. A tárlaton a művésznő 70 színes portré fotója és öt videója látható.

Az 53 éves holland fotóművész leginkább egész- és félalakos portréiról ismert, amelyeken a fiatalság nyers energiáját és dinamizmusát örökítette meg időről-időre, más-más aspektusból. Portréinak központi figurái a gyerekek, kamaszok és fiatal felnőttek.

wikipedia.org

Dijkstra művészeti iskolái befejezése után néhány évig még céges beszámolókhoz készített csoportképeket. Későbbi művészi ambíciói is részben ebből az időszakból származnak. Dijkstrát ugyanis frusztrálta a tudat, hogy fotóalanyai igazi egyénisége rejtve marad a képeken társadalmi maszkjuk és a munkahelynek való megfelelési kényszer mögött.  A fiatal tekintetekben éppen ezt a kényszermentes spontanelitást lelte meg.

Fotóművészi karrierje 1992-ben egész alakos strand portrék készítésével kezdődött, amelyeken fürdőruhás kamaszok szerepelnek. Több portréalanyát, köztük egy fiatal boszniai menekült lány fejlődését kamaszkorától egészen az anyaságig követette nyomon és örökítette meg portréin.

Képein éppen csak annyira láttatta a hátteret, hogy környezetbe helyezze alakjait, de a hangsúlyt mindig  a tekintetre és a testtartásra helyezte.

wikipedia.org

Később a bikaviadalokról fáradtan kilépő torreádorokat fényképezett, akiknek véres arcán még látszott sikerért és az életért való elszánt küzdés nyoma.

Dijkstra művészetét olyan német fotográfusokéhoz hasonlítják, mint Thomas Struth, Andreas Gursky vagy Thomas Ruff, de kritikusai szerint művészete sokkal expresszívebb és spontánabb az előbbi művészekénél.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!