"Hogyan lehet Európa szívében olyan mértékű a gyűlölet, hogy gyilkosságokba torkollik?"

Modellként ismerte meg az ország, majd színészként nyerte el Törőcsik Mari barátságát a ma London mellett élő Cseh Anna Marie. Ő az ügyvédet alakító főszereplője a romagyilkosságokról szóló Genezis című, hamarosan a mozikba kerülő filmnek.

„Nem a nevemmel, az arcommal, a munkámmal vagy a státusommal azonosítom magam, hanem azzal, aki legbelül vagyok” – adja meg a felütést a személyiségéhez a 40 éves egykori szupermodell. A „lakkcipőben és csipkezokniban elmegyünk az állatkertbe” típusú gyerekkorba az is belefért, hogy sokat járt vidékre a dédnagymamákhoz.

Tizennégy éves korában – nyúlásnak indult tinédzserként – édesanyja beíratta egy testtartásjavító foglalkozásra, onnan kezdődött a modelltanfolyamok sora. A Kossuth Lajos Gimnázium angol–német szakos osztályába járt: „Nem vertem nagydobra, hogy modellkedem.” Tizennyolc évesen megnyerte a Supermodel Of The World világversenyt, utána hároméves szerződést írt alá a Ford modellügynökséggel. „Bekerültem a mély vízbe. A szüleim megbíztak bennem, elengedtek a nagyvilágba.” Párizs, Tokió és New York között ingázott, a kifutókon a legnevesebb divattervezők alkotásait népszerűsítette.

Az utólag megszerzett érettségit követően a Budapesti Corvinus Egyetem nemzetközi kapcsolatok szakán tanult, majd a párizsi Cergy-Pontoise Egyetemen szerzett diplomát francia nyelvészetből és irodalomból. Modellként a pályafutása szép lezárásának tekinti, hogy Thierry Mugler Angel nevű parfümjének az arcává választották. 2005-ben megkapta A fény ösvényei című filmdráma női főszerepét, majd Maár Gyula Töredék című filmjében Törőcsik Mari fiatalkori énjét alakította. Londonban intenzív színészkurzusokat végzett, tévésorozatokban, független színházi előadásokban játszik. Ő az egyik főszereplője Bogdán Árpád Genezis című, hamarosan a mozikba kerülő filmjének.

Képzőművészeti ügynökséget vezető második férjével és hétéves kislányával London közelében él. „Sznobságról szó sem lehet, a magánéletemben nem központi kérdés a divat.”

Cseh Anna Marie
Fülöp Máté

HVG: A Genezis című filmben a kislányát gyászoló ügyvédet játssza, a másik főszereplő pedig egy roma kisfiú, aki a családját rasszista támadásban veszítette el. Ön rivaldafényben, külföldön él – egyáltalán, mit tud erről a világról, a magyarországi cigányok sorsáról?

Cseh Anna Marie: Mindig is érzékenyen érintett, hogy egyéneket, társadalmi csoportokat a bőrszínük, a hitbeli vagy szexuális orientáltságuk miatt kitaszítanak, perifériára szorítanak. Emlékszem az érzésekre, amelyek feltörtek belőlem a romagyilkosságok hallatán: elkeseredettség és értetlenség. Hogyan lehet Európa szívében olyan mértékű a gyűlölet, hogy gyilkosságokba torkollik? Készítettünk egy kísérleti anyagot a Genezis forgatása előtt Pécs környékén. Megindító élmény volt pár napig együtt lenni a romatelepen élőkkel, akik szeretettel, érdeklődéssel fogadtak minket. Az ügyvédnő karakteréhez komoly háttérmunkát végeztem: bírósági tárgyalásokra is jártam, számos ítélethirdetést végigültem. Felvettem a kapcsolatot egy amerikai polgárjogi ügyvéddel, aki a rasszizmusból fakadó bűncselekmények megelőzése, feldolgozása céljából járja a világot.

Harminc felett kezdett el hivatásszerűen színészkedni. Nem félt, hogy kifut az időből?

A saját kis luxusomhoz tartozik a szabadságkeresésnek ez a módja, de eddig inkább drámai szerepekben nyújtottam alakításokat. Az egyik legemlékezetesebb Dario Fo monológestje volt, amit egy független londoni színházban adtam elő. Valószínűleg az elmúlt években lettem kész arra, hogy külföldi filmekben és előadásokban megméressem magam. Persze legfőképpen az anyaszerepnek szeretnék megfelelni, a kislányomnak szüksége van arra, hogy ne maradjak ki az életéből. Ezért manapság inkább filmeket vállalok, mert a színház sokkal intenzívebb és hosszabb jelenlétet igényel.

Egy Yves Saint-Laurent-parfüm-hirdetés láttán azt kívánta magának, legalább egyszer a divattervezővel dolgozhasson. Már kislányként mert vakmerően nagyot álmodni?

Tizen-egynéhány évesen még csak esztétikailag fogott meg a divatmagazinban látott kép. Álmomban sem gondoltam, hogy Yves Saint-Laurent-nal fogok dolgozni egészen a haláláig. Soha nem terveztem el magamnak a jövőt, és semmihez sem ragaszkodtam görcsösen. Az élet szépsége és gyönyörűsége abban áll, ha úgy vesszük a kanyarokat, ahogy jönnek.

A személyisége ellentmond a modellekről kialakított sztereotípiáknak: inkább szemérmes, visszafogott, mintsem magamutogató, kitárulkozó.

Az öncélú szereplés nem érdekel. Közvetítőnek tartom magam. Életem remek időszakaként tekintek vissza a modellkedésre: bejártam a világot, rengeteg emberrel hozott össze a sors, olyan élettapasztalatokra tehettem szert, amilyenek a korombeli lányoknak nem biztos, hogy kijutottak.

A fejlett intellektus, a független gondolkodás inkább hátrány a szépségiparban?

A modellek általában fiatalon kerülnek a szakmába. Nagyon gyorsan kell felnőniük, megtalálniuk a helyzetek kezelésének, az életben boldogulásnak a módját. Számomra mindig fontos volt, hogy hű legyek önmagamhoz, s ha kell, tudjak nemet mondani. Mindenkinek megadtam a tiszteletet, és ezáltal kivívtam mások tiszteletét. De sosem voltam például partizó típus.

Gyakran hallani arról, hogy a modellek kemény önsanyargatásnak vannak kitéve a koplalástól a drogozáson át az öngyilkosságig. Mi védte meg a szakma árnyoldalaitól?

Azt hiszem, hogy a szüleimtől kapott útravaló, a szeretetük, a bizalmuk. Ami a koplalást illeti: a mai napig rengeteget eszem, szerencsére nem vagyok hízékony alkat. Láttam a környezetben elrettentő dolgokat, önpusztítást. Én imádok élni, és vigyázok az egészségemre.

Fülöp Máté

A filmvilág tele van olyan sztárokkal – Andie MacDowelltől Sharon Stone-ig, Milla Jovovichtól Monica Bellucciig –, akik megunták a dekoratív ruhafogas szerepét. Hozzájuk hasonlóan ön is trambulinnak tekintette a kifutók világát a filmezéshez?

Mindig azt éreztem, hogy szeretnék majd élettörténeteket megjeleníteni, elmesélni. Az Angel parfüm itthoni bemutatóján Tombor Zoltán fotós közvetítésével találkoztam Mispál Attila rendezővel.

A divat olykor kegyetlen világáról kialakított véleményét, a szépség mulandóságát is belefogalmazhatta a megégett arcú modell szerepébe A fény ösvényeiben?

Igaz történet alapján készült a film. A rendező egy újságcikkben olvasott a szépségét elveszítő nő és a látását vesztett ötvösművész egymásra találásáról. Csilla sorsában elsősorban az érdekelt, hogy az ember milyen tragikus események hatására képes visszatalálni önmagához.

A film hozadékaként viharos szerelmet, házasságot, majd válást élt meg egykori színészpartnerével, Kovács Lajossal. Nem zavarta, hogy a sajtó többet foglalkozott kettejük kapcsolatával, mint az ön színészi kvalitásaival?

Nem lennék az, aki ma vagyok, ha nem történtek volna meg velem bizonyos dolgok. Életem során esetenként előfordult, hogy rossz döntéseket hoztam, és újra kellett értékelnem önmagam.

Törőcsik Mari kivételes, nagyszerű embernek nevezte, olyan barátnak, aki elkíséri a sírjáig. Manapság is kapcsolatban állnak egymással?

Rengeteget kaptam Maritól, a barátságát, a gyönyörű lényéből fakadó pillanatokat, kedvességet, támogatást, tanácsokat. Régen találkoztunk személyesen, telefonon tartjuk a kapcsolatot. Mielőtt Cannes-ba mentem az Ifjúság című Sorrentino-filmmel, annyit mondott nekem: „Ragyogó, menj, élvezd, hogy ott vagy.”

SZENTGYÖRGYI RITA

A portré a HVG 2018/12. számában jelent meg.