szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Cseh Tamás whiskyzve illegalitásba vonul, Müller Péter Sziámi szavazatokat gyűjt, Wahorn András rabszolgatelepre költözik. Ugyan nem a 80-as évek zenészei váltottak rendszert, de hogy jókora hatásuk volt az akkori közhangulatra, az ma már vitathatatlan. Ezen a héten sokan, sokféleképp emlékeztek/emlékeznek a rendszerváltásra, és Nagy Imre újratemetésének 25 éves évfordulójára - ezúttal dalban idézzük meg ezeket a "mocskos időket".

Az Omega és a Scorpions hétfői Szabadság-koncertje erősen megosztotta a közvéleményt. Volt, aki úgy vélekedett igenis lehet és szabad bulizni Nagy Imre újratemetésének évfordulóján, mások szerint azonban kegyeletsértő, hogy a rendszerváltás szimbolikus eseményét ingyenes rockkoncerttel ünneplik. Sokan joggal tették fel a kérdést, hogy miért épp egy olyan, az előző rendszerben minimum a tűrt (de sokszor a támogatott) kategóriába sorolható zenekar lép fel, amelynek évente jöttek ki a lemezei, amely végigiturnézhatta Európát (és nem csak a KGST-országokat) a 70-80-as években, amely tehát a múlni nem látszó Kádár-rendszer része volt. (Cikkünk az Omega és a pártállam kapcsolatáról itt olvasható.)

Az aczéli kulturpolitika ugyanis, akit nem tűrt, azt leradirozta a térképről. Ellentétben az Omegával - a Beatricének, és az alternatív zenekarok többségének - nagyon sokáig nem lehetett lemezük. Voltak olyan zenészek - Baksa-Soós János, Orszáczky Jackie - akiket a rendszer elüldözött az országból. Akadtak olyan zenészek is, akiket rendszerellenes izgatásért börtönbe is zártak (CPG).

A teljesség igénye nélkül válogattunk össze néhány dalt, amelyek lábjegyzet nélkül, 20-25 év távlatából is könnyen érthetőek.

"Zavartan szívjuk a Symphoniát"

Lehetne-e ikonikusabb alakot találni ebből a korszakból Sőth Sándornál? Ő alakította  Pierre-t Gothár Péter kultikus filmjében, a Megáll az időben, de emellett még zenekart is alapított, Spenót néven. A Lenin körútként és 80-as évekként is ismert számukból csak úgy árad a lazuló szocializmus fiataljainak nemtörődömsége és bizonytalansága: "A holnapnak élünk / de nem leszünk holnapután"; "Röntgensugarak vágják el a testünk / a térképet nézed, de nincs meg a helyünk / A helyzetet senki sem tekinti át / zavartan szívjuk a cigarettát".

Az Európa Kiadó dalai sem épp a biztos jövőképről szóltak, többek között jól megjegyezhető, szállóigévé váló soraik miatt is lettek ők a korszak meghatározó zenekara. Menyhárték koncertkedvenc dala, a Mocskos idők '82-ben jelent meg, de azóta sem lehet megunni, ahogy az énekes "beköszön" a dal elején. A változás szele már ott lengedez a sorok között: ("Mocskos idők a sarokba bújva / bárhogy is volt kezdjük újra), nem csoda, hogy kis túlzással generációs himnusz lett ebből a szerzeményből.

"Szavazz rám! Beváltom minden reményed./ Nincs hangod? Használd az enyémet!" - énekli Müller Péter Sziámi a rövid életű, ám rendkívül meghatározó URH együttes énekeseként. A Szavazz rám! fekete humorú látlelet a képviseleti rendszerről és a képviseltek frusztrációiról.

Már csak a koridézés miatt is érdemes megnézni a Nagy Feróval fémjelzett ős-Bikini koncertfelvételt, ahol Angyal Tivadar, a zenekar alkalmi szövegírója adja elő Feróék legemblematikusabb számát, a Lángosképű állat a babámat. Információs zűrzavar, hifi torony, szauna és telefonszex - érezhetően a küszöbön a nyugat felé nyitás.

Cseh Tamás dalaiból is sűrűn kikacsint a rendszerváltás - Bereményi okos, és trükkös szövegeinek "címzettjei" sokszor könnyen beazanosíthatóak voltak. A hatalom nem félt ezektől a számoktól, ahhoz túl entellektüelnek tartották őket, de ma már nyilvánvaló, hogy ezek a dalok nem csak a művelt rétegek körében találtak értő fülekre. Az IIlegalitásban az Új dalok című lemezen jelent meg 1990-ben, de még egy napjainkban is itt kísértő sztorit mesél el, '88-ból.

A szókimondóbbak

Volt persze, aki nem irozinált, és inkább világos üzenetekkel küldte nyugdíjba a rendszert. A CPg zenekar történetét  a mai napig rengeteg városi legenda övezi, de az biztos, hogy szókimondó szövegeik miatt még börtönbe is kerültek. Az  Erdős Péter és az Áll egy ifjú című punkhimnuszaik kiverték a biztosítékot "fent", és a zenekart 1983-ban izgatás vádjával le is tartóztatták. Ezzel a CPg története sok más punk bandához hasonlóan - idő előtt - véget is ért.

"Borotválkozok és fogat mosok / addig se nagyon gondolkodok / mert tipikus mai munkaerő vagyok / a békásmegyeri rabszolgatelepen lakok" - az A.E. Bizottság volt az időszak legelvetemültebb, legbátrabban kísérletező művészi kollektívája, az 1984-es, Jégkrémbalett című filmben elhangzó számuk azonban később már nem jelenhetett meg hanghordozón. Akkor még ez a fajta éles társadalom-, és hatalomkritika nem fért bele.

A Flash zenekar már a nagy alternatív hullám lecsengése után vált népszerűvé, de ennek az összeállításnak velük kell zárulnia, hiszen a zenekar a mai napig aktív, és ma sem a rendszerbarát megnyilatkozásaikról híresek. Barcs Miklós, a banda frontembere pedig fogalom: különböző álneveken szemeteli szét provokatív bejegyzéseivel a Facebook üzenőfalakat, miközben szociális munkásként továbbra is a frontvonalban éli mindennapjait.

 

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!