Budapesten lépett fel napjaink egyik legfontosabb előadója, és egy csecsemő fejezte be egyik dalát

A Magyar Zene Házában adott különleges, intim koncertet Annie Clark, ismertebb nevén St. Vincent.

Budapesten lépett fel napjaink egyik legfontosabb előadója, és egy csecsemő fejezte be egyik dalát

Az amerikai multiinstrumentalista dalszerző-énekest (aki mellesleg egyedi játéka miatt a világ legjobb gitárosait rangsoroló Rolling Stone-listán a 26. lett) a 2000-es évek végén sokan a következő Kate Bushként, vagy női David Bowieként emlegették. (Utóbbi ki is jelentette, hogy ő a „zene jövője”, St. Vincent „cserébe” csütörtökön is megemlékezett Bowie-ról.)

Azóta persze rég túlnőtte az ilyen összehasonlításokat, kiadott hét albumot, plusz egyet David Byrne-nel, elnyert egy halom Grammyt, énekelt a Nirvana vendégeként, fellépett a legnézettebb tévéshow-kban, kiemelt előadó a Glastonburytől a Primavera fesztiválig mindenütt. Bowie-hoz hasonlóan állandóan változó, de a kreativitásból, zenei színvonalból nem engedő szupersztár. Aki simán belakja a nagyívű, sűrű hangszereléseiről híres dalaival a legnagyobb arénákát is.

St. Vincent a Magyar Zene Házában
Magyar Zene Háza/Mohai Balázs

Most viszont Budapestre, a Magyar Zene Házába egy kifejezetten intim koncertet vezetett elő An Intimate Performance címmel, állandó zongoristájával, a zseniális Rachel Eckroth-tal duóban. Ez a felállás most azért is különösen fura, mert St. Vincent legutóbbi albuma, az All Born Screaming a legkeményebb, legnyersebb legenergikusabb lemeze. „Félelmetes élni, de egyben mámorító is. Mindez együtt” – énekli, sikítja. Most pedig ugyanezt sugallja, de úgy, hogy egy kvázi csendes szeánszot vezet elő.  

Az ismert slágerei mutatkozhattak meg lecsupaszítva a két hangszerre és énekre. (Sőt, időnként csak egy szál gitárral kísérte magát.) És így derült ki igazán, milyen nagyszerű dal is a Hell Is Near, a Slow Disco, a Down and Out Downtown és a többi. És az volt a csoda, hogy így is ütősen, energikusan szóltak.    

St. Vincent a színpadon igéző díva, stand-up komikus, máskor elszállt gitáros. Titokzatos, sokoldalú, és a tekintetet állandóan vonzó figura. Az egyik dal befejezésekor, az utolsó hangra várva a közönségből felsírt egy baba, mintha ő adta volna meg azt az utolsó hangot. St. Vincent mosolygott, és úgy hagyta a dolgot. Majd kvázi elbeszélgetett a szülőkkel, és üdvözölte a babát a koncerten. Sőt többször rákérdezett később is, hogy van a pici rajongója.

St. Vincent a Magyar Zene Házában
Magyar Zene Háza/Mohai Balázs

A közönséggel való szoros kapcsolat többször is átment beszélgetésekbe, kíváncsi volt a rajongók legnyomorultabb élményeire, vagy elmesélte mekkora művész volt Bowie, és persze, hogy Budapest csodálatos. Ezek a „csevegő idők” (amibe az is belefért, hogy egy srác megható története után lejöjjön a színpadról őt megölelni) nagyon szívhez szólóak voltak ugyan, de talán túl sok időt vettek el a zenétől.

Mert mégiscsak azért mentünk. Elképesztő hangterjedelemmel és ezernyi hangszínnel, érzéssel énekelt. Ebbe belefért az is, hogy sátáni kacajjal dúsítsa a slágereit, vagy hogy kiparodizálja Bruce Springsteeent, ráadásul épp az egyik legmeghatóbb saját dalát, a New York-ot énekelve.

St. Vincent a Magyar Zene Házában
Magyar Zene Háza/Mohai Balázs

Volt egy olyan érzése az embernek, mintha a haverjaival lenne egy bulin, ahol egy közülük épp előad valamit, ami épp eszébe jut. Spontán volt és vérprofi. Zenei ünnep, és baráti beszélgetés.

Fél kilenckor – miután Rachel egy szál zongorával felvezette a koncertet – kezdte és tíz után pár perccel köszönt el. Mintha mi sem történt volna, mosolyogva, puszit dobva lesétáltak. Pedig az év egyik legfontosabb koncertjét láthattuk.