Bicsérdi Ádám
Bicsérdi Ádám
Tetszett a cikk?

Elindult a Bubi nyílt tesztüzeme, a legtöbb lényeges dolog, például a szolgáltatás árszabása és a terminálok elhelyezkedése már korábban kiderült, de a próbaidőszak végre a legfontosabb kérdésre is választ ad: milyen is Bubival tekerni? A tapasztalatok egyelőre vegyesek.

"Mintha mázsákat kellett volna megmozdítanom"

"Csak nekem tűnik úgy, hogy nagyon nehéz hajtani ezeket a bringákat, vagy más is így van vele? Lehet, hogy csak hozzá vagyok szokva a jóhoz, de tegnap 3 kilométert mentem vele összesen, mert nem bírtam" – olvasható az egyik tesztelő hozzászólása a MOL-Bubi Facebook-oldalán. "Olyan volt, mintha mázsákat kellett volna megmozdítanom, kifejezetten nehézkesnek tűnt a közlekedés vele, ez számomra sajnos fájó pont, emelkedőbe bele sem merek gondolni" – panaszkodik egy másik kommentelő. Ezek alapján úgy tűnik, hogy hiába hangsúlyozták többen is a szolgáltatás részéről, hogy az új közbringákat nem száguldásra tervezték, a legsarkalatosabb probléma a bringák nehézkessége lesz a tesztidőszakban, és az éles beindítás után is.

BKK / Facebook

A saját tapasztalataim is hasonlóak: hosszabb távon használni a Bubit rendkívül fárasztó. De nem szabad elfelejteni, hogy ezeket a bicikliket nem is hosszú távú kerékpározásra tervezték. A lényeg, hogy bírják a strapát, és hogy a belvárosban könnyedén eljussunk A-ból B pontba. Ezek a bringák a téli időjárásban is szabadon állnak majd a dokkolókban, nem véletlenül tervezték ilyen masszívnak őket. A panaszok ellenére tehát elmondható: A Bubi pontosan azt nyújtja, mint amire tervezték.

Valószínűleg minden másik bringás leelőz minket egy hosszabb szakaszon, de pihentető városnézésre, kényelmes, rövid távú 10-20 perces bringázásra tökéletesen alkalmas. Ezzel a célcsoport is könnyen belőhető: a budapesti közbringa-rendszert leginkább a városba látogató turisták értékelhetik majd, és olyanok, akik gyakran tesznek meg rövidebb távokat a belvárosban. Kipróbáltam két végpont (Városliget – Margit híd, budai hídfő) között, de ezt a megpróbáltatást nem ajánlanám senkinek.

Az ezer hely egy óra alatt betelt

Mint ahogy arról korábban írtunk, a július 14-én, hétfőn 16 órától meghirdetett regisztráció a nagy érdeklődés miatt egy óra alatt lezajlott, mivel ennyi idő is elég volt ahhoz, hogy összejöjjön az ezer elszánt tesztelő. Csütörtök délutánig mintegy kétszázan vették át a kerékpárhasználathoz szükséges MOL Bubi kártyájukat – írta hivatalos oldalán a BKK. Nem véletlenül volt ekkora az érdeklődés, hiszen a BKK már korábban jelezte, hogy azok, akik legalább tíz alkalommal, alkalmanként tíz percig használják a rendszert az elkövetkezendő két hétben, és még egy írásos elégedettségi tesztet is kitöltenek, ingyen féléves bérletet kapnak ajándékba.

A nagy érdeklődés persze a bejelentett árak számlájára is írható. Ki akarna fizetni a Bubi hivatalos indulása után 18 900 forintot az éves, és 12 000 forintot a féléves bérletért, ha ahhoz ingyen is hozzájuthat. Régóta sejthető, hogy a Bubi díjszabása lesz az a rágós falat, amit a budapesti lakosság nagyon nehezen fog lenyelni. Az éves bérlet áráért akár egy jobb állapotban lévő, használt kerékpárt is vehetünk, így érthető, hogy sokan emiatt nézik kétkedve a Bubi indulását Budapesten. A 444.hu korábban arról cikkezett, hogy a Bubi Európa legdrágább, ilyen típusú bringarendszere lesz, hiszen Lyonban például 25 euró (7 800 Ft),  Brüsszelben 32 euró (10 000 Ft), Németország városaiban 36 euró, Párizsban 29 euró, Barcelonában pedig 45 euró (14 000 Ft) az éves bérlet, a 25 év alattiak pedig még ennél is olcsóbban vásárolhatnak bérletet a felsorolt városokban.

BKK / Facebook

A BKK később egy akcióval és további módosításokkal reagált az árakat sokalló hangokra: az első ezer személy, aki magánszemélyként fizet elő éves vagy féléves bérletre, kedvezményes áron juthat hozzá a Bubi-kártyájához, de fél áron fizethetnek elő a szolgáltatásra a BKK-bérlettel rendelkezők is.

