Bodnár Zsolt
Bodnár Zsolt
Tetszett a cikk?

A magyar filmipar feltámadásának szükségszerű velejárója volt az első, kisebb csalódás – ezt meglepetésre Pálfi György fesztiválnyertes filmje, a villámgyorsan elkészített Szabadesés hozta. Az is igaz, Pálfi a kisujjából rázott ki egy olyan filmet, ami másoknak több éves fejlesztés árán sem sikerül.

„Mire gondolt a költő?” – szól az általános- és középiskolai tanulók életét oly sokszor gyötrő kérdés, ami a szürreális, groteszk elemekkel dolgozó filmesek nézőbázisában is gyakran felelevenedhet. Pálfi György (Hukkle, Taxidermia) ilyen típusú filmesnek mondható. Legújabb alkotása, a Szabadesés három rangos – köztük a legjobb rendezőért járó – díjat hozott haza a legfontosabb közép-európai filmfesztiválról, Karlovy Vary-ból.

Minden nemzetnek megvannak azok a kortárs művészei, akiket, hacsak nem akarunk komolytalannak tűnni, „kötelező” szeretni. Túl vontatottnak találod a Deltát? Nem tartod tökéletes mesterműnek a Taxidermiát? Ne adj’ Isten nem bírod végigülni a Sátántangót? - Nyilván nem értesz hozzá! Persze nem kell Mundruczó-, Pálfi- vagy Tarr-fóbiásnak lenni ahhoz, hogy az említett rendezők egy-egy művéről el lehessen mondani, hogy ez most nem annyira jött össze. Érdekes módon az első kritikák egytől egyig éltetik a Szabadesést, pedig a díszbemutatón – legalábbis a közvetlen környezetem reakcióiból ítélve – korántsem volt akkora a siker, a tapson és a mosolyokon sok esetben érezni lehetett a kötelező jelleget, de hát azért mégiscsak 2014-et írunk, nem fogja senki paradicsommal dobálni Molnár Piroskát vagy Benedek Miklóst.

©

A Szabadesés talán egy kicsit rosszkor is érkezett a magyar film idővonalára, hiszen nem elég, hogy sorra jönnek a filmalapos közönségfilmek (Megdönteni Hajnal Tímeát, Coming out) és kvázi-közönségfilmek (Isteni műszak, Utóélet), de még a függetlenfilmjeink is felhagynak a korábban megszokott mélázós-filozofikus vonallal a felhasználóbarátabb hangnem érdekében (VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan). Ilyenkor pedig kicsit máshogy is néz az ember egy filmalapos időszámításunk előtti korszakot idéző filmre.

Pálfi és a Filmalap kapcsolata egyébként önmagában is érdekes téma. Meglehetősen nagy visszhangja volt annak a tavaly júniusi döntésnek, amelynek értelmében a Filmalap 900 millió forintos gyártási támogatást ítélt a rendező Toldi­-projektjének. Egyrészt azért, mert ekkora pénzt talán még soha nem látott egy hasonlóan ambíciózus magyar filmprojekt, másrészt azért, mert a minőségi közönségfilmek pártfogolására felesküdött szervezet egy olyan szerzőnek adott kiemelt támogatást, akit leginkább egyedi látásmódú művészfilmesként tartanak számon. A kiemelt támogatást pedig értsük úgy, hogy a Toldi 900 milliója után a második legnagyobb támogatást Goda Krisztina Veszettek című filmje kapta, 420 millió forinttal. Ehhez képest a projekt négy éve húzódik. Vajnáék egy kaszkadőr haverre bíznák az akciójelenetek rendezését, pedig Pálfi kifejezetten azért akarta megcsinálni a filmet, hogy ilyen jeleneteket a saját elképzelései szerint forgathasson le. A párbeszéd hiánya miatt egyelőre sehova nem haladnak – igaz, az utóbbi hetekben mintha csitulni látszana a viszály.

Pálfi György
©

Amíg azonban parkoló pályán van az Arany-feldolgozás, addig gyorsan összehozott egy másik filmet, rekordgyorsasággal, öt hónap alatt, ráadásul minimális összegből, nagyjából 32 millió forintból, ami egy átlagos magyar film összköltségeinek körülbelül a tizedrésze. A felhívást és az alaptámogatást a dél-koreai csondzsui filmfesztiváltól kapta, amely szervezői tavaly ősszel két koreai és egy európai rendezőt dobtak meg százezer dollárral, annyi megkötéssel, hogy 2014. márciusára hozzanak belőle össze egy-egy nagyjátékfilmet. Pálfit a korábbi munkái alapján tisztelték meg ezzel az elismeréssel, na meg az összeggel, amit egy francia finanszírozó tízmillió forintja egészített ki, így lett meg a kb. 32 millió forintos összköltségvetés, ami mellett a stáb nagy része le kellett, hogy mondjon a gázsijáról, és a színészek sem a megszokott honorálásban részesültek.

Ha van a Szabadesés történetében olyan körülmény, ami nem meglepő, akkor az az, hogy a dél-koreai filmcézárok Pálfi-rajongásának köszönhető a létrejötte. Mert hát hol máshol foglalnák aranyba rendezőnk nevét, ha nem Pak Csan Vuk (Cyborg vagyok, amúgy minden oké; A bosszú asszonya; Oldboy) és Bong Dzsun Ho (A gazdatest, A halál jele) hazájában?

