szerző:
Vajna Tamás
Tetszett a cikk?

A papír sok mindent eltűr, a színpad nem annyira. Aki mikrofont vesz a kezébe, felkészülhet a közönség gyors és kíméletlen reakciójára, ítéletére. Babérkoszorú vagy sárba taposás? Döntés október 7-én, vasárnap a Trafóban.

Hat évvel ezelőtti hazai debütálása után rendezik meg a slam poetry műfajának első országos bajnokságát. A már Magyarországon is komoly rajongótáborral rendelkező, a stand up comedy modorában -- többnyire csak egy szál mikrofonnal -- elővezetett költői szeánszokon maguk a szerzők adják elő műveiket.

Az 1980-as évek derekán az amerikai nagyvárosokban megjelent művészeti mozgalmat a kocsmaszínpadokról indították útjára a babérkoszorú mellett azonnali visszajelzésre is vágyó verselők. Mára irodalom tanárok érdeklődését is felkeltette a széplelkű gimnazistákat, harcos nagyvárosi amazonokat és profi lírikusokat egy táborba verbuváló műfaj. Az I.Országos Slam Poetry bajnokság szervezőivel, Mavrák "Hugee" Katalinnal és Stráhl Katalinnal beszégettünk.

hvg.hu: 2006-ban találkozhatott először a hazai közönség a leginkább a középkori trubadúrversenyekhez hasonlítható újvilági kocsmaműfajjal. Akkor befutott költők, több kötetes szóművészek próbálkoztak ezzel a szabadstílusú versfaragással, belterjes sikerrel. Az egész ahhoz volt hasonlítható, mint amikor az 1980-as években Fenyő Miki breakelni kezdett: senki sem értette mi is ez, csak azt, hogy Amerikában trendi a dolog, tehát a slam biztosan menő. Mi változott azóta?

Stráhl Katalin: Az első két Műcsarnokbeli eseménynek köszönhető, hogy ma létezik ez a szcéna Magyarországon. Petrányi Zsolt, a Műcsarnok akkori igazgatója és a sokáig Amerikában élő, a műfajt így az őshazájában megismerő Gyukics Gábor -- slammerek híján -- olyan, az élő előadást preferáló költőket kértek fel, mint Szilágyi Ákos vagy Peer Krisztián, illetve hazai rappereket hívtak meg, mások mellett a Ludditákat, Busa Pistát és a Akkezdet Phiait. Azóta azonban már önállósultunk, rendszeresek a slam estek, bajnokságok.

Hugee: Az országos bajnokságra is ezekről a Kőleves étteremben, illetve a Mika Tivadar mulatóban vagy épp Pécset megrendezett fordulókról lehetett bekerülni. Most október 7-én, vasárnap este a vidéki és a budapesti klubnapok nyertesei mellett a korábbi tornák győztesei is indulnak, összesen 23-an. Az olyan hagyományos költők, ismert figurák mellett, mint Szkárosi Endre vagy Simon Márton, és az underground rockzenész Müller Péter Sziámi most már túlnyomó többségében slammerként debütáló slammerek mérkőznek meg egymással.

hvg.hu: Hogyan lehet a költői alkotásokat egymással versenyszerűen összemérni?

H: Van zsűri is, de alapvetően a közönség dönt. Az ő reakciójuk, hangos tetszés nyilvánításaik, vagy épp ellenszenvük az alapja az eredménynek. A versenyzőknek három percük van, hogy előadják a szinte mindig előre megírt szövegeiket. Nem csak felolvassák, hanem tényleg előadják.

Nők a mikrofon mögött: Hugee és Stráhl Katalin
©

Habitustól függően akár kellékeket is bevető performanszként (már amennyiben a versenykiírás ezt engedélyezi, tradícionálisan, a hatásvadászat elkerülése miatt a mikrofon az egyetlen kellék), a közönséggel feleselő, a hallgatóságot is bevonó rigmus-szerű eposzként vagy drámai monológként, esetleg zenei aláfestéssel. A lényeg, hogy sikerüljön megfogniuk a hallgatóságot, felkeltve a figyelmet, elnyerve a tetszésüket.

hvg: Úgy képzeljük el, mint a Shakespeare-korabeli színházat, ahol a publikum nem fogta vissza magát, ha nem tetszett valami, és akár szó szerint is ledobálta a deszkákról a ripacsokat?

