Feminin kezdetek
Csak kevesen tudják, hogy még a Beatrice korai éveinek is vannak korai évei. Ráadásul nem is akármilyenek. A zenekar ugyanis már 1969-ben létezett, igaz a néven túl más hasonlóságot nem nagyon mutatott a mai megfelelőjével. Az a Beatrice, amely idén lenne 44 éves, ugyanis egy közepesen sikeres lányzenekar, mely Magyarország tízéves elmaradását kihasználva a hetvenes években lovagolta meg a hatvanas évek végi rock hullámokat, több kevesebb sikerrel.
A Csuka Mónika vezette formációban többek között az akkor még elektromos orgonán játszó későbbi diszkókirálynő, Szűcs Judit(h) is felbukkant. Nagy Feró 1971-ben került a képbe, mikoris feleségül vette Csuka Mónikát, akit később sármőri finomságával váltott az énekesi poszton, és az átvett stafétát jogarként hasznosítva szép lassan kicserélte a zenekart maga körül.
Társadalomra veszélyes, alsó tízezer
Az “ős-Beatrice” még utánakapott a hetvenes évek végi diszkó divatnak, de mivel az már túl messze járt, így a dinamikus mozdulatból akkora esés lett, hogy a zenekarnak 1978-ban újjá kellett alakulnia. Nagy Ferót ekkortájt szembesítették a nyugati rockzene létezésének tényével, aminek annyira megörült, hogy vezénylete alatt a visszatérő Beatrice sokáig AC/DC, Deep Purple és Ramones feldolgozásokkal nyűgözte le közönségét, valamint saját szerzeményeiket is jódarabig a fenti együttesek hatása alatt írták.
A Beatrice hamar dobogós helyet vívott ki magának a magyar könnyűzenei életben, bekerülve a Mini, a P. Mobil és a Piramis alkotta népszerűségi csúcson lévő négyesbe.
A Beatrice dalai mindig is híresek voltak az akkoriban példátlan, a rendszert bíráló töltetről. Az állam természetesen ezt nem nézte jó szemmel, így pillanatok alatt a társadalomra veszélyes, rebellis punk formáció táblácskát aggatta a zenekar a nyakába és letagadhatatlan közbenjárásával elérte azt, hogy a Beatricet a fél ország területéről kitiltsák, a tagokat pedig állandóan zaklassák. Mindeközben rémhíreket is terjesztettek az együttesről, melyek közül talán a legbizarrabb a színpadi élő csirke darálás legendája.
Örök igazság, hogy ami tiltott: még jobban kell. A Beatrice esetében sem volt ez másként: állatdarabok ide, tabu szövegek oda, Nagy Feróék egyre népszerűbbek lettek, különösen, mikor az őket ért fennsőbb támadásokra reagálva kijelentették, hogy ők az alsó tízezer véleményét képviselik.
Fürdőruha pótlék
A Beatrice-t egy dolog tudta padlóra küldeni, mégpedig az, mikor állami-pártpolitikai tanácsra a magyarországi Zenész Szakszervezet elhatárolódott a zenekartól, akik így például nem kaptak felkérést az 1981-es a szakma apraja-nagyját felvonultató szakszervezeti szuperkoncertre sem. Az incidens után négy nappal az együttes bejelentette feloszlását, Nagy Feró pedig bánatában gyorsan megalapította az amúgy szenzációs ős Bikinit.
A Beatrice azt ezt követő hat évben ritkás gerillafellépésekkel, általában, mint be nem jelentett, meglepetészenekar adott csak életjelet magáról, de ez is elég volt ahhoz, hogy a közönségigény pozitív irányba mozdítsa a vegetáló együttest és Nagy Feróék 1987-ben újra használják azt a bizonyos ugródeszkát.
Jó földijeim dalolnak
A nyolcvanas éves végétől 1993-ig tartó intervallumot az együttes fénykoraként tartják számon. Korábban, a Beatrice rossz híre miatt nem jelenhetett meg lemezük, ám mikor a 1988-ban a lemezkiadás már nem számított állami monopóliumnak, könnyen találtak olyan magánkiadót (Ring), amely szívesen foglalkozott a minden eddiginél nagyobb népszerűségnek örvendő rosszfiúkkal. Ekkor jelent meg első lemezük: a Beatrice ‘78-88 duplaalbum.
Az igazi sikert a rendszerváltás, vagyis inkább annak szellemisége hozta meg a zenekar számára. Az együttes 8 óra munka 8 óra szórakozás - típusú kocsmahimnuszait egy nemzet fütyürészte a hétvégi telkek bungallóinak tetején kopácsolva, vagy a lakótelepek erkélyein ultizva.
Operett ország, operett nép
1994-ben Nagy Feró körül újra kicserélődött a zenekar, mivel a veterán énekes feltehetőleg fiatal zenészek életcsakráját kivánta megcsapolni: sikerült.
A háttérben lappangó lelkiismeret ékes példája az Új Beatrice név, mely alatt a Nagy Feró vezette társak nem baj ha fáj-alapon beverekedte magát a nemzeti rock zenekarok dicső istállójába.
Mivel az évtizedek tanúsága szerint az emberek a Beatricet önkéntelenül is Nagy Feró és valami háttérzenészek formációjaként azonosítják, érdemes a fejlődési folyamatot a frontemberen keresztül áttekinteni.
Nagy Feróék a rendszerváltást követően egyre gyakrabban léptek fel a Fidesz illetve az MDF vagy manapság például a Hatvannégy Vármegye Ifjúsági Mozgalom rendezvényein. A Magyar Sziget rendszeres, visszatérő szereplői. Nagy Feró ezen kívül sosem győzi hangoztatni radikális nézeteit, melynek bizonyításaként több témába rádió- és tévéműsor elkészítésében is aktívan részt vett.
A több évtizedes hagyományt folytatva most is a budapesti Pecsa ad majd otthont a Beatrice születésnapi duhajkodásának, ahol szombaton remélhetőleg a nosztalgia dominál majd.