„Számítottam rá. Az elmúlt öt év eredményei magukért beszélnek, kiérdemeltük, hogy folytathassuk” – mondta Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház újabb öt évre kinevezett igazgatója.
Ha azonban megnézzük a színház nézőszámait, korántsem beszélhetünk sikerről. Vidnyánszky nem csak az Alföldi Róberttől örökölt repertoártól és a színészek jó részétől vált meg. A 2013-ban erős politikai hátszéllel megszerzett kinevezése után lényegében az addigi nézőket is szélnek eresztette.
Pályázatában a régi-új igazgató azt írja, hogy a „kezdeti időszakban tapasztalt visszaesést követően a nézőszám növekedésnek indult, és fokozatosan sikerült elérnünk a két előző igazgatói ciklus átlagát”.
Ám a színház jegybevételi adatai mást mutatnak. Az Alföldi utolsó teljes naptári évében kasszírozott 208 millió forint után 2014-ben több mint 40 százalékkal kevesebbel, 120 millió forinttal kellett beérnie a Nemzetinek, és ezt a következő két évben is mindössze átlagban 12 százalékkal sikerült növelnie.
Hogy ne fél házak előtt játsszon és a statisztikái se legyenek botrányosan rosszak, a színház számos előadására ingyen mehetnek diákcsoportok. Ezt Vidnyánszky misszióként tálalja, a budapesti színházigazgatók viszont versenytorzító hatásról és állami forintokból fizetett vattázásról beszélnek.
Igazuk is lehet, ugyanis a kulturális statisztika legfrissebb, 2016-os adatsorából kiderül, hogy minden ötödik néző tiszteletjeggyel érkezett a Nemzetibe. Míg Alföldi színházába az utolsó évben 4 ezren látogathattak fizetés nélkül, Vidnyánszkyéban csaknem hatszor annyian. Ennek ellenére a nagyszínpad 2016-os előadásain minden negyedik szék üresen maradt.
Ugyanis a 620 fős nézőterű színház 140 előadására csupán 66 ezren voltak kíváncsiak.
A csökkenő jegybevételeket az állam nagyvonalúan kipótolja. A Madách Imre Nemzetközi Színházi Találkozó (MITEM) minden évben megkapott 200 milliós extra támogatásával együtt épp megduplázódott az állami támogatás, amióta Vidnyánszky ül a direktori székben.
Pozitívumként mindenki hangsúlyozza, hogy a nemzetközi kapcsolatok építésében Vidnyánszky nagyon erős, nagy nyeresége a hazai színházi kultúrának a MITEM fesztivál létrehozása.
A Vidnyánszky éra első öt évéről az e heti HVG-ben olvashatnak bővebben.
