Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0c380bc4-ce5f-4ac8-8d98-23fb5df5156a","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A piac már hétfőn elkezdte beárazni, hogy az Egyesült Államok keddtől vámmal sújtja azokat az országokat, ahonnan a legtöbb olajat importálja.","shortLead":"A piac már hétfőn elkezdte beárazni, hogy az Egyesült Államok keddtől vámmal sújtja azokat az országokat, ahonnan...","id":"20250203_donald-trump-vam-usa-olaj","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0c380bc4-ce5f-4ac8-8d98-23fb5df5156a.jpg","index":0,"item":"29ac975e-6a34-48c1-a6fc-9605cab89a60","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250203_donald-trump-vam-usa-olaj","timestamp":"2025. február. 03. 13:45","title":"Kilőttek az olajárak hétfőn Trump kanadai és mexikói vámjainak hatására","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"690ced69-465d-4f3b-bff5-6000d6d091b0","c_author":"MTI","category":"elet","description":"A radikális üzeneteket ártalmatlannak tűnő, fizikai edzésről és önvédelemről szóló videóknak álcázták.","shortLead":"A radikális üzeneteket ártalmatlannak tűnő, fizikai edzésről és önvédelemről szóló videóknak álcázták.","id":"20250204_spanyolorszag-rendorseg-elfogas-dzsihad-influenszer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/690ced69-465d-4f3b-bff5-6000d6d091b0.jpg","index":0,"item":"afa6c807-e7a3-4e07-866b-90f25e653e76","keywords":null,"link":"/elet/20250204_spanyolorszag-rendorseg-elfogas-dzsihad-influenszer","timestamp":"2025. február. 04. 09:31","title":"Dzsihadista propagandát terjesztő influenszereket fogtak el Spanyolországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0f2d36a3-8ae1-4384-9799-f3bab8486a90","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Az ítélethirdetéskor Christophe Ruggia áldozata, Adèle Haenel is jelen volt. ","shortLead":"Az ítélethirdetéskor Christophe Ruggia áldozata, Adèle Haenel is jelen volt. ","id":"20250203_christophe-ruggia-szexualis-zaklatas-itelet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0f2d36a3-8ae1-4384-9799-f3bab8486a90.jpg","index":0,"item":"b8acfb89-07de-490c-ab60-17b0aaaef8c3","keywords":null,"link":"/kultura/20250203_christophe-ruggia-szexualis-zaklatas-itelet","timestamp":"2025. február. 03. 15:33","title":"Elítélték a francia filmrendezőt, aki egy 12 éves gyerekszínészt kezdett szexuálisan zaklatni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8dca1f8f-1a5c-424a-acdb-20757615df2c","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A megengedettnél magasabban repülhetett az a katonai helikopter, amely egy utasszállító repülőgéppel ütközött nemrég a washingotin repülőtér közelében.","shortLead":"A megengedettnél magasabban repülhetett az a katonai helikopter, amely egy utasszállító repülőgéppel ütközött nemrég...","id":"20250202_Washington-repulogep-helikopter-baleset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8dca1f8f-1a5c-424a-acdb-20757615df2c.jpg","index":0,"item":"c2389963-4629-4a50-9ce7-16d28d6eaea1","keywords":null,"link":"/vilag/20250202_Washington-repulogep-helikopter-baleset","timestamp":"2025. február. 02. 15:35","title":"Új fejlemények a washingtoni légikatasztrófáról: túl magasan repült a Black Hawk, megnevezték a másodpilótát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fb9d1841-3a4f-4d2d-95c3-1dcb1f6e46e0","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Több száz online forrást fésül át az OpenAI újdonsága, majd egy elemzésben foglalja össze azt, amire a felhasználó kíváncsi. A ChatGPT Deep Search azonban jelenleg nem olcsó mulatság.","shortLead":"Több száz online forrást fésül át az OpenAI újdonsága, majd egy elemzésben foglalja össze azt, amire a felhasználó...","id":"20250203_openai-chatgpt-deep-research-kutatas-megjelenes-uj-funkcio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fb9d1841-3a4f-4d2d-95c3-1dcb1f6e46e0.jpg","index":0,"item":"6cc8aaa0-935b-4ffc-9717-12ae2c1e7295","keywords":null,"link":"/tudomany/20250203_openai-chatgpt-deep-research-kutatas-megjelenes-uj-funkcio","timestamp":"2025. február. 