"Nem egy Tour de France-fíling"

A városban tekerve szembetűnő a Bubik térnyerése, a teszt úgy tűnik tényleg valódi próbája lesz a rendszernek. Gyors közvélemény-kutatást is tartottam a dokkolókban, és a legtöbb vélemény nagyban összecseng egymással. "Mindenki tudta, hogy nehéz a váz, de hogy ennyire, arra azért senki sem számított szerintem" – osztotta meg velem tapasztalatait Tamás, aki elsők között próbálta ki a bringát csütörtök délelőtt. Sokan csoportokba verődve tesztelnek, hiszen egy kártyával négy bringát is ki lehet venni a dokkoló állomásokból. "Nagyon kényelmes, és egyelőre nagyon jó állapotban van, egyedül az zavaró, hogy az első kerék felett található kosár/csomagtartó nem fordul a kerékkel" – mesélte Zita, aki barátjával együtt vágott neki a tesztnek.

Sokan féltik a bringákat az esetleges lopásoktól és rongálásoktól, erre a tesztidőszak még biztos nem ad kielégítő választ, de a lopás elég indokolatlannak tűnik, mivel a Bubi kerékpárokat kizárólag speciális alkatrészekből állították össze, így az esetleges szétszerelésük is problémásnak tűnik.

BKK

"Nem egy Tour de France-fíling" – utalt a Bubik lassúságára András. Szerinte az már egy nap alatt kiderült, hogy a városban szinte versenysportszinten közlekedő bringásokat idegesíti az "új jövevény". "Konfliktusok a bringás társadalmon belül is vannak, de a Bubival kényelmes tempóban közlekedők szerintem sokak szemét fogják bökni" – teszi hozzá a tesztelő. Ugyancsak többektől hallottam, és ezt én is meg tudom erősíteni, hogy több bringánál is ki-kihagy, ugrik egyet a lánc a legnagyobb, harmadik sebességi fokozatban. "Jobb volna, ha az egyes és a kettes között lenne még egy fokozat. A hármas meg nem kell" – olvasható az egyik hozzászólás a témához a Facebookon. A Bubi használat utáni visszarakása sem tűnt egyszerű műveletnek a legtöbbek számára, de ez az a művelet, ami kis gyakorlással azért könnyen fejleszthető.

A szemfülesebbek további problémákat is észleltek. Egy hozzászóló szerint egyenesen a bankautomata-tolvajok új, viruló paradicsoma lesz a Bubi-hálózat. "Megdöbbentem, mikor szétszerelve láttam egy Bubi terminált. Gyakorlatilag az Ethernet vonal könnyedén hozzáférhető, a terminál biztonsági védelme erősen zérus biztonságtechnikailag. Pontosan látható a bankkártya-olvasó egység gyártója, így bárki szabadon vásárolhat ugyanilyet magának otthonra kísérletezni" – írja az egyik felhasználó, aki a rendszer gyengeségét már minden illetékesnek jelezte.

A Bubihoz majd egy letölthető applikáció is fog kapcsolódni, de azt a nyílt tesztüzemben még nem lehet használni. Ennek az applikációnak a segítségével könnyen kideríthető, hogy melyik közeli állomáson van még szabad bringa, és melyik dokkoló telt meg. Egy olvasónk azt írta, hogy más, több városi bringarendszert összegyűjtő alkalmazással (CityBikes) már követhető a Bubi állomások telítettsége is, bár apró hibák még itt is előfordulnak.

Még mindig nem tudni, mikor indul élesben

Összességében elmondható, hogy nagyon kevesen fognak saját bringájukról a Bubira váltani, viszont kezdő, vagy a városi biciklizéssel ismerkedők számára ez lehet a legmegfelelőbb tapasztalatszerzési mód.

Az eredetileg április közepére tervezett éles indulás továbbra is várat magára. Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója korábban azt mondta, hogy a rendszert a szerződés szerint április 7-én kellett volna átadni, azóta minden nap után 1,8 millió forint kötbért számol fel a BKK, így eddig 104 millió forint gyűlt össze, a kötbér legmagasabb összege 180 millió forint, ezt július 16-án érné el az alvállalkozó konzorcium.

Az áprilisi átadás csúszásának okairól Vitézy Dávid korábban azt mondta, a két hónapos késedelem oka a számítógépes háttérrendszer véglegesítésének elhúzódásából származik. A hírek szerint a május 30. és június 2. között végzett belső tesztelésen a rendszer megbukott, még a nyilvános próbaüzem megindításához szükséges alapvető funkciók sem működtek megbízhatóan.

A csütörtöktől induló nyílt próbaüzem elvileg az utolsó fázis: ha ezen sikeresen teljesít a rendszer, akkor már nem késhet sokat a hivatalos start.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!