HVG: Milyen személyes tapasztalatokat tud belevinni a celebgyilkos Roxie Hart szerepébe?
Sodró Eliza: Alföldi a hirtelen sztárrá válás jelenségét hozza közel a Chicagóban. A mi világunk most ért el oda, amiről a darab szól. Sokak élete kilátástalan, bekerülnek egy ördögi körbe, próbálnak kiutat találni. Csábítónak tűnik számukra a média által sugallt gyorsabb vagy könnyebb megoldás. Roxie is ilyen, híres akar lenni. Lényegében azért, hogy szeressék. Engem ez soha nem vonzott, az ismertség a szakmámmal jár. Még tanulom, hogyan mozogjak benne.
A valóságshow-k, tehetségkutatók hozták testközelbe a sztárcsinálás gépezetét. Más megvilágításba helyezik a Chicagót, a „milyen árat kell fizetni az érvényesülésért?” tematikát a színházi világot is érintő szexuális zaklatások?
Amikor valaki felelős pozícióban van, tudnia kell nemet mondani egy felkínálkozásra vagy a saját vágyaira. Roxie azt hiszi, hogy a szex segít neki a karrierépítésben. Ebből a szempontból tisztának és intelligensnek érzem a szakmánkat, mert azok, akik így próbálkoznak, nem érnek el oda, ahova akarnak. Biztos vagyok abban, hogy a vezető hazai színésznők, akikre felnézek, nem így csináltak karriert. A színház gyöngyszem, sziget a mai magyar társadalomban. Értéket akar képviselni még akkor is, ha ez néha nem jön össze. A készülő előadás minden esetben fontosabb, mint az, hogy ki kivel feküdt le. Nem éri meg annak adni a szerepet, aki jó az ágyban, ha van olyan, aki el tudja játszani. Sokkal nagyobb svindlinek érzem azt, amit a televízió művel. Társadalomromboló hatása van annak, hogy véleményformáló helyzetben lévő csatornák sokszor a szennyet tolják a nézők arcába.

Kaposvári színinövendékként ízelítőt kapott abból, hogyan fészkeli be magát a kultúrpolitika az intézmény életébe. Osztálytársaival tüntettek, petíciókat írtak a tanárok elbocsátása ellen. Mindig kiáll az igazságért?
Nem vagyok harcos típus, de szeretném ebbe az irányba fejleszteni a személyiségemet. Ezt például nagyon tisztelem Alföldiben: tisztában van azzal, hogy mennyit számít a szava. Sokakhoz jutnak el a gondolatai, a tettei, és olyan dolgok mellett áll ki, amikkel építheti a társadalmat. Bár én nem jutok el túl sok emberhez, mégis terhel a felelősség, mert nem beszélhetek összevissza.
Miért emelne leginkább szót?
Nem hittem a szememnek, amikor megláttam a menekültekről szóló plakátokat. Az zavart benne, hogy legitimizálja a gyűlöletet. Aki azért hergeli a tömeget, hogy szimpatikussá tegye magát azzal, hogy megvédi őket, nem számol a következménnyel. Hogy olyan sárkányt ébreszt fel, amelyiket nem tud majd irányítani. Vagy számol vele, csak nem érdekli. Az rosszabb. Olyanok, mint A Gyűrűk Urában a törpök, akik mohóságukban túl mélyre ástak, és felébresztettek egy ősi szörnyeteget, akit aztán Gandalfnak kell helyre tennie.
Erről szól az Egy piaci nap a Radnótiban. Tarcsai Sára szerepében gereblyével a kezében uszít a kunmadarasi zsidók ellen, őket teszi felelőssé a saját nehéz sorsáért.
Mindenkinek látnia kellene ezt a fontos előadást, mert olyan jelenségről beszél, amelynek a gyökerei mindannyiunkban megvannak. Emlékszem, amikor rajtakaptam magam, hogy gyűlölöm azokat, akik nem szorgalmasak, de közben siránkoznak. Rájöttem, hogy egy embercsoportot gyűlölök csak azért, mert bennem megvan valami, ami belőlük hiányzik. És elszégyelltem magam. Nemrég a villamoson egy részeg fiatalember azt kiabálta, hogy ha nem adnak neki azonnal egy dugóhúzót, megöli a mellette ülő kínait. „Idejönnek, aztán elveszik előlünk a munkát” – ordította. Az Egy piaci napban ez így hangzik: „Hiába túrom az orrommal a földet, csak egy éhenkórász senki maradok.”