03. 10:03","title":"Akár 30 percig is dolgozhat az új ChatGPT, de jó oka van rá: részletes elemzést készít bármiről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"83bc8eed-e711-492d-ad59-aa50f53ebf37","c_author":"Ligeti Nagy Tamás","category":"360","description":"Magára hagyott, csak magában bízó hétköznapi hős volt a 81 évesen elhunyt, Kossuth- és Jászai Mari-díjas színész-rendező, Lukáts Andor.","shortLead":"Magára hagyott, csak magában bízó hétköznapi hős volt a 81 évesen elhunyt, Kossuth- és Jászai Mari-díjas...","id":"20250202_hvg-lukats-andor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/83bc8eed-e711-492d-ad59-aa50f53ebf37.jpg","index":0,"item":"ce454ec9-4de6-4076-9b73-cdeadbffd871","keywords":null,"link":"/360/20250202_hvg-lukats-andor","timestamp":"2025. február. 02. 16:30","title":"„Én próbáltam az embereket szeretni, de ez nem ment nekik” – in memoriam Lukáts Andor","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3626125e-dbf6-4f3b-9153-3e3088669bad","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Hivatalos ügyekkel mindenkinek kell foglalkoznia. A legtöbben már csak a legszükségesebb esetekben járnak kormányablakokba, inkább az interneten, az Ügyfélkapun keresztül intézik el azt, amit lehet. A DÁP megjelenesével azonban ez megváltozhat.","shortLead":"Hivatalos ügyekkel mindenkinek kell foglalkoznia. A legtöbben már csak a legszükségesebb esetekben járnak...","id":"20250203_Kasszakulcs-40-ugyfelkapu-plusz-dap-ugyintezes-podcast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3626125e-dbf6-4f3b-9153-3e3088669bad.jpg","index":0,"item":"798a41d1-9006-46ae-975b-20886f34dcf3","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250203_Kasszakulcs-40-ugyfelkapu-plusz-dap-ugyintezes-podcast","timestamp":"2025. február. 03. 05:50","title":"Várva várt fejlesztés, vagy csak egy újabb platform lesz a DÁP? - Kasszakulcs #40","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f8f37784-b34b-42e1-9718-c9fa83ae6a95","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"Szijjártó Péter a találkozót úgy kommentálta, hogy Magyarország a NATO lojális és megbízható szövetségese.","shortLead":"Szijjártó Péter a találkozót úgy kommentálta, hogy Magyarország a NATO lojális és megbízható szövetségese.","id":"20250203_orban-viktor-mark-rutte-nato-targyalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f8f37784-b34b-42e1-9718-c9fa83ae6a95.jpg","index":0,"item":"431617aa-a0e1-484c-9c1d-6ec320b5aa2b","keywords":null,"link":"/itthon/20250203_orban-viktor-mark-rutte-nato-targyalas","timestamp":"2025. február. 03. 14:32","title":"Orbán a NATO-főtitkárral tárgyalt arról, hogy Trump „máris a feje tetejére állította a világot”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az akkor megszokott antifasiszta normatíva helyett a kisember rossz lelkiismeretére koncentrált Fábri Zoltán 1966-os fura holokausztfilmje. Az Anno Filklubban legutóbb az Utószezon volt műsoron.
A Kádár-korral – illetve annak múlthoz való viszonyával és nyilvánosságával – kapcsolatban makacsul tartja magát az az álláspont, hogy a tabutémák között az egyik legerősebb az volt, hogy – akárcsak az 1956-os forradalomról – a holokausztról egyáltalán nem lehetett nyilvánosan beszélni.
