szerző:
BI
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Egymás után ötlik ki a „jobbnál jobb” műsorterveket a kereskedelmi csatornák, ám a nézők juszt sem bírják megállni, hogy át ne kapcsoljanak egy másik adóra. A Csillag születik ötödik szériáját be sem indítják, de korábban is számos show okozott csalódást. Melyik műsor élt a legrövidebb ideig? Ki az a tévés, aki kizárólag bukott produkciókat vezetett? Összeszedtük a legnagyobb buktákat.

Idén nem lesz Csillag születik – erősítette meg a hvg.hu-nak Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója a korábbi lapértesüléseket. Mint mondta, megtartották a castingokat, de a jelentkezőket megismerve úgy látták, nem lehetett volna elég színvonalas műsort készíteni. Hozzátette azt is sokkal jobb döntésnek tartja, hogy ne legyen műsor vagy esetleg egy évet csússzon, mintha annak ellenére kerülne adásba, hogy az nem elég színvonalas.

Nem csoda, hogy nem reszkíroz az RTL, az utóbbi időben számos műsor bukott meg a kereskedelmi csatornákon. Nem olcsó beindítani egy-egy új produkciót, s ha az nem hozza a nézettséget (s közvetve a pénzt), akkor komoly ráfizetést könyvelhet el a csatorna. Ez ugyanígy van a közszolgálati adók esetén is, azzal a különbséggel, hogy ott a költségeket az adófizetők állták.

Ahogy megpróbáltuk felidézni a bukott műsorokat, egyre inkább azt láttuk, hogy egy csatorna történetét, és a televíziózás történetét is le lehet írni a bukott műsorok sorával. Lehet, hogy így természetes, az is elképzelhető, hogy ez csak a hazai nem túl profi műsor-előkészítők, közönségkutatók hibája, mindenesetre néhány nagyobb buktát érdemes kiemelni.

A besült csodafegyver

Tavaly szeptember végén épp Kolosi Péter harangozta be a „Vundersőn és Zuperszexi Esti Showműsor Balázzsal és Janival” című show-t, azt mondta, hogy ez lehet a következő évek meghatározó műsora. Az volt az elvárás Sebestyén Balázsékkal szemben, hogy az adott idősávban a Vundersőn vezesse a nézettségi listákat. Olyan szintű volt a csatorna bizalma a produkció iránt, hogy anélkül lőtték ki október 15-én „a televíziózás lehető legfőműsoridősebb sávjában”, hogy azt közönség előtt tesztelték volna. Az első adást mérhetetlenül negatív kritikai visszhang fogadta, és nem túl magas nézettség, majd ez utóbbi viharosan tovább csökkent. Először az „élő adást” szüntették be, később az egész show eltűnt a képernyőkről. December 8-án vetítették utoljára, ez az adás különösen trágárra, közönségesre sikerült.

Vundersőn és Zuperszexi
RTL Sajtóklub / Bársony Bence

Sebestyén Balázs már az első adás után kijelentette a hvg.hu-nak, nem velük van a baj, hanem „ez az ország még nincs felkészülve egy ilyen műsorra”. A show kreatív producere is úgy látja, nem a műsorral volt baj, hanem a nézőkkel és az újságírókkal. „A média reakciója megdöbbentő volt, indulatos gyűlölet jött elő az emberekből, az újságírókból. Pedig valójában nem történt semmi szörnyű, csak egy televíziós műsort csináltunk, nem öltünk embert” – mondta.

Rubin szerint egyébként nagy szükség van itthon késő esti szórakoztató műsorra, „de az emberek politikai és közéleti közönye miatt csak bulvárshow-t lehet csinálni, mivel ebben az országban nincs elég téma, és nincs elég érdekes ember".

A celebség nem elég

A kereskedelmi tévék meg is próbálnak mindent e tekintetben. A 2000-es évek elején – a csatornaháború csúcsrajáratásakor, amikor még nem volt egyértelmű az RTL Klub egyeduralma – sorra vetették be (és szipkázták el egymás elől) a celebeket, műsorötleteket, sokszor hiába. (Nem független attól az RTL Klub nézettségi győzelme, hogy e csatákban általában – mind a főzős, a délutáni műsorok, a szappanoperák, mind pedig a kvízműsorok tekintetében – a TV2 maradt alul.)

Nem teljesítette a TV2 elvárásait például a 2001 őszén indult Boros-Bochkor Show. Az RTL Klubtól emiatt átigazolt két médiaszemélyiség jópofáskodó produkciója nem hozta az elvárt nézőszámot, ezért öt hét után ritkították az adást, majd rövid idő múlva lehúzták a redőnyt, a két sztárral felbontotta a szerződést a csatorna.

A buktasági verseny negatív rekordjára esélyes a Gesztiméter, amely mindössze három (!) adást ért meg 2001-ben a TV2-n. A viccesnek szánt „intellektuális vetélkedő” inkább kínosra sikeredett. A pergő nyelvű rapper poénjai nem ültek, a nézők joggal fordultak el a műsortól. Geszti Péter azt mondta e bukásról, „az egy felkiáltójel volt az életemben, hogy Petya, nem ezt kell csinálni. Ilyen értelemben nem is bukásnak tartom azt a műsort, hanem egy nagyon jó váltópontnak, amikor bebizonyosodott számomra, hogy nekem nem kell a kereskedelmi médiában izmoznom azért, hogy valahová eljussak”. Ezt sokan megfogadhatnák, annak ellenére is, hogy bár hasonló műsorban tényleg nem, de az X-Faktor mentoraként azóta három szériát is lenyomott a szöveggyáros-zenész-reklámszakember.

