szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Egy hangszer-különlegesség szólal meg a harmadik évébe lépett kismartoni (Eisenstadt) Esterházy Fesztivál nyitóhangversenyén, április 6-án a Haydn-teremben: egy 1720-ban készült cselló, amelyet nagy valószínűséggel a hercegi zenekar számára vásároltak. Az elveszettnek hitt hangszert 2006-ban találták meg.

A fesztivál Szalonzene című, új sorozatának első estjén egy 1720-ból, Antony Posch bécsi műhelyéből származó, különleges barokk csellót hallhat a közönség. Esterházy Potpourri címmel Nicola Porpora, a Haydnt zeneszerzésre tanító mester művei csendülnek fel a szlovák Amaranth Ensemble tolmácsolásában - közölte Schneider Erika, az Esterházy Magánalapítvány magyar sajtóirodájának vezetője.

Két évig tartott a súlyosan megrongálódott hangszer helyreállítása, a munkálatok zenei szakértője Michael Stahel barokk zenei specialista volt. Amikor Stahel megszólaltatta, feltűnt, milyen bársonyos és mély a hangja. Florian Bayer, az alapítvány gyűjteményének vezetője szerint azonosították a csellót, amely a feljegyzések szerint utoljára az Esterházy-kastélykápolna birtokában lehetett. Az instrumentumot az 1800-as években többször restaurálni is kellett, a leltári jegyzékben pedig az áll, hogy 1842-ben kivonták a használatból.

A Posch-cselló felújítását Gerlinde Reutterer hangszer-restaurátor műhelye végezte Bécsben. A hangszer eredetének felkutatásában Eberhard Moosleitner volt az Esterházy Magánalapítvány segítségére. A különlegesen nagyméretű hangszer azonosítást segítette a készítő műhelyére jellemző csiga formája. Valószerűsíti még a származását az is, hogy Antony Posch és az Esterházy-zenekar kapcsolatban állt, amit egy az irattárban fellelt számla igazol, amelyet 1728 novemberében Posch mester saját kezűleg állított ki egy 26 gulden értékű csellóról.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!