Lendületben |
Hiába kapta keresztnevét a My Fair Lady Elizája után, Doolittle kisasszony eddig kimaradt a repertoárjából, de a Chicago hírnévre vágyó gyilkosának, Roxie Hartnak a szerepe megtalálta az Átrium Alföldi Róbert rendezte előadásában. Első közös munkájuk a Lear király volt, Cordélia szolgált számára belépőül a Radnóti Színházba. A Hegedűs a háztetőn-ben Chava, a kitagadott lány figuráját hozta sodró lendülettel. A Futótűzben kettős szerepet alakít. A második világháború utáni magyarországi antiszemita pogromokról és a tömeghisztériák pszichózisáról szóló Závada-regény, az Egy piaci nap Mohácsi János rendezte előadásában emlékezetes pillanatokat nyújt gyűlölködő parasztasszonyként. A III. Richárdban gyújtó hangú politikai beszédével és öncsonkító vetélésével kelt döbbenetet. A 27 éves színésznő Pilisvörösváron nevelkedett, és ott jár német nemzetiségi általánosba. A Vörösmarty Mihály Gimnázium drámatagozatának elvégzése után egy évet Berlinben töltött. 2010-ben vették fel a Kaposvári Egyetem színművész szakára. A negyedik évet a szombathelyi Weöres Sándor Színházban töltötte gyakorlaton. Szinte minden műfajban kipróbálta magát, musicalben, operettben, népszínműben, drámai és komikus szerepekben. Hét évig tanult hegedülni, hangszeres tudását a BEKVART és az Alagsor zenekarokban kamatoztatja. 2016 óta a Radnóti Színház társulatát erősíti, emellett a K2 Színház független produkcióiban is látható. |
Vibráló, érzékeny, a szerepeiben mélyreható színésznőként jellemezte Kováts Adél. Nagyobb a tétje a Radnóti színházbeli tagságnak, mint a Szombathelyen töltött tanulóéveinek?
Komoly feladatokat kaptam Jordán Tamástól, melyek idegrendszerileg is erős kondíciót igényeltek. Érdekes utazásokban vehettem részt, sokat tanultam magamról, az emberi lélek működéséről. Ha maradtam volna, akkor is ki tudtam volna teljesedni. Magamtól nem kerestem a budapesti színészi létezést, de amikor Kováts Adél szerződést ajánlott, úgy éreztem, nem adódik hasonló lehetőség. Nehezen, lassan alkalmazkodom az új közeghez. Mostanra találtam meg a helyem a Radnóti társulatában.
Andrei Serban formabontó III. Richárd-rendezése kőkemény politikusként értelmezi Lady Annát. A nő helye a hatalomban kérdéskör izgatja a shakespeare-i hősnő mai változatában?
Azzal együtt, hogy egyre több nő van manapság vezető állásban, még mindig patriarchális a társadalmi felállás. A vezető pozíciót betöltő nők férfi vezetők női testben, ahhoz alkalmazkodnak, ahogy egy férfi irányít. Serban azzal készített fel a szerepre, hogy Hillary Clinton beszédeit, Trumppal folytatott elnökjelölti vitáját nézette meg velem. Lady Anna amúgy sokkal jobb csaj Hillarynél, a nőiségével, a szexusával játszik. Elszámolja magát, beveszi, hogy Richárd odavan érte.
A független társulatokra jellemző szabad alkotás iránti igényét szokta hangsúlyozni. Hogyan egyeztethető ez össze a kőszínházi léttel?

Sokszor zavar a kőszínházban az időkorlát, a bemutatókényszer. Néha azt érzem, hogy nem jut elég idő a kísérletezésre, rögtön készre kell csinálni egy előadást. Szombathelyen tanultam meg a hagyományos próbamódszert az olvasópróbától a bemutatóig. Czukor Balázs Cudar világ címmel futó Mágnás Miska-átirata kivétel volt abból a szempontból, hogy rengeteget húztunk belőle, egyik napról a másikra új dolgok kerültek a szövegbe. Vagy említhetném az egyetemi végzős vizsgánkat, az Auschwitz működik című előadást Jeles Andrással, ami kőkemény színésztréning is volt. A bemutató előtt húztuk ki a teljes első felvonást, mert annyival fontosabb és erősebb lett a második. Több hétig a Sims stratégiai videójátékot játszottuk csoportosan. András ült és jegyzetelt, filozófiáról beszélgettünk, novellákat írtunk, egyszer csak közölte velünk, hogy Auschwitzcal fogunk foglalkozni. Megnéztük együtt Claude Lanzmann dokumentumfilmjét, a Soát. Aztán elkezdtünk dolgozni.
SZENTGYÖRGYI RITA