Szentgyörgyi Rita
Szentgyörgyi Rita
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A Maléter Pál özvegyéről szóló monodrámában és két új magyar filmben is látható Szamosi Zsófia Pintér Béla nagy presztízsű társulatától távozva szabadúszóként, új színházi kísérletekben mutatja meg magát.

HVG: Legújabb szerepében az '56-os forradalmi kormány honvédelmi minisztereként kivégzett Maléter Pál özvegyét alakítja. Milyennek ismerte meg Gyenes Judithot a felkészüléshez a dokumentumszínházi PanoDráma alkotóival közösen felvett, több mint 12 órás mélyinterjú során?

Szamosi Zsófia: Éles eszű, jó humorú, tiszta fejű asszonynak. Tiszteletre méltó a sorsa, a tartása, a létezése a világban. Elbeszéléseiből sokkal közelebb kerültem a forradalmi eseménysorozathoz. Közlékeny volt, de elbizonytalanodott, vajon jó ötlet-e, hogy színpadon viszontlátja magát.

HVG: Kötöttséget jelentett vagy szabadságot adott, hogy a verbatim színházi formának megfelelően szóról szóra kell visszaadnia a mondatait?

Sz. Zs.: Küzdelmes néhány hétbe telt, amíg megtanultam a szöveget. Az élőbeszédben ugyanis rengeteg a hiba, a befejezetlen gondolat, a bonyolult körmondat. Az előadásban viszont mindez előnyös, mert azt a hatást kelti, mintha ott, helyben születnének meg a gondolatok. A saját nézőpontomat is igyekeztem érvényesíteni bizonyos részleteknél, és szerettem volna helyenként oldottsággal és, igen: humorral ellenpontozni a tragikus történetet.

HVG: Jókor, jó időben „csapta arcul” a monodráma?

Sz. Zs.: Szakmailag kihívást jelentett úgy végigjátszani a hetven percet, hogy egy pillanatra se veszítsem el a nézők figyelmét. Meg kellett győznöm magamat, hogy nem unalmas, ha csak ülök, lassan beszélek, és időnként hosszú szüneteket tartok. Ez a szerep komoly előrelépés most, hogy szabadúszó lettem. Tíz éven át burokként vett körbe Pintér Béla és Társulata, ekkora felelősség, mint most, soha nem volt rajtam.

HVG: Miért hagyta ott, elege lett? Nem inspirálta már Pintér Béla nagy presztízsű szerzői színháza, a társulat tagjaira szinte személyre szólóan írt szerepek?

Sz. Zs.: Nem meguntam, inkább úgy éreztem: nagyon kiismertük egymást. Pintér Bélának időről időre szüksége van új arcokra, akikben meglátja azt, amiket már nem fedez fel azokban, akikkel régóta dolgozik. Maga írja a darabokat, de időnként alkotótársként befolyásolni tudjuk a darab, a történet alakulását. Színészként viszont kötöttebb a pálya, mert ő már a megírás pillanatában tudja, hogy mit akar látni a színpadon. Emiatt a kísérletezés sokszor nem része a színészi munkának. Egy ideje szükségét éreztem, hogy másfajta színházat is csináljak, új emberekkel dolgozzak, ahogy én sem vagyok már az ő múzsája, ha lehet így fogalmazni. Kölcsönös megegyezéssel váltunk el, de a futó darabokban még játszom.

Diploma után

Már a középiskolás évek alatt is kereste azokat a színházi műhelyeket, ahol tanulhat és kipróbálhatja magát. Így került az 1980-as évek ismert alternatív színházi társulása, az Arvisura és az RS9 független színház stúdiójába, de többször megfordult Ascher Tamás zalaszentgróti nyári színjátszó táborában is. A pályát az Új Színház Stúdiójában kezdte, ahol két évet töltött, mielőtt – harmadszorra – felvették a Színművészeti Egyetemre, Marton László osztályába. Frissdiplomásként Szolnokra szerződött, majd Valló Péter Nyaralók című előadásába hívták a Vígszínházba, ahol négy évig maradt; a Zsótér Sándorral közös munkák meghatározó élményei közé tartoztak. Beugróként kezdte a Pintér Béla és Társulatánál, az Anyám orra című előadásban, majd a 2006-ban bemutatott, egy magyar család horvátországi nyaralását megelevenítő Korcsulában már társulati tagként játszott. Pintér változatos szerepeket írt rá, a határozott, kemény karakterű grófnőtől az intézetis lányon át a Hoffmann Rózsa-hasonmásig. 2011-ben a legjobb női alakítás díját nyerte el a POSZT-on, a Szutyokban nyújtott játékával, egy évvel később Jászai Mari-díjat kapott. A Terápia című HBO-sorozatban Petrát, a jól szituált, munkamániás, párkapcsolati válsággal küszködő fiatalasszonyt alakította.

HVG: Mit kapott a társulatban eltöltött tíz év során?

Sz. Zs.: Pintér Bélától pontosságot, fegyelmezettséget, szakmai fogásokat. Talán életem legjobb döntése volt, amikor néhány kőszínházi év után a független társulati létet választottam. Akkoriban ez vállalás volt, ma már sokkal nagyobb és mozgalmasabb az átjárás a két színházi forma között.

