szerző:
Bicsérdi Ádám - Németh Róbert
Tetszett a cikk?

A finom, artisztikus alt-J-nek a Nagyszínpaddal, a hiphop fenegyerek, Tyler, the Creatornek saját fáradtságával kellett leginkább megküzdenie a Sziget harmadik napján. Egyikük sem okozott csalódást, de azért maradt bennünk hiányérzet.

Mit kezd egy intellektuális zenekar a Nagyszínpaddal - alt-j

Ha a popkulturális tőzsde aktuális állását vesszük alapul, akkor egészen nyilvánvaló, hogy a leeds-i alt-J fellépése volt a 2015-ös Sziget egyik legfontosabb koncertje. Az első lemezével szinte tökéleteset, és a debüt nagyszerűségét ugyan megismétleni nem képes, de ugyancsak jól sikerült második albummal is izgalmasat alkotó kvartet nem tipikus stadionzenekar, ezt a koncert előtt is tudtuk: adta magát a kérdés, mit kezd az árnyalt, intellektuális popzenét játszó együttes (mely persze játszott már komoly fesztiválok komoly pozícióiban) a nagy színpaddal, a nagy közönséggel és a nagy térrel.

A kép nem a Szigetes koncerten készült
AFP / Patricia De Melo Moreira

Az összkép tulajdonképpen pozitív: a műsorát természetesen két lemeze javából összeállító alt-j nagy műgonddal összepakolt, elképesztően sokszínű – néhol Peter Gabriel artpopjára emlékeztető, néhol simon and garfunkel-i vokálharmóniákkal kényeztető, mindeközben R&B-sen ritmikus, finom elektronikával tűzdelt és izgalmas dinamikai váltásokkal tagolt – zenéje élőben is működőképes, ráadásul a lehengerlő, egyszerre intelligens és tömény vizuális körítéssel együtt kifejezetten hatásos. Persze talán az sem véletlen, hogy a zenekar nem töltötte ki a másfél órás játékidőt: negyed órával a szokásos 23.00 órás limit előtt, az egyik közönségkedvenc alt-J-dal, a Breezelblocks után a zenekar véget vetett a zenének. (setlist)

Hakninak indult, aztán csak koncert lett belőle - Tyler, the Creator

Az európai fesztiválbiznisz még mindig nem jött rá, hogy a hiphopnál kevés izgalmasabb műfaj van most a palettán. Hiphop-előadókat nem szokás a Nagyszínpadra tenni, amikor meg megtörténik, hamar érkezik az értetlen fanyalgás (lásd az Outkast esetét). Tyler, the Creator ugyan nem kapott Nagyszínpadot, de Szigetes fellépése előtt a viszonylag kései, éjjel fél egyes kezdéshez képest rendesen megtelt az A38 sátor.

Tyler a műfajt katalizátorként forradalmasító Odd Future kollektívával futott be, de önálló lemezei is nagyon durván futnak Amerikában, ma már ő az egyik legnagyobb tinikedvenc a tengerentúlon.

Szigetes fellépésére is érezhetően a valami vadabbra, frissebbre kiéhezett fiatalok érkeztek túlnyomórészt, de a koncert elejét nézve nagyon benne volt a pakliban, hogy a rapper csak egy óriási haknival érkezett Budapestre. Nehézkesen indult be a koncert, a kivetítőn még azt is végignézhette mindenki, hogy a DJ a telefonját birizgálja a koncert közben. A nagyon rövid, egy-egy percnél alig hosszabb számok között Tyler a maga módján hergelte a közönséget, hol guggoltatta, hol énekeltette őket, miközben a durva, széttorzított alapokra be-bemozdította az éjjeli időpontra kissé enervált rajongókat, akik így is minden egyes beszólására vevőek voltak.

A hiphop aktuális fenegyereke egyetlen pillanatra sem engedte, hogy egy fesztivál-koncerten érezzük magunkat, két legnagyobb slágerét, a Tyler-módon balladaszerű (I fucking hate you / but I love you) IFHY-t, és az őrült Tamale-t sem nyújtotta tovább a kelleténél. Egy biztos, Tylert nem igazán hozza lázba a fesztivál-fellépés, és bár nem okozott csalódást, azért az kiderült, neki továbbra sem ízlenek a zenebiznisz szokásos körei. De ettől még komolyabban vehetné ha valahova először hívják. Bár a Twitter-bejegyzése alapján eléggé élvezte az estét:

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!