szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Azért, hogy sikeresen pályázhasson a 2028-as Európa kulturális fővárosa címre.

A francia Amiens város polgármestere, Brigitte Fouré szerint „különleges kapcsolat" van az énekesnő Madonna és a város között, a közös kapocs pedig egy 19. század eleji festmény, amely egykor az amiens-i múzeumban függött, mígnem az első világháború alatt nyomtalanul el nem veszett – írja a Guardian.

Most a polgármester arra kéri Madonnát, hogy adja kölcsön a birtokában lévő festményt – Diana és Endymion, amely feltehetően Jérôme-Martin Langlois alkotása –, hogy reményei szerint Amiens sikeresen pályázhasson arra, hogy 2028-ban Európa kulturális fővárosa legyen. „Madonna, valószínűleg még nem hallottál Amiens-ről... de különleges kapcsolat van közted és városunk között" – mondja Fouré a videós felhívásában. „Ez a festmény valószínűleg egy olyan alkotás, amelyet a Louvre kölcsönzött az amiens-i múzeumnak az első világháború előtt, ami után nyomát vesztettük" – teszi hozzá a polgármester.

A XVIII. Lajos megbízásából a versailles-i kastély Diane-szalonjába szánt, 1822-ben elkészült olajfestményt 1873-ban szerezte meg a francia köztársaság. A képet 1878-tól az amiens-i Musée des Beaux-Artsban – a mai Musée de Picardie-ban – állították ki, de úgy gondolták, hogy a város 1918-as bombázása során megsemmisült.

A Le Figaro újság nemrégiben megjelent cikke szerint a festmény – vagy egy vele majdnem azonos, de Langlois aláírása és dátum nélkül – 1989-ben egy New York-i árverésen bukkant fel újra, ahol Madonna 1,3 millió dollárt fizetett érte, ami több mint háromszorosa a becsült árnak.

Abban az időben Franciaországban senki sem ismerte fel a művet Langlois festményeként, de 2015-ben egy amiens-i kurátor felfigyelt rá a Paris Match magazinban Madonnáról otthonában közzétett fénykép hátterében – írja a Guardian.

1918 márciusában a németek a szövetségesek vonalainak áttörésére tett kísérletük során 28 napon és éjszakán át gránátokkal és bombákkal bombázták Amiens-t, elpusztítva a város nagy részét, köztük a múzeum egy részét, amelynek festményeit evakuálták. Amikor a háború után visszatértek Amiensbe, a Langlois eltűnt. Először úgy tüntették fel, hogy „az 1918-ban elszállított művek visszatérése óta nem lehetett megtalálni", majd „a múzeumra hullott bomba megsemmisítette".

A Madonna által vásárolt festmény 3 cm-rel kisebb, mint az Amiens-ben eltűnt műalkotás, ami a szakértőket arra készteti, hogy elgondolkodjanak azon, hogy vajon az eredeti műről van-e szó, amelyről az aláírást és a dátumot eltávolították, vagy egy másolatról.

A múzeum jogi lépéseket tett „ismeretlen személyek" ellen a festmény ellopása miatt, amely eljárások közül Fouré szerint egyik sem érinti Madonnát. „Nyilvánvaló, hogy semmilyen módon nem vitatjuk, hogy Ön legálisan szerezte meg ezt a művet – írja Fouré az énekesnőnek küldött üzenetében ... kölcsönadná nekünk ezt a művet abból az alkalomból, hogy 2028-ban Európa kulturális fővárosává szeretnénk válni, hogy a helyi lakosok újra felfedezhessék és élvezhessék ezt a művet?".

Az Európai Unió decemberben hirdeti ki a 2028-as Európa kulturális fővárosát.

Még több Kultúra a Facebook-oldalunkon, kövessen minket:

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!