Volt azonban egy 2005-ös műsor, ami mindössze egy adást élt meg az RTL-en. A Szellemvasút című humoros(nak szánt) politikai-show-t az Index például ”minden idők egyik legvisszataszítóbb magyar képernyős termékének, az Árkus József-féle Parabola kapitalista reinkarnációjának” titulálta. Az addigra méltán elfeledett Parabola újjászületésében Váncsa István is segédkezett, aki maga is úgy nyilatkozott, hogy mekkora megkönnyebbülés neki a műsor bukása, hiszen „nem kellemes, amikor az ember nem mer kimenni az utcára”. Nem volt sikeres a műsor, és ezt tudomásul kellett vennünk. (...) Most rá kellett jönnünk, hogy jobb gyorsan abbahagyni, mint tovább próbálkozni, erőltetni – nyilatkozta Kolosi Péter az egyadásos sorozatról.

Hajós András: a tévés bukta, maga

Az Emil Rulez zenekar frontembere, egykori szociológus és kommunikációs szakember több tévés show-t talált ki és vezetett különböző csatornákon, de sajátos humorára nem volt tömegigény. Konkrétan: mind megbukott. Saját talkshow-ját 2003 tavaszától indította el Magánszám címmel a TV2-n, de katasztrofális nézettsége miatt gyorsan, néhány hónap után száműzték a képernyőről (nyolc adást ért meg a kéthetente jelentkező show). Kis szünet után 2004 januárjában indult a Viasat3-on a Késő este Hajós Andrással című műsor, amely hetente háromszor jelentkezett, de a pozitív kritikák ellenére már márciusban lekerült a képernyőről.

Sajátos öniróniájával e bukásokat is át tudta fordítani időlegesen pozitívvá, és – mivel annyiszor hangoztatta, hogy szeretne tévézni – 2005-ben ő vezethette a Benne leszek a tévében című tehetségkutató-show-t. Az RTL e műsora sem érte meg azonban a 10. adást.

Korda, Vágó, Peller

Sokat vártak az RTL Klub szerkesztői 2008-ban a Fogd a pénzt és fuss! című műsortól. A Peller Mariann vezetésével futott délutáni kvízműsor azon kevesek egyike, amelynek bukását el is ismerték. A csatorna kommunikációs igazgatója, Rényi Ádám szerint valószínűleg nem a megfelelő formátumot választották a közönségnek.

Peller Mariann és játékosai a ''Fogd a pénzt és fuss!'' című műsorban
RTL Sajtóklub / Bársony Bence

Egykor Vágó István volt a legnépszerűbb kvízmester, a Legyen Ön is milliomos! című nemzetközi produkcióval a 2000-es években szárnyaló nézettséget ért el. A csatorna azonban úgy vélte 2008 táján, hogy a műsor kimerült, az akkor induló – sokkal alacsonyabb nézői intellektusra pozicionált – Széf is jobban teljesített. 2009-ben át is igazolt Vágó a TV2-höz, de az ottani Párbaj is rövid életű volt (40 adást élt meg). Ezután a Story4 vette meg új műsorát, az Átvágót, de ezt is csak a tévénéző lakosság 2,5 százaléka követte figyelemmel, így gyorsan megbukott.

A Viasat3 2008-ban az „örökifjú” Korda-házaspárral próbálkozott, de a Kordáék a Föld körül című műsor sem hozta a tőle elvártakat. A 18-49-es korosztályban a csúcs az volt, amikor 86 ezren nézték, ami teljes lakosságot illetően 196 ezer nézőt jelentett. „A műsor ugyan nem hozott magas számokat, de promóciót hozott a csatornának" – nyilatkozta Hámori Barbara, a csatorna akkori programmenedzsere.

Nem hazárdíroztak

Felelősebb hozzáállást tanúsított az RTL a Casino című szappanopera indulásakor. Rögtön az elején leszögezték ugyanis, hogy annak nézettségétől teszi függővé, lesz-e a sorozatnak folytatása vagy sem. Mivel a részek nézettsége csökkenő tendenciát mutatott hétről hétre, ezért a Casinóból mindössze három részt láthattunk 2011 elején. Az első héten még a 18-49 év közötti korosztály 34, a másodikon már alig 27, a harmadikban pedig kevesebb mint 20 százaléka volt kíváncsi a kaszinó világába ágyazott Szurdi Miklós által megálmodott magyar történetre.

Szerkesztőségi kis közvélemény-kutatásunkból derült ki, hogy mindenki emlékszik tévés buktákra, és általában nem is ugyanazokat a műsorokat nevezték meg a megkérdezettek. Volt, aki a fentieken kívül a Viasat3-on leszereplő valóságshow-ra, a Bár 2.0-ra emlékszik, többen emlegették a TV2 „anti-Heti Heteseit”, a Jakupcsek Gabriella által a 2000-es évek elején vezetett csajos Vitriolt, és a 2006-ban eleve bukásra ítélt Buzerát. De olyan is akadt, akinek a Koós János tettetett illumináltságára épülő Koóstoló derengett fel. 

A besült tévés csodafegyverek száma, úgy tűnik, a végtelenhez tart.

Kövesse a hvg.hu Élet+Stílus rovatát a Facebookon is!

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!