S. K.: New Yorkban nem ritka, hogy a slammer sírva rohan le a színpadról, mert a közönség lehurrogja. A műfaj egyik alapítójának Marc Smithnek egyébként ez is volt a deklarált célja. Ő megelégelve a jól fésült, de dögunalmas irodalmi esteket, elvitte a verseket a kocsmákba, ahol valódi és nem mellesleg azonnali visszajelzéseket kapott.

A kanonizált irodalomkritika helyett élő közeget. Érdekes, hogy a slam poetry hajnalán a kötet nélküli költők használták dobbantó deszkának a kocsmaszínpadokat, hogy így hívják fel magukra a kiadók figyelmét, aztán a 90-es években a lemezre gyúró rapperek próbáltak hírnevet szerezni így, mostanra viszont a slammer már külön kategóia az előadóművészek között. A műfaj művelői közül többen egyetemeken is tanítanak, kreatív írást, költészetet, a legjobbakat pedig ugyanúgy számon tartják, mint a hagyományos líra művelőit.

hvg.hu: Akkor mégis miben különbözik a slam poetry a könyvekben olvasható költészettől?

H: Például abban, hogy a szövegek önmagukban gyakran nem ugyanazt a hatást érik el, mint előadva. A szerzőjük élőben sokkal többet hoz ki belőlük, mint amennyi a sorokból kiolvasható. A személyiség és a személyesség meghatározó.

hvg.hu: Vallomásokra, nyilvános gyónásokra, a stand up színpadokról ismerős, egyes szám első személyű, de versbe szedett beszédekre kell gondolnunk?

S.K.: Az USA-ban a coming out-ok a legnépszerűbbek. Amikor legutóbb New York-ban jártunk, akkor volt egy fehér nő, aki a leszbikusságának megvallásával aratott egymás után sikereket a klubokban. Nálunk inkább a társadalomkritika a jellemzőbb, az aktális hírek rendszerint megjelennek a témák között. De van aki azzal lett nyerő, hogy saját színpadi bénázásáról írt és adott elő verset.

©

A stand up-pal ellentétben a slam poetry elsősorban nem a humorral operál, bár kétségtelen, hogy a közönség hálás a viccekért is. De itt nem lehet humoristaként rögtönözni, hiszen mégiscsak egy-egy előre megírt alkotást kell színre vinni.

hvg.hu: A magas irodalom kiváncsíságát sikerült már felkelteni?

H: Sokan gondolják már úgy, hogy így lehet igazán közel vinni a fiatalokhoz a költészetet, mert ez az igazi élő költészet.

S. K.: És nem csak azért, mert a kamaszkori verselési rohamokat itt ki lehet élni, hanem mert az azonnali visszajezések arra ösztökélik a slammereket, hogy folyamatosan csiszolják a dolgaikat. Vagyis tanuljanak, műveljék magukat. Nem véletlen, hogy két éve már egyetemi nyelvi kurzusokon is bevetették a műfajt. A hallgatóknak 4-5 fős csoportokban az volt a feladata, hogy slam poetry-kat írjanak és azt a műfaj szabályai szerint egymásnak elő is adják. A nyelvtanulás így igazán kreatív feladat.

H: De akad olyan gimnáziumi magyartanár, aki a hagyományos irodalmi önképzőkör helyett slammel vezeti be diákjait a költészet világába. A pécsi Leöwey Klára Gimnáziumban pedig irodalom érettségin idén tétel is volt a slam poetry, méghozzá Akkezdet Phiai szövegei alapján.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Szabó Tímea elvégezte a kormány munkáját, kérdés, mit lépnek erre

Szabó Tímea elvégezte a kormány munkáját, kérdés, mit lépnek erre

Megyei adatok: Győr-Moson-Sopron megyében rosszabb a helyzet, mint Budapesten

Megyei adatok: Győr-Moson-Sopron megyében rosszabb a helyzet, mint Budapesten

Doku360: Szívesen részt vettem volna a lincselésben, de nem tudtam volna ütni

Doku360: Szívesen részt vettem volna a lincselésben, de nem tudtam volna ütni