Valójában azonban, megfelelő keretbe ágyazva, bizonyos elhallgatással vagy torzítással, a közléspolitikai érzékenységeket szem előtt tartva mindkettőről lehetett szólni, ám a két eltérő jellegű – a rendszer szempontjából is különböző „veszélyességi fokú” – történelmi megrázkódtatás kezelése is más volt.
Míg a forradalom a rendszer önlegitimációja miatt volt kényes téma, a holokauszt inkább az 1945 után elvégzetlen múltfeldolgozás, a magyar társadalom érzékenysége, és a hatalomnak a felszín alatti indulatok bolygatásától való félelmei miatt nem válhatott hangsúlyos kérdéssé. Ha szó esett róla, akkor elsősorban az antifasiszta elbeszélés keretében. Tegyük hozzá, szintén más megítélés alá esett e kérdések sajtóbeli tárgyalása vagy művészi szintű reprezentációja.
Fábri Zoltán 1966-os filmje azonban épp azt mutatja, hogy adott esetben még a magyar átlagpolgárok felelőssége is felvethető volt. Az Utószezon akkor és ott egy nagy rendező nagy filmjének számított.
Fábri többszörös Kossuth-díjas művész volt (1953 és 1955 után 1970-ben kapta meg harmadszor a kitüntetést), aki előző évben elnyerte a Moszkvai Filmfesztivál fődíját a Húsz óra című filmjével (és Rómában, Velencében is díjazták), és aki már az 1955-ben bemutatott Körhinta című filmjével ismert rendezővé vált Nyugaton is. Az Utószezon nem volt egyedülálló a maga nemében: a hatvanas évek közepén a nemzeti történelemmel való szembenézés jelentős időszaka indult meg a magyar filmművészetben.
Az Utószezon középpontjában a német megszállás alatti zsidóüldözés, illetve a holokauszt áll, méghozzá a kisember perspektívájából. Nem a vezetés vagy a hitleri Németország felelősségét boncolja tehát, hanem azét a polgárét, aki átélte a vészkorszakot és a túlélés érdekében a nem cselekvést választotta.
A film főhőse Kerekes ekkor már idős ember, bár 1944-ben sem volt már ifjú. „Aladárként” érkezik egy Budapesti patikába: a zsidó származású tulajdonosok kénytelenek háttérbe húzódni, és egy keresztyén arcra van szükségük a patika élére. A gyógyszertárat valójában továbbra is ők vezetik, sőt közben – gyógyszerekkel – az ellenállást is támogatják, amit Kerekes is megsejt. Mikor régi ismerőse, a rendőrfőnök rákérdez, nincs-e tudomása zsidókról a környezetében, akkor félelmében kimond egy „hacsak”-ot, lényegében elárulja munkaadóit. A gyógyszerész házaspárt nem sokkal később elhurcolják Auschwitzba. Ez a „hacsak”, pontosabban a rendőrség gyanújának megerősítése Kerekes kollaborációja, aminek motivációja összetettebb volt az egyszerű rémületnél. A kisember cselekvőképtelensége a „kispolgár” anyagi motivációjával párosult, mivel a patikát 1944-ben ő kapta meg.
Maga a film – és vélhetően az alapjául szolgáló 1963-as regény (Rónay György: Esti gyors) nem jött volna létre a holokauszt kérdését másfél évtized után a nemzetközi figyelem középpontjába helyező Eichmann-per nélkül. Ez – ha korlátozottan is – megnyitotta a nyilvánosság csatornáit és az emlékezést.
Adolf Eichmannt izraeli titkos ügynökök fogták el 1960-ban Argentínában, és perét – hatalmas médiaérdeklődés mellett – 1961-ben rendezték Jeruzsálemben. A magyar „érintettséget” fokozta, hogy Eichmann legfőbb küldetését, több százezer zsidó származású állampolgár deportálásának megszervezését Magyarországon fejtette ki.
