szerző:
Farkas Éva

A pakisztáni épület, amelyben megölték Bin Ládent, ennek pontos mása, amelyben az amerikai katonák gyakorlatoztak az akció előtt, és egy díszletként használt ház – e hármas ihlette az utóbbi idők egyik legfontosabb színdarabjának szerzőit. Egyikükkel, Pau Palaciosszal beszélgettünk a magyarországi bemutató előtt.

hvg.hu: Miért tartották fontosnak, hogy éppen Oszama Bin Ládenről készítsenek drámát?

Pau Palacios: Az Egy ház Ázsiában nem csak Oszama Bin Ladenről szól, a darab inkább a 21. század gyökereit keresi. Nem kétséges persze, hogy ebben Bin Ladennek meghatározó szerepe van.  És nincs kétségünk afelől sem, hogy ami történt a 2001. szeptember 11-ét követő évtizedben, az meghatározza az egész század történelmét. Másfelől, ha mi ennek az első évtizednek a történelmi interpretációjáról beszélünk, akkor azt gondoljuk, hogy a fő téma: hogyan reflektáljunk a valóság, a fikció és a látszatok közötti kapcsolatra, és arra, hogy a fikció hogyan lép a valóság helyébe, válik az egyetlen valósággá, amit tudunk értelmezni.

hvg.hu: A 2012-ben született, Golden Globe- és Oscar-díjas A Bin Láden hajsza/Zero Dark Thirty című amerikai film, amelyet Kathryn Bigelow rendezett, hatott az önök drámájára?

P.P.: A világ csak akkor szembesült azzal, hogy a terrorista egy pakisztáni házban rejtőzködött, amikor az amerikai katonák megölték. Néhány hónappal később az újságban olvastuk, hogy az amerikai katonaság felépítette e ház pontos mását Észak-Karolinában, hogy ott gyakoroljanak azok a katonák, akiknek az lett volna a feladata, hogy megöljék Bin Ladent. Néhány hónappal később Kathryn Bigelow, amikor elkezdte forgatni A Bin Laden hajszát, szintén felépíttette a pakisztáni ház pontos mását – ezúttal Jordániában. Pár hónappal később mind a három házat lerombolták. E három, a világ három különböző pontján állt azonos ház keltette fel az érdeklődésünket. Kitaláltuk ki, hogy csináljunk egy előadást a házak makettjeiről, a reflexiókról és a látszatról.

©

hvg.hu: Általában mik azok a témák, amik hatnak önökre, amikor előadásokat hoznak létre?

P.P.: Mindig beszélgetünk a világ dolgairól: történelemről, politikáról, társadalmi kérdésekről. És azután hirtelen beugrik egy kép, amely lökést ad, hogy elkezdjünk dolgozni egy új előadáson.

hvg.hu: Csak színházat csinálnak vagy más műfajba is kirándulnak?

P.P.: Színházat csinálunk. Igaz, hogy rengeteg technikával, de alapvetően ez színház: emberek egy csoportja egy színpadról próbál kommunikálni az emberek egy másik csoportjával, akik a nézőtéren ülnek. És mivel a jelenben élünk, az előadásaink témái napjaink eseményei, konfliktusai a sötét oldal felmutatásával.

hvg.hu: Az önök színháza a legkevésbé sem hagyományos, különféle műfajok keverednek ebben az előadásban is. Említene néhányat a használt megoldások közül?

P.P.: A színpadon három színész játszik, de vannak eszközeik: egy csomó akciófigura a méretarányos makettházakban, okostelefonok, tabletek, videokamerák és egy nagy kivetítő. Az előadásnak három színtere van: a méretarányos makettházak mikrovilága, a színészek által létrehozott emberi színtér (ahol kezelik a makettházakat, és néha újra eljátsszák, ami bennük történik) és a kivetítőn látható virtuális makrovilág. Ezek együttes megjelentetésével válik értelmezhetővé, amit el akarunk mondani.

©

hvg.hu: Ki építette a makettházakat, s azok hogy jelennek meg a színen?

P.P.: Mindent mi csinálunk, tehát mi terveztük és építettük meg a házakat is, amelyeket a közönség a színpadon és a nagy kivetítőn is láthat. Az érdekes az, hogy a közönség szeme láttára készítünk egy filmet egy Isadora nevű szoftver segítségével, amikor is a közönség végig követheti a folyamatot, a trükköket, és láthatja a kész filmet is. Ennek segítségével is kitágulnak az időbeli és a térbeli dimenziók. Szó esik a történelemről, az elesett hősökről, a közvélemény manipulálhatóságáról, az igazságról és sok minden egyébről.

hvg.hu: Hány ember munkája egy ilyen előadás?

P.P.: Amikor tervezzük az előadást, kb. 12-en vagyunk a csapatban (dramaturg, látványtervező, jelmeztervező, zeneszerző, stb.), de amikor már bemutatjuk, csak hárman.

hvg.hu:  Hogyan határozná meg az előadásuk stílusát? Van ebben minden:  western, pop…

P.P.: Használjuk a pop stílusjegyeit azért, hogy a közönséghez eljussanak az egyáltalán nem populáris témák, a látványos elemekkel nagyon is komoly üzeneteket közvetítünk. Ezt hívjuk úgy, hogy hard pop.

©

hvg.hu: Mikor volt az Egy ház Ázsiában premierje és merre jártak azóta a darabbal a világban?

P.P.: 2014-ben mutattuk be Spanyolországban, azóta játszottuk már Franciaországban, Olaszországban, Lengyelországban, Brazíliában, Kínában, Iránban, Németországban, Belgiumban, Hollandiában és még jó néhány helyen. Budapestre a Trafó meghívására érkezünk. Reméljük, hogy itt is – mint másutt – az előadásunkat szeretni fogja a közönség.


Agrupación Señor Serrano: A Hause in Asia / Egy ház Ázsiában
- Oszama bin Láden színpadi westernben -
Trafó Kortárs Művészetek Háza
október 21-22. 20 óra
A mű 2014-ben a velencei Színházi Biennálén megkapta az Arany Oroszlán díjat.
Az előadás koncepcióját  Àlex Serrano, Pau Palacios és Ferran Dord jegyzi.


Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!