HVG: Nem tart attól, hogy nehéz lesz hasonló minőséget találnia?

Sz. Zs.: Bízom a fiatal alkotókban, akik megújítják a színházat, de persze van bennem félsz, hogy hol találok olyan alkotótársakat, műhelyeket, amelyek folyamatosan tartják a színvonalat, a frissességet, a nézőszámot, és én kellek is oda. Alapvetően csapatjátékos vagyok, ezért is remélem, hogy néhány éven belül lesz valahol helyem. Egyelőre jórészt független projektekbe hívnak, amelyek kortárs problémákat feszegetnek.

HVG: Tanít, Hámori Gabriellával közösen vezet osztályt Salamon András filmiskolájában. A technikai tudáson túl mit tudnak átadni?

Sz. Zs.: Hasonló az értékrendünk, a világlátásunk, a hozzáállásunk a munkához. Ezeket mind meg lehet osztani. Jó érzés látni, hogy nyomot hagy a hallgatókban. Azt is megpróbáljuk átadni, hogyan gondolkodjanak, érzékeljék, fogadják be, értelmezzék, majd használják mindazt, ami körülveszi őket. Mi is sokat tanulunk a közös munkából.

HVG: Sopsits Árpád társadalompolitikai vetületű, hideglelős pszichothrillerében, az ötvenes években játszódó A martfűi rémben a kéjgyilkosságért ártatlanul elítélt munkás nővérét alakítja. Mi fogta meg a szerepben?

Sz. Zs.: A kortól, a politikai helyzettől függetlenül a konok hit ragadott meg, amivel a nő küzd az öccse ártatlanságáért. Tetszett, hogy végre pozitív figurát játszhatok egy filmben, nem megint egy házsártos feleséget, mert ilyen karakterekkel már sokszor megtaláltak. Legutóbbi filmes munkámban, Szabó Szonja '56 után játszódó, Partizánok című kisfilmjében viszont egy kedves családanyát alakítok.

Jelenet A űi rémből. Sorozatos tévedés
©

HVG: Mit gondol, mennyire hat a mai társadalmi magatartásmintákra a tényleges szembenézés hiánya az '56-os megtorlást követő évek kádári korszakával?

Sz. Zs.: Ott voltam október 23-án a Kossuth téren a barátaimmal, akik sípoltak, és megverték őket. Én csak azért nem keveredtem bele, mert korán el kellett mennem, mivel épp a Pali premierje volt a Katonában. Azzal az érzéssel hagytam ott a teret, hogy rémisztő a Kádár-korból itt ragadt, a valódi demokráciáról furcsán gondolkodó tömeg látványa. Két választás van: vagy homokba dugom a fejem, bejárok a színházba, elvagyok a barátaimmal, és nem törődöm mással, vagy beengedem a rengeteg negatív hírt, élményt, ami rosszkedvűvé tesz. A tiszta ész, a racionális gondolkodás kezd kiveszni az országban. Felhergelt, acsarkodó, kielégületlen, boldogtalan emberek tömegét látom. Nem tudom, mi az, ami magához térítené az embereket. Évszázadokra visszamenően szeretünk ellenségeket gyártani, a hibáinkat másra kenni, elkerülni a szembenézést.

Legyen HVG pártoló tag!

Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig 45 millió forinttal segítették munkánkat.
2019-ben is olyan exkluzív sztorikat fogunk olvasóinknak bemutatni, mint tavaly a kamupártok pénzlenyúlásai, Lázár János bécsi videójának háttere vagy a szlovákiai újságírógyilkosság magyarországi szálai.
Ha önnek is fontos a minőségi újságírás, csatlakozzon!
Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig 45 millió forinttal segítették munkánkat.
2019-ben is olyan exkluzív sztorikat fogunk olvasóinknak bemutatni, mint tavaly a kamupártok pénzlenyúlásai, Lázár János bécsi videójának háttere vagy a szlovákiai újságírógyilkosság magyarországi szálai.
Ha önnek is fontos a minőségi újságírás, csatlakozzon!
Videóval válaszolt a Párbeszéd az Orbán-rezsimnek

Videóval válaszolt a Párbeszéd az Orbán-rezsimnek

Ezért a bakiért valaki még nagyon megütheti a bokáját a Samsungnál

Ezért a bakiért valaki még nagyon megütheti a bokáját a Samsungnál

Felmentették azt a román bandát, amelyik több mint száz gyereket vitt ki Angliába koldulni

Felmentették azt a román bandát, amelyik több mint száz gyereket vitt ki Angliába koldulni

Úgy látszik, sikerül elkerülni az idei Oscar legnagyobb botrányát

Úgy látszik, sikerül elkerülni az idei Oscar legnagyobb botrányát

Két és félmilliárd forintot érhetett ez az öt szám a lottón, ha valaki eltalálta

Két és félmilliárd forintot érhetett ez az öt szám a lottón, ha valaki eltalálta

Nincs apa és anya, csak szülő a francia iskolákban

Nincs apa és anya, csak szülő a francia iskolákban