A perről a szocialista országok is beszámoltak, az MTI, a Népszabadság és a Magyar Nemzet különtudósítót küldött az izraeli fővárosba. A mozik – akkor még közel évi 60 milliós – közönsége is láthatta a perről készült felvételeket. Igaz maga a film csak egy korlátozottabb, 400 000-es nézőszámot ért el, egy olyan évtizedben, amikor a magyar filmek esetében a milliós össznézőszám sem volt ritka.
Szilágyi is egy filmhíradó-bejátszás nyomán kezd el emlékezni a tudatában mélyen elnyomott történésekre. Bár azokat a haláltáborok foglyairól készült képeket az 1960-as évek elején a magyar nézők nem láthatták, csak a tárgyalóteremben felvett jeleneteket.
Fábri ezeket Alain Resnais francia új hullámos rendező 1955-ös Éjszaka és köd című filmjéből kölcsönözte, amely akárcsak az Utószezon a jelen és a múlt között váltakozott – ám Resnais dokumentumfilmjét az egykori koncentrációs táborok helyszínein vették fel, amit archív felvételekkel ötvözött. Ilyen képkockákat a magyar nézők máshol nem láthattak az 1960-as évek második feléig.
Ugyanakkor – művészi eszközökkel – Fábri is felmutatta a holokauszt iszonyatát, amihez (már akkor vitát kiváltva) az abszurd eszköztárát is felhasználta, ám részben hasonló módszerrel – a tömegszerűség borzalmával, az emberek elpusztításának iparszerűségét megmutatva – mint a ma is látható auschwitzi kiállítás. Kerekes lázálmában halottak erdejében bolyong, szappannal, filctalpak és lámpaernyők erdejében jelenik meg Szilágyiné, illetve gázkamrában békésen fürdőzők döbbennek rá, mi is történik velük.
Ám nemcsak ezt a látomásos holokauszt-ábrázolást támadták kritikusai, hanem az abszurd eszközvilágának szélesebb felhasználását, így a felvételek felgyorsítását, vagy éppenséggel magát a film egyik csúcsjelenetét, a Kerekes által kikövetelt tárgyalást, amelynek szerepeit a régi világ emberei közül verbuválódott figurák játsszák el, a néhai Kúria bírája mond ítéletet, Laufer, a haláltábort megjárt volt nagytőkés képviseli a vádat, a benzinkutasként jól kereső volt rendőrkapitány a tanú.
Ám Fábri nemcsak a fentiekben lépett túl a megszokotton és feszegette a kádári nyilvánosság határait. Abban is újat hozott a regényhez képest, hogy lényegesen megváltoztatta Rónay történetének a cselekményét. Utóbbi ugyanis az 1944-es idősíkon két egyenértékű cselekmény szálát vezette végig. Fábrinál azonban a partizánakció, a magnéziumgyár felrobbantásának terve és végrehajtása teljesen kimaradt, ezzel kiemelte a történetet a bevett antifasiszta narratívából, és egyértelműen a szembenézésre, a kisember rossz lelkiismeretére koncentrált. Ugyanakkor azt igyekezett tompítani – bagatellizálni – is, amit legerőteljesebben a groteszk öngyilkossági jelenet sűrít magába. A regényben Kerekes megtörik a tárgyalás után, ahol Laufer halálos ítéletet követel a rögtönzött bíróságtól, és vonat alá veti magát. Fábrinál ráfekszik ugyan a sínre, de a vonat a másik vágányon robog el mellettük.
Anno Filmklub
Politikatörténeti Alapítvány és Intézet Anno Filmklubjának „A II. világháború” című évada ezúttal az elmúlt hetven évben született, a II. világháború eseményeit feldolgozó filmekből válogat 14 részben. A tizedik vetítésen Zombory Máté szociológus volt a filmklub vendége, aki Fábri Zoltán Utószezon című filmjét követően beszélt az alkotásról.