Nemrég Budapesten, a Müpában lépett fel a Blurből és a Gorillazból ismerős Damon Albarn az Africa Express nevű világzenei projektjével. Egy rossz hangosítású, de ennek ellenére nagyon jó hangulatú koncertet adtak, amelynek a végén, mint írtuk, a zenészek a színpadra invitálták a közönséget.
A világsztár és afrikai zenésztársai három nappal később Hamburgban, az Elbphilharmonie híres épületében szerepeltek. A hamburgi koncert közben Albarn elmesélt egy történetet arról, hogy milyen kínos élményük volt Budapesten – vette észre a 444.hu.
Nem a hangosítást kifogásolta, hanem azt állította, hogy a közönség egy része spontán felmászott a színpadra, és ez kiborította a Müpa színpadmenedzserét. Azt is elmondta, hogy az illető később felhívta telefonon az Elbphilharmonie-t, hogy bemártsa az Africa Expresst, megbízhatatlannak nevezve őket, és arra figyelmeztetve a hamburgiakat, hogy ne engedjék őket fellépni.
Kitért arra, hogy a magyarországi rendszer egyik jellegzetessége, hogy a bürokraták úgy érzik, kontrollálhatják az embereket. Beszéde végén pedig kijelentette: „Nem hagyjuk, hogy az autokratikus jobboldal elfoglalja a mi szép Európánkat!”.
Az ugyanakkor súlyos tévedés, hogy a nézők maguktól mentek a színpadra. A zenészek invitálták meg őket, és ott kifejezetten jó hangulatú, bulis-táncos finálét tartottak – ezt munkatársunk a saját szemével látta.
A 444.hu-nak a Müpa is megerősítette, hogy a zenészek hívták fel magukhoz az embereket. Ugyanakkor hozzátették azt is, hogy bár „ez hangulatában jól illeszkedett az este szellemiségéhez, előzetes egyeztetés hiányában biztonsági szempontból kockázatosnak bizonyult. A színpadi bővítményre lépő nézők alatt ugyanis a zenekari árok húzódik, és a színpad erre az estére nem úgy lett kialakítva, hogy azon nagyszámú, táncoló közönség tartózkodhasson. A balesetveszélyes helyzet elkerülése érdekében a helyszínen lévő hosztesz kollégák igyekeztek a nézőket a lehető leghamarabb biztonságosan visszaterelni a nézőtérre”.
A Müpa elismerte, hogy megkeresték a hamburgi koncerthelyszínt, de ennek oka a szokásos szakmai segítségnyújtás volt.
„Az ECHO (European Concert Hall Organisation) tagjaiként az Elbphilharmonie és a Müpa között folyamatos szakmai párbeszéd és együttműködés zajlik. A turné szervezésében is közösen vettünk részt, és a koncertünk másnapján kizárólag az előző este tapasztalt technikai, a közönséget érintő biztonsági kihívásokról egyeztettünk hamburgi munkatársainkkal a produkció további turnéjának sikere érdekében. Mivel egy ilyen nagy létszámú hangosított, spontán zenét játszó együttes fellépése nem jellemző hasonló koncerttermekben, az Elbphilharmonie szervezőjének kifejezett kérése volt a tapasztalataink megosztása.” Hangsúlyozzák tehát, hogy a videóban szereplő állításnak nincs valóságalapja, „jó szándékkal azt feltételezzük, hogy félreértés történt”.
A 444 érdeklődése után a produkciót szervező ügynökség is félreértésnek minősítette az esetet, és elnézést kértek, továbbá egyeztetést kezdtek a művész menedzsmentjével a helyreigazítás lehetőségeiről.