Tulajdonképpen hét kisfilm áll össze egy nagy egésszé, amihez egy kerettörténet szolgál: Molnár Piroska felbaktat az hétemeletes ház tetejére, és pennys szatyorral a kezében a mélybe veti magát (éppen ezt vették fel, amikor a forgatáson jártunk). Csakhogy hiába az öngyilkosságnak tűnő akció, az asszony szemüvege egyik szárának letörésén kívül semmilyen tragédiát nem szenved, ezért újra nekiveti magát a végtelennek tűnő lépcsőház megmászásának – a lift természetesen karbantartás alatt. A kafkai hangulatot a hét emelet hét lakásának hét groteszk története garantálja. Ezen a laza kereten kívül látszólag semmi más nem tartja össze az egyes anekdotákat, ám mindegyik sztori valamilyen mindennapi szorongást dolgoz fel, nem mindennapi módon.

©

Erős a kezdés, az első emeleten Jordán Tamás tart kurzust szívcsakrákról meg a fizikai lét korlátairól egy rendkívül jó spirituális paródiában, de a második lakásban egyből következik a film egyik mélypontja. Egy szmokingos-pezsgőzős-komolyzenés partin egyedül a házigazda felesége (Gera Marina) nincs kiöltözve – egyedül egy retikül választja el attól, hogy tök pucér legyen. Itt érezni először a nagyon nagyot mondani akarást, ami aztán csak az utolsó két jelenetre tűnik el. Addig pedig látunk egy ígéretesnek induló, de gyorsan ellaposodó bioőrült/higiénia-paranoiás szkeccst Nagy Zsolttal és Hörich Nóra Lilivel, és egy aláröhögős szitkom stílusában eljátszott két pasi, egy nő felállású élethelyzetet.

A végén aztán kétszer is nagyot üt Pálfi filmje. Először egy nőgyógyászati rendelőben játszódó történetet láthatunk, amelynek feszültségkeltő felépítését a thriller nagymesterei is megirigyelnék. Kiss Diána Magdolna alakítja az édesanyát, aki a dialógus alapján mintha abortuszt szeretne végrehajtatni orvosával (Hegedűs D. Géza), csakhogy közben már ott van mellette a szóban forgó csecsemő. A végkifejletet kár lenne elárulni, legyen elég annyi, hogy a rendező sokkoló ábrázolásához hűen egy hatalmasra tágított művagina is szerepet kap a jelenetben. Az utolsó epizód talán a legkönnyebben dekódolható darab: egy családi vacsorát látunk, az apa ideges, a gyerek az apjától szorong, az anya pedig attól szorong, hogy fia szorong az apjától. A jelenet negyedik szereplője egy 800 kilós rodeóbika.

©

Egyvalamibe még a legnagyobb rosszindulattal sem lehetne belekötni: a film vizualitásába. Akár kedveli valaki a filmjeinek világát, akár nem, az egyszerű tény, hogy Pálfi György ma Magyarország egyik legtehetségesebb, legjobb rendezője. Aki ráadásul abban a szerencsés helyzetben van, hogy Pohárnok Gergely személyében egy olyan operatőr az állandó társa, aki szintén szakmája legjobbjai közt emlegethető itthon. Egy ilyen állandó kollaborátor pedig ritkán jelent hátrányt – kérdezzék csak Ingmar Bergmant, vagy Steven Spielberget. Kettejük – mármint Pálfi és Pohárnok, nem Bergman és Spielberg – kísérletező stílusjátékai a szuperközeliben mutogatott nagymamapulcsi-szöszöktől a dokusan rángatott kamerákon át az operai komponálású lassításokig terjed, amelyekhez tökéletes aláfestésként kapjuk Amon Tobin zajos elektronikus szerzeményeit.

A film legeslegutolsó jelenetében megbizonyosodhatunk arról, hogy a Molnár Piroska-karakter másodjára is sikeresen veti le magát a tetőről. Az utolsó képkockák nagyon árulkodóak: a magasból látjuk az asszony utcán elterülő testét, egy parkolóhoz közel. A parkolóból kitolató autó sofőrje látja a magatehetetlenül fekvő nőt, ezért gondosan ügyel arra, hogy szépen kikerülve őt elhajthasson a helyszínről. Na, itt mire gondolt a költő?

A Szabadesés szeptember 25-től látható a magyar mozikban, a Vertigo Média forgalmazásában.

Kövesse a hvg.hu Élet+Stílus rovatát a Facebookon is!

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

Hozzátok, az olvasóinkhoz fordulunk, azt kérve, hogy tartsatok ki mellettünk, maradjatok velünk. Ti, ha tehetitek, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt.

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is, minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk NEKTEK!

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

Hozzátok, az olvasóinkhoz fordulunk, azt kérve, hogy tartsatok ki mellettünk, maradjatok velünk. Ti, ha tehetitek, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt.

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is, minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk NEKTEK!
Megvásárolja az MVM a legnagyobb cseh energiakereskedőt

Megvásárolja az MVM a legnagyobb cseh energiakereskedőt

Kásler: A járvány második hullámának határára érkeztünk

Kásler: A járvány második hullámának határára érkeztünk

Mészáros Lőrinc elárulta, mennyiből gazdálkodik a Puskás Akadémia

Mészáros Lőrinc elárulta, mennyiből gazdálkodik a Puskás Akadémia