Bicsérdi Ádám
Bicsérdi Ádám
Tetszett a cikk?

Próbáljuk meg leírni ezt a zenekart egy mondatban: diszkópunk, amely a VHK, a Tudósok és a Bizottság hagyományát viszi tovább. Ne, inkább mondjuk róluk azt, hogy egy színházi performanszhoz közelítő koncerteket adó, súlyos filozófiai és társadalmi kérdéseket feszegető kollektíva. Na jó, íme nyolcezer karakter a méltán egyre több hívet gyűjtő, az ötödik születésnapját az A38-on ünneplő (halál;orgazmusról), amely L.L. Juniornak és a katolikusoknak is üzen.

„– Ne haragudj, de felvennél valamit magadra a kép kedvéért? – Ööö, persze, de amúgy mi általában félmeztelenül játszunk.”

Enyhe zavarral indul a (halál;orgazmus) és fotós kollégám együttműködése, de a nem sokkal későbbi „balhé” után már jóval fesztelenebb mindenki. Épp arról kezdene ugyanis mesélni a zenekar, hogy sok emberrel vagy fellépő hellyel indult viharosan a kapcsolata, amikor gyorsan kikergetnek minket a Keleti Blokk udvaráról, mivel ott tilos a fotózás.

Reviczky Zsolt

„Hiába, botrányzenekar vagyunk. Sok ilyen helyzetünk volt már, hogy eleinte egy összeveszés vagy konfliktus után alakul ki jó viszonyunk. Például pár éve odamentem a művészetek völgyés Elevenkert színpad szervezőihez, hogy mi miért nem léphetünk fel ott. Az egyikük, Torma Béla annyival indokolta a kihagyásunkat, hogy trágárak a szövegeink. Ekkor fogtam és kinyomtattam neki egy csomó szövegünket, hogy keresse meg benne a trágár szövegeket. Odáig fajult a dolog, hogy jelenleg ő a saját hangosítónk koncerteken” – meséli már a Városliget fotóbarát övezetében Pintér Gergő, a (halál;orgazmus) szövegírója és énekese, de hamar kiderül, nem ez az egyetlen sztori a kapolcsi fesztivál és a zenekar közös és fordulatos múltjában.

Több éven keresztül csak álnéven, La Petite Mort-ként (franciául szó szerint kis halál, a mai beszélt nyelvben orgazmust jelent) léphettek fel, de volt egy alkalom, amikor a helyi polgármester személyesen lépett közbe, hogy a koncertjük idő előtt véget érjen.

Ez a zenekarral szembeni elutasító fogadtatás valószínűleg elhamarkodott ítélkezésből fakadhat, ugyanis ami a (halál;orgazmus) koncertjein őrült káoszként hathat, az valójában a nézőkkel közös, interaktív performansz, ami pedig a nem odafigyelés miatt trágár szövegnek tűnik, az valójában a wahorni és drmáriási magyar szövegvilág egyedi továbbgondolása.

Nem akarták komolyan venni őket

Hasonlítottak már Jim Morrisonhoz is, ami jólesik, ef Zámbó István meg azt szokta terjeszteni rólunk, hogy mi vagyunk az új Bizottság. drMáriás is megáldott egyszer, bár nem tudom, erre emlékszik-e. Én vagyok az igaz magyar zene felszenteltje.

Szerintem inkább akkor járunk közelebb az igazsághoz, ha azt mondom, hogy a VHK-Tudósok-Bizottság tengelyen mozog, amit csinálunk. "Pont ilyen zenekarról álmodtam még gyerekkoromban: egy mezőn a nagy semmiben lévő színpadon játszunk kis közönségnek valami őrült zenét egy szeánszszerű eseményen” – próbálja meg minél pontosabban definiálni zenekarát Gergő.

Betegdal

beteg lelkek vagyunk, elsüllyed a hajónk / de te túléled majd és alig lesz bajod / őrizd meg jól a dnsemet /hogy klónozhass majd ha hiányzom neked

utolsó csepp nyálam ezzel nyújtom át /hogyha elfelednél legyen miből tisztázz /a testnedvemre jól vigyázz / hogy klónozhass majd ha hiányzom

A salgótarjáni gyökerű (halál;orgazmus) öt éve alakult, akkor még hármasban, Gergő mellett Csank László basszusgitározott és Gressai Ferdinánd dobolt. „Az első koncertünk még egy pincehelyiségben, az azóta megszűnt Szféra nevű helyen volt, akkor álmomban sem gondoltam volna, hogy egyszer a A38-on játszunk majd” – meséli Csank, aki szerint időközben sokat változott a zenéjük, de így is „minden egyes nap ajándék ebben a zenekarban.”

