szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Egyszerűen csak Királynak nevezték, ő volt a rock and roll legfényesebb csillaga, kulturális ikon, zenész-színész, no és Budapest díszpolgára. Elvis Aaron Presley 1935. január 8-án született, pont 80 éve. Dalaiból tengernyi feldolgozás készült, ezek közül választottunk most nyolc meglepő darabot. Ezzel bizonyítjuk a tételt: Elvis él.

Dead Kennedys: Viva Las Vegas

Elvis 1963-ban vette fel a hasonló című filmhez Doc Pomus és Mort Shuman által írt dalt, amit aztán számos előadó dolgozott fel. Az egyik legőrültebb a Dead Kennedys által begyorsított, több helyen a szövegben is átírt húzós punk opus lett.
Nem véletlen, hogy a Hunter S. Thompson regényből készült Félelem és reszketés Las Vegasban című filmhez Terry Gilliam is ezt az adaptációt választotta betétdalnak.



Pearl Jam: Can't Help Falling In Love

S, ha már Las Vegas: a Perl Jam által 2000-ben rögzített Can't Help Falling In Love című 1961-es Elvis-dalt ebben a videóban épp a Las Vegas-i közönségnek vezeti elő. A kilencvenes években még grunge-bandának tűnő, de azóta – mint legutóbbi, kiváló lemeze kapcsán írtuk – végleg kategóriák felett álló, „népfrontos” amerikai zenekarrá vált Pearl Jam látszólag messze esik az Elvis-világtól, de az eredetileg a Blue Hawaii című filmhez készült – Hugo Peretti, Luigi Creatore és George David Weiss által írt – dalt nagyon is át tudták fordítani saját stílusukba.


Justin Timberlake: Heartbreak Hotel

Az új évezred üdvöskéit sem hagyja hidegen a Király életműve. Maga Justin Timberlake is előadja időnként például az 1956-os Elvis-rock and rollt, a Heartbreak Hotelt. Íme:

Fine Young Cannibals: Suspicous minds

A 80-as évek brit popjának egyik fura, és eredeti színfoltja volt a Fine Young Cannibals, amely 1985-ös debütáló albumára vette fel Elvis Suspicous minds-át. Rögtön egy csomó ország slágerlistáira is rákerültek ezzel illetve a Johnny Come Home-mal. Az Elvis-dalt Mark James írta, s 1969-ben a Királyt is minden lista élére lőtte.


Nick Cave & The Bad Seeds: In The Ghetto

Akkor jó egy jó feldolgozás dal, ha azt – megtartva (nagyjából) az eredeti dallamvezetést, és szöveget – az adott előadó a magáévá teszi, a saját stílusában értelmezi újra. A szintén 1969-es In the Ghetto című – a szegénység és az ebből fakadó kriminalitás újratermelődését megéneklő – ballada ebben a feldolgozásban pont olyan, mintha azt Nick Cave írta volna saját magának és nem Mac Davis Elvisnek.


Queen: Jailhouse Rock

És hogy hogyan énekelte Freddy Mercury a rock and roll talán legnagyobb klasszikusának számító 1957-es Jailhouse Rockot 1981-ben? Hát, például Montrealban így:



Green Day: That's Alright Mama

A 90-es évek neopunk mozgalmának kaliforniai vezérhajója, a később szelídebb, poposabb vizekre evező Green Day 2009-ben adta ki a  21st Century Breakdown című, egy pár történetét feldolgozó konceptalbumát. Erre került fel az Elvis első kislemezével világhírűvé vált dal, amit egyébként korábban Arthur Crudup írt és adott elő.



Anna Calvi: Surrender

Az utóbbi évek egyik legérdekesebb, extravagáns énekesnője második kislemezére énekelte fel a Surrendert – egészen elképesztő hangulatú dallá alakítva az 1961-es, Doc Pomus és Mort Shuman által egy 1902-es nápolyi balladát feldolgozó szerzeményét.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!