Emlékezni a jelenre: Berhidi Mária életmű-kiállítása november 10-ig a MODEM-ben 

Berhidi Mária érzékenysége és tudatosan felépített életműve révén a hazai kortárs szobrászat egyik legkülönlegesebb alakjává vált. A MODEM-ben megtekinthető kiállítás lehetőséget nyújt arra, hogy teljességében ismerjük meg a szobrász művészi világát és a formák mögött rejlő gondolatokat. 

  • Hirdetés Hirdetés
Emlékezni a jelenre: Berhidi Mária életmű-kiállítása november 10-ig a MODEM-ben 

A debreceni MODEM Modern és Kortárs Művészeti Központ átfogó tárlattal tiszteleg a 2023-ban elhunyt Berhidi Mária szobrászművész következetesen megformált életműve előtt, mely újító szellemiségével mély nyomot hagyott a kortárs művészetben. A szobrász művészetét bemutató kiállítás öt szekción keresztül kalauzolja végig a látogatókat, megismertetve velük Berhidi konceptuális-minimalista alkotói világát, valamint kurátori tevékenységét is. A kiállítás címét (Emlékezni a jelenre) Bán Zsófia egy korábbi, ihletett írásából kölcsönöztük, amely a tárlat rendezésében is iránymutató volt. Az első szekcióban Berhidi korai művei, köztük a „sóstói kisbronzok” és a rendhagyó diplomamunka, A modell (1976) látható, amely már fiatalon is megmutatta a művész egyedi látásmódját. Ezt követően érintésre késztető, kőből faragott dinamikus formákkal, női torzókkal találkozhatunk, amelyek csak rá jellemző módon jelenítik meg a nőiséget, a testiséget és a szexualitást, amint azt például a közép-európai régió meghatározó nőművészeti kiállításán (Gender Check, MUMOK, Bécs, 2009) is bemutatott Lepke (1988) és a Willendorfi Vénusz parafrázisaként is értelmezhető Fétis (1979) című alkotások is mutatják. A kiállítás harmadik szekciójában az egyensúlyi helyzetek törékenységét tükröző és a felhasznált kő tulajdonságait annak fizikai határáig kiterjesztő kísérleteit egy leginkább minimalistának nevezhető szoborcsoport mutatja be. Vagyis azt, hogy miként alakította át Berhidi az anyagot és formákat, valamint miként emelte szobrászatát új szintre. A negyedik szekció az ezredforduló környékén létrehozott, a rendelkezésére álló térbe komponált, gyakran teremléptékű installációkra koncentrál. Ezekben megjelenik a személyesség, a családi és az élethelyzetekre irányuló reflexió, így e munkák új perspektívából láttatják a nézővel a művész pályáját.

Vigh Levente, MODEM

A művész utolsó műve a Kő-idő című szobor a 2019-es Debreceni Nemzetközi Művésztelepen készült, és ma a MODEM gyűjteményének egyik legérzékenyebb darabja. 

A művész szoros kapcsolatot ápolt Imre Mariannal, Lovas Ilonával, Szíj Kamillával és Vojnich Erzsébettel, akikkel több évtizeden keresztül közösen hoztak létre tárlatokat. A MODEM kiállítása ezeket a sikeres együttműködéseket is bemutatja. A kiállítás utolsó, ötödik szekciójában Berhidi Mária jelentős kurátori örökségét tizenhárom kortárs alkotó részvételével idézhetjük fel. 2007-től a nonprofit Óbudai Társaskör Galériát vezette, ahol sok fiatal művészt támogatott és mentorált, pártfogolta a téralapú szobrászati és installációs műveket létrehozó alkotókat.  

A tárlat finisszázsára november 9-én 16 órától kerül sor a MODEM-ben. Az esemény változatos programokkal várja az érdeklődőket. András Edit és Turai Hedvig művészettörténészek tartanak tárlatvezetést, amely betekintést nyújt a kiállítás legfontosabb részleteibe, majd 17 órától a tárlat katalógusának bemutatója következik. A bemutatón a két művészettörténész, valamint Andrási Gábor és Süli-Zakar Szabolcs, a kiállítás kurátorai osztják meg gondolataikat a tárlatról és a teljes életművet elsőként feltáró kötetről. 

Vigh Levente, MODEM

A finisszázs különleges alkalmat kínál mindazoknak, akik még szeretnék megtekinteni Berhidi Mária érzékeny, mégis erőteljes alkotásait, és szeretnének mélyebb bepillantást nyerni a művész munkásságának szellemi hátterébe. 

A program ingyenesen látogatható, a MODEM szeretettel vár minden érdeklődőt.  

Az Emlékezni a jelenre tárlat Debrecenben, a MODEM Modern és Kortárs Művészeti Központ második emeleti kiállítóterében tekinthető meg november 10-ig. 

Ezt a cikket nem a hvg.hu szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről itt olvashat: (link)