Reviczky Zsolt

Azért így is kellett küzdeniük, hogy tényleg komolyan vegyék őket: a Szimplában sem akarták őket felléptetni, hiába vitték volna őket előzenekarnak. „Akkoriban még nem volt lemezünk, és küldtem nekik egy koncertvideót az Őssejtmámorról, amiből nagyrészt csak zúzás, dübörgés meg artikulálatlan üvöltések voltak hallhatóak, gondolom emiatt nem láttak minket annyira szívesen. A vicc az, hogy később ezzel a dalunkkal kerültünk be a tehetségkutató programjukba, a Szimpla Lemmingbe” – mesél a kezdeti idők nehézségeiről Gergő.

Később azonban Ferdi bandatársa, a Verőköltőben is aktív Kocsis Szilveszter is csatlakozott a csapathoz billentyűsként. „Mindig csak meséltem Szilveszternek a (halál;orgazmus)-ról, egy alkalommal aztán nem volt kifogása, beadta a derekát, és eljött a koncertre, ami után odajött hozzánk a kérdéssel: kell egy szintis?”

Minden egy füzetben, a kutatásoktól a dalszövegekig

Az utóbbi időben azonban inkább az a jellemző, hogy nem kitiltják, hanem hívják őket koncerthelyekre, ebben nyilván az azóta megjelent két duplalemez („szimpla lemeznek indultak, de aztán mindkettőből dupla lett”) is sokat segített. A 2015-ben kiadott Coitus a felszabadult orgazmus, illetve párdarabja, az Exitus pedig az elmélyedés, a halál lemeze volt, az egy évvel később megjelenő, szintén két részletben kiadott Dinamikus Meditáció A és B oldala pedig egy a teljes a lemezen végigvonuló koncepció mentén szerveződött. A B oldal egy súlyos adatvesztés után végül közösségi finanszírozásból valósult meg, olyannyira megmozdult a rajongótábor, hogy Gergőt a Bánkitó fesztiválon egy ismeretlen szólította le a WC-n, azzal a kéréssel, hogy hadd fogadhasson ő is örökbe (halál;orgazmus) dalt.

Himnusz

jókedvvel bőséggel / nem élt még éppenséggel / védőkart nem akart / hát dobd meg kis készpénzzel

nem iszik már régen tép / ó balsors hozz enni /megfizette már a rezsit / a múlt és a jövő havit

A sikerek, az egyre több fellépési lehetőség ellenére a tagok elfoglaltsága miatt azonban nehéz összeszervezni, hogy a zenekar négy tagja együtt legyen. Ami annak fényében nem csoda, hogy mindannyian elég aktívak civilben is: Gergő kutató matematikus a Rényi Intézetben, főiskolákon és szabadegyetemeken tart előadásokat; Szilveszter a Fazekas Mihály gimnáziumban tanít matekot; Ferdi a Képzőn tanul festőként, emellett saját zenekarai mellett mások felvételein is producerkedik, videózik; Csanki pedig szociális munkái mellett mostanában a filmipar felé kacsintgat.

Reviczky Zsolt

„Hogy Gergőt idézzem: a tagok más területen elért sikerei konkurenciát, a kudarcai akadályt jelentenek a zenekarnak”- mondja Csanki, ezért is került Gergő megzenésítésre váró szövegeiből rengeteg várólistára az elmúlt időszakban. „Korábban úgy működött, hogy pár havonta begyűjtöttem a füzeteimből a szövegeket. Mostanában meg csak nagytakarításkor derül ki, mennyi füzet is halmozódott fel. Nagy betűkkel írok, és egy füzetben van minden: a kutatások, a tanításhoz köthető dolgok, meg a dalszövegek is. Odáig fajult a helyzet, hogy nemrég Ferdi egyfajta ügynökként megjelent a lakásomon, majd felénekeltette velem a szövegeket. Mondhatni, professzionalizálódunk.”

Szilveszter szerint azonban megvan ennek a nehezen összeszervezhető zenekari létnek az előnye is:

annyi inger ér minket más területeteken, annyi mindent kell kiadnunk magunkból, hogy emiatt mindig nagyon jól sikerülnek a próbák.

Ezt engedik emberek előtt?

A jövő azonban még rengeteg fordulatot hozhat a (halál;orgazmus) életében. A már most is sokat emlegetett, performansz-szerű fellépéseik egyre inkább táncmulatságokká, színházzal vegyített szeánszokká alakulhatnak. A zenekar most is próbálja minél átélhetőbbé tenni a koncerteket, Csanki szerint sokan azért is szeretnek a koncertjeikre járni, mert a közönség is ugyanolyan részese az előadásnak, mint ők, akik a színpadon állnak.

Reviczky Zsolt

Próbálják kellékekkel megidézni a dalok hangulatát, Gergő a monodrámáktól sem riad vissza a színpadon, csábított már el és perdített táncra egy a helyszínen található fregolit is, de a zenekar titkos büszkesége a színpadon eddig még be nem mutatott, Ferdi és Szilveszter által előadott, A tökéletes ölelés című matematikai kísérlet. A zenekar mörcspultja is remekül tükrözi ezt az irányvonalat: a legelszántabb rajongók pólók helyett dalszövegekkel ellátott bugyikat vehetnek.

Keresztes

Észre sem vetted / de már hordod a kereszted.

Mindannyian időben érezzük / hogy kínzókamrában végezzük.

De megtörtént már az is, hogy a véletlen alakította tökéletesen a koncertjüket, amikor az egykori Valyo parton, a Lánchíd lábánál adott koncertjük közben épp a Megjöttek az idegenek című számukat játszották, amikor egy japán turistacsoport elkezdett leözönleni a lépcsőkön. „A közönség röhögött, ők meg nem értették, hogy hova is csöppentek.”

És ki tudja, lehet egészen új közönségekhez is eljuthat még a zenekar híre. A MűvészeteK Völgyében például L.L. Junior vette fel a stoppoló Gergőt, aminek eredményeként a két előadó megoszthatta egymással művészetét. „Miután megmutatta a saját dalait, amiket nem ismertem, mondta, hogy akkor én is mutassak neki valamit. Az Amikor reggelt kezdtem el, és már majdnem vége volt, amikor egyáltalán észrevette, hogy ez egy dalszöveg. Kérdezte is, hogy ezt engedik nyilvánosság előtt, meg hogy én rosszat akarok az embereknek?” Harag azonban nincs, Gergő innen üzeni Juniornak, hogy bármikor nyitott lenne egy közös számra.

Reviczky Zsolt

Ráadásul két, a mai magyar közéletben provokatívnak ható szövegű dal is talán elsőre meglepőnek tűnő helyeken aratott sikert. A Himnusz-átiratért például Gergő szerint nem kaptak semmilyen durva reakciót, sőt: „jobboldali beállítottságú (bár ebben a kifejezésben nem hiszek) barátaim kedvenc száma lett. Szerintem pont annyira tartalmas szöveg ez, hogy azok is értik, akik amúgy nem értenek egyet a benne felvázolt nemzetképpel”.

Szólt már (halál;orgazmus)-dal középsulis rajongók iskolarádiójában is, de a Seggbekúr az Úr miatt sem átkozták ki őket egyetlen vallás vezetői sem eddig. A szám a hírek szerint vallásos iskolák gólyatáborainak tábortüzénél is feltűnik olykor. Gergő szerint amúgy sem kell ezen fennakadni, hiszen a magukat katolikusnak valló művészek képein is szerepelnek elég durva dolgok. „Ha vallásos zenekarrá is akarnak minket tenni, akkor én azt el tudom fogadni.”

A (halál;orgazmus) március 29-én tartja születésnapi koncertjét vendégfellépőkkel, egyéb meglepetésekkel az A38 Hajón, utána Egerben majd a lemezboltok napján lehet őket elcspíni élőben.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Balla István-Németh Róbert Kult

"De hát ezt eszik Pomázon" - interjú Wahorn Andrással

Az A.E. Bizottság szövegei annyira érthetetlenek voltak, hogy mindenki azt hallott bele a számokba, amit akart - Wahorn András szerint ezért lehetett sikeres a 80-as években ez az elképesztő zenekar. A zenész, képzőművész úgy véli, a mai rezsim módszereiben nagyon emlékeztet a Kádár-korra, sőt elővettek egy csomó embert is az akkori időkből. Szerinte se kelet, se nyugat nem vagyunk, a magyaroktól nem is érdemes demokráciát várni. A Kalandra fel című lemez végzett az élen a hvg.hu minden idők legjobb magyar lemezei Top 30-as listáján. Mezőszemerén beszélgettünk a Bizottság egykori alapítójával.

Kovács Ferenc Dávid Kult

DrMáriás: Addig kéne szeretni a politikai elitet, amíg megsemmisítjük

Agyon kell szeretni a politikusainkat, meg kell segíteni Rost Andreát és meg kellene büntetni azokat, akik nem érnek el egy civilizációs minimumot – véli drMáriás, aki annak viszont örül, hogy nincs háború, jön a tavasz és jó hely Budapest. Szerinte a hatalom kulturálatlansága mutatkozik meg, amikor azt gondolja, Fekete Györggyel meg tízmilliárd forinttal át lehet formálni a magyar kultúrát. A mostanában sajátos politikusportrékat festő képzőművész, író, provokatőr, Tudósok-frontember elmondja véleményét Szanyiról, Orbánról, Lázárról és Pálffy Istvánról is. Interjú.