szerző:
Zalavári Noémi
Tetszett a cikk?

Egyre többen keresik azokat a helyeket a városban, ahova munka után érdemes betérni, és ahol nem a brit legénybúcsúsok vagy az éjszakára alapozó egyetemisták adják a törzsközönséget. Már nálunk is megjelentek azok az after work bárok, amelyek a személyesebb hangulatra és egy fárasztó nap utáni beszélgetésre vágyó társaságokra szakosodnak. Három ebbe a trendbe illő helyet látogattunk meg: van, ahol minden érzékszervre akarnak hatni, és van, ahol az intimitás, a közvetlen hangulat a lényeg.

Tőlünk nyugatabbra is egyre nagyobb az igény az olyan helyekre, ahol egy irodában töltött hosszú nap után, igényes környezetben lehet a barátokkal, kollégákkal közösen levezetni a napi feszültséget, megfizethető, minőségi italok, ételek társaságában.  A késő délutánra, kora estére koncentráló helyeket hívják after-work bároknak: itt még nem az „alapozásé”, hanem a beszélgetéseké a terep. Aki ezt a vevőkört akarja becsábítani, valamilyen alternatívát kell nyújtania a körúti olcsó kocsmákhoz és a bulinegyed trendi szórakozóhelyeihez képest is.

Kis magyar kocsmatörténelem

Itthon a kocsmakultúra érdekes karriert futott be. A Kádár- korszakban virágzott, mert hamar rájöttek, itt lehet a legértékesebb információkhoz jutni. Egy kis alkohol után, mindenkinek gyorsabban eredt meg a nyelve az aktuális, sörözőben, borozóban, presszóban vagy italboltban, főleg ha az alkalmazottakat már jó előre beszervezték. A helyek nívóját jól jellemzi, hogy a késdobáló kifejezés megszületését is ebből a korból datáljuk, hiszen a zsúfolt helyeken egy két rum után gyakran nyílt a bicska.

A kilencvenes éveket a félhivatalos házibulik, az azóta kultikussá vált underground helyek és a rendszerváltást túlélő, omladozó vakolatú kocsmák jellemezték. Aztán az ezredforduló környékén a Szimpla létrejöttével felgyorsult a budapesti éjszakai élet evolúciója.

Stiller Ákos

Most ott tartunk, hogy hetente nyílik egy új hely a bulinegyedben, részeg sörbiciklisek próbálnak elütni gyanútlan járókelőket minden második utcasarkon jelmezbe bújt brit legénybúcsúsok bolyonganak a hajnali körúton, akik jellemzően azért jöttek Budapestre mert itt a legolcsóbb berúgni.

Viszonylag kevés az olyan hely, amely másokat akar kiszolgálni, de az after work bárok első fecskéi már itthon is megjelentek, új színt hozva a bulinegyed egyre langyosabb állóvizébe.

„Minden este premier van”

A Bazilika közvetlen szomszédságában egy régi bankfiók helyén nyílt meg néhány hónapja a Bestia. Hivatalosan egy amerikai típusú kocsmáról beszélünk. A kézműves sör választék nagyvárosi viszonylatban is unikális, nem beszélve az étlapról, ami messze túlmutat a szokásos sörkorcsolyákon.

A hely egyik tulajdonosa az a Wossala Rozina, aki a legtöbbek számára a Konyhafőnök című műsorból lehet ismerős, bár karrierje korántsem a tévében indult. Firenzében végzett gasztronómus iskolát, pultozott Mexikóban és már nagyon korán prominens belvárosi éttermeket vezetett. A vendéglátás minden szegletét kipróbálta a WC-pucolástól kezdve, számos külföldi inspirációs úton keresztül egy hely megtervezéséig. Volt ideje és lehetősége tanulni.

Börcsök Zsófia

Miközben arról beszélt, hogy úgy gondol a Bestiára mint egy olyan helyre, ami mindenkihez szól és sem az árak sem pedig az atmoszféra miatt nem érzi magát kényelmetlenül senki, két lány besétált, körülnézett, majd kiment.  A tulajdonos erre utánuk küldte az egyik felszolgálót, mert mint mondja, számára minden visszajelzés fontos, sokat lehet abból tanulni, ha kiderül mi az, ami nem volt szimpatikus nekik. Mint később kiderült, a két lány csak azt kifogásolta, hogy nem lehet hamburgert kapni.

Wossala komplex élményként gondol a vendéglátásra, azt szeretné, hogy a hozzájuk betérő vendégek minden érzékszervüket igénybe vegyék a Bestiában. Szerinte ez nem csak az ételek milyenségéről szól, hanem arról is milyenek a fények, a zene, a programok vagy az ott dolgozó személyzet.
„Akik nálunk dolgoznak a nagykövetei annak amit képviselni szeretnénk, amilyen üzenetet el szeretnék juttatni a vendégekhez. Nálunk minden este olyan mint egy színházi premier, ahol tökéletesnek kell lenni a díszleteknek és a szereplőknek is, hogy a közönség maximálisan jól tudja érezni magát.”

Ez pedig érezhető is. A Bestia kifejezetten igényes, mégsem frusztráló, a vendégek között diákok, turisták, öltönyös üzletemberek is felbukkantak.

„Jobban ismernek bennünket külföldön”

A Paulay Ede utcában található a Boutiq’Bar. Kívülről olyannyira nem hivalkodó, hogy könnyebb mellette elmenni, mint elsőre megtalálni. Belülről már sokkal impozánsabb, de egyáltalán nem tolakodó. Az egyébként egyáltalán nem nagy hely centrumában a bárpult van, olyan italokkal teli, amelyekről itthon alig hallani.

Az egész bárban a különleges italok és fűszerek illatát lehet érezni. Lukács Roland üzeletvezető szerint a fő koncepció az intimitás. Éppen annyian férnek itt el, hogy a mixerek egytől-egyik mindenkivel személyesen tudnak foglalkozni. Megosztanak néhány értékes gondolatot a koktél-kultúráról, és segítenek a bizonytalanabb vendégnek, hogy mi az ital, amely a legközelebb áll hozzájuk.

Börcsök Zsófia

Marketingre egyáltalán nem költenek, mert azt gondolják, ha minőségi szolgáltatást tudnak nyújtani, akkor a reklámra költött százezrek nélkül is meg fogják őket találni. Reklám helyett inkább minden hónapban meghívnak magukhoz egy híresebb külföldi mixert, és a stílusához, specialitásaihoz passzoló tematikus hónapokat tartanak.

Vendégeik nagy részét ennek köszönhetően inkább turisták adják, akik külföldön hallottak a helyről. A neves brit szaklap, a Drink International magazin a világ ötven legjobb bárját felsoroló listájára elsőként kerültek fel a kelet-európai régióból.

Nem feszengő étterem, és nem is kocsma

Buda egyik leghangulatosabb kerthelységes bárja a Városmajorban található Majorka. A fogaskerekű forgalomirányítójából átalakított Majorka ránézésre a budaiak belügye, de ezért a békeidőkbeli kertiparti-hangulatért a pestieknek is érdemes kicsit utazni.

Stiller Ákos

Pénzes Lili, a hely üzletvezetője szerint régen leginkább a környékbeli középiskolák diákjai tették ki a vendégkör legnagyobb hányadát. Az évek alatt a tulajdonosok azonban egyre inkább azt látták, hogy hatalmas az igény egy olyan helyre, ami nem a klasszikus értelemben vett kocsma, viszont mégsem egy feszengős étterem.

Így kezdték kibővíteni a Majorkát, és a melegszendvicsek helyét átvette a kézműves hamburger meg a különböző mártogatósok. A hely koncepciója az eddigiek közül talán a legegyszerűbb, nem igazán gondolnak semmit sem túl: kellemes zene, sör és limonádé, gyorsan elkészülő, egyszerű ételek, ha meg éppen van, akkor valamilyen meccs a